MsMimmi skrev 2021-01-15 10:33:02 följande:
Hej!
Jag är helt ny på det här, har följt tråden ett tag och försöker hänga med på alla förkortningar och hur den här hemsidan fungerar, känner mig lite vilsen ska jag vara ärlig och säga! ???? Jag och min sambo har bestämt oss för att börja försöka skaffa barn, vi är 24 respektive 25 år gamla. Jag slutade med mina minipiller (gestrina) 31/12. Har ätit dessa sen jag var 15 år så har nästan aldrig haft mens. Jättesvårt att veta när ägglossningen väl kommer men jag har tagit test lite då och då. Ser detta på stickan idag, inbillar jag mig eller är ägglossningen påväg?
Hej!
Det är inte så lätt att hänga med i allt när man är ny på detta. Välkommen föresten :)
Om jag förstått det rätt så har man alltid en viss nivå av Lh hormonet, det som ska sätta igång en ägglossning. För att vara säker på att ägglossningen är på g så är det lättast att testa flera dagar i rad för att se att test sträcket blir starkare, då vet man att ägglossningen kan ske några dagar framöver. Så testa några dagar på rad och antingen spara testen eller ta kort på dom så kan du jämföra.
När sedan test sträcket är lika starkt som kontroll sträcket eller t.o.m. starkare än kontroll sträcket så sker ägglossningen inom 12-48h :)
Hoppas jag förklarade det på ett förståeligt sätt för dig :)