Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Här är en informativ video som förklarar el-nät. Den är ej politiskt avspeglad på någon särskilt kraftslag. Utan bara förklarar vad som händer när du har en händelse som elnätet inte klarar av.
Temat är strömavbrotten i Texas för en tid sedan. Mycket sevärd.
Vad menar du? Jag svarar inte på någon fråga utan jag påpekar ett faktum.
Det finns i Sverige ansökningar om att få bygga vindkraftsanläggningar för flera hundra miljarder kronor samtidigt som det saknas konkreta ansökningar om att få bygga ny storskalig kärnkraft. Ifrågasätter du detta påstående?
Ifrågasätter du påståendet att vindkraftparken på Doggers bankar i Nordsjön kommer kunna leverera ca 18 TWh el eller att vindkraftparken Offshore Delta utanför Stockholm planeras generera 20 THh?
Vad är i så fall dina argument för ifrågasättandet?
Intressant artikel
www.di.se/nyheter/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkraft-for-dyrt/
Vattenfall nobbar kärnkraftsutbyggnaden just nu - kärnkraftselen skulle hamna skyhögt över marknadspriserna.
"Den kärnkraft som Sverige har i dag består av jättestora reaktorer, förklarar Andreas Regnell, strategichef på statliga Vattenfall. "De har kostnader som inte är kommersiellt gångbara i dag. Det pågår projekt, som i Finland och England, men det är inte någon som tror att de bär sig", säger han"
- - -
"Enligt snittet de senaste 15 åren har elpriset legat på mellan 20 och 50 öre, enligt Andreas Regnell. I år har priset skenat, enstaka timmar har spotpriset på elmarknaden legat över 6 kronor men det är undantag. Det gör att elen från ny, storskalig kärnkraft helt enkelt inte bär sig, när el från andra energislag går att göra billigare. "Jag har svårt att se hur storskalig kärnkraftsel skulle kunna komma ned i pris"
- - -
"Vattenfall vill tjäna pengar, och då är det bra av konkurrensskäl om elen är fossilfri. Men vi behöver en bottenplatta av något som tuffar och går, och vi tror att kärnkraft kan vara det. Men ? den måste fortfarande vara konkurrenskraftig"
- - -
"Kruxet är bara att de nya små reaktorerna inte går att köpa ännu. Möjligen kan någon försöka lägga en beställning, men då kommer det att vara mycket stor osäkerhet om både pris, produkt och tidsplan. Dessutom krävs att regelverken, helst globalt, samordnas så att samma regler gäller för de standardiserade och serietillverkade reaktorerna överallt, konstaterar han.Om allt går vägen när det gäller utveckling och regelutformning skulle sådana små reaktorer rent teoretiskt kunna tas i bruk i Sverige tidigast 2035, enligt Andreas Regnell"
?Med de här små reaktorerna kan man kanske komma ned till hälften av elkostnaden för de stora, säg 50 öre kilowattimmen?.
Den utvecklingen följer Vattenfall nu.
?Vi har hakat på ett samarbete med Estland?.
Om det vill sig kan sådana kärnkraftverk bli aktuella framöver, förklarar han, men det krävs både politisk vilja och stabilitet för en renässans för kärnkraften."
Det är alltså den politiska viljan som kravs och i dagsläget saknas.
Med de här små reaktorerna kan man kanske komma ned till hälften av elkostnaden för de stora, säg 50 öre kilowattimmen.
Den utvecklingen följer Vattenfall nu.
Vi har hakat på ett samarbete med Estland.
Om det vill sig kan sådana kärnkraftverk bli aktuella framöver, förklarar han, men det krävs både politisk vilja och stabilitet för en renässans för kärnkraften."
Det är alltså den politiska viljan som kravs och i dagsläget saknas.
Vad menar du? Jag svarar inte på någon fråga utan jag påpekar ett faktum.
Det finns i Sverige ansökningar om att få bygga vindkraftsanläggningar för flera hundra miljarder kronor samtidigt som det saknas konkreta ansökningar om att få bygga ny storskalig kärnkraft. Ifrågasätter du detta påstående?
Ifrågasätter du påståendet att vindkraftparken på Doggers bankar i Nordsjön kommer kunna leverera ca 18 TWh el eller att vindkraftparken Offshore Delta utanför Stockholm planeras generera 20 THh?
Vad är i så fall dina argument för ifrågasättandet?
Menar du att regeringen är ansvarig för att energibolagen betraktar investeringar i vindkraft som säkrare investeringar än satsningar på kärnreaktorer? Det tycker jag är ett märkligt synsätt..
Det är ju inte bara i Sverige det byggs vindkraft. Stora vindkraftsanläggningar planeras eller håller på att etableras i Norge, Danmark, Tyskland Storbritannien o.s.v.