Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Det är sorgligt att tänka på att det är samma socialdemokrater som en gång byggde ut den svenska kärnkraftsflottan som idag jobbar så hårt för att radera ut densamma.
Det känns som att elpriserna slår rekord varje dag nu. Det rörliga snittpriset för november hamnade på 125,79 öre/kWh för elområde 3, där Göteborg ingår. I södra Sverige är det ännu dyrare.
Förklaringarna som anges av elbolag och politiker är att det är kallt. Det blåser inget. Priserna i Europa är höga och det är isläggning på älvarna, hävdas det. Vind och vatten levererar inte.
Vad är detta? En låttext av Kenneth Gärdestad eller en beskrivning av Sveriges energipolitik? Det senare, tyvärr. Däremot är en energipolitik baserad på sol, vind och vatten just en dröm.
Det är sant att naturliga faktorer påverkar. Det beror på att politikerna låter dem göra det, inte minst genom att rigga marknaden med skatter och subventioner.
Elkrisen gör att jag känner mig kränkt som svensk | GP
Det känns som att elpriserna slår rekord varje dag nu. Det rörliga snittpriset för november hamnade på 125,79 öre/kWh för elområde 3, där Göteborg ingår. I södra Sverige är det ännu dyrare.
Förklaringarna som anges av elbolag och politiker är att det är kallt. Det blåser inget. Priserna i Europa är höga och det är isläggning på älvarna, hävdas det. Vind och vatten levererar inte.
Vad är detta? En låttext av Kenneth Gärdestad eller en beskrivning av Sveriges energipolitik? Det senare, tyvärr. Däremot är en energipolitik baserad på sol, vind och vatten just en dröm.
Det är sant att naturliga faktorer påverkar. Det beror på att politikerna låter dem göra det, inte minst genom att rigga marknaden med skatter och subventioner.
Elkrisen gör att jag känner mig kränkt som svensk | GP
Vadå lösa? Inte ens med Olkiluoto-3 och det planerade Hanhikivi får Finland lika stort elöverskott som Sverige. Finland kommer inte under överskådlig tid ha tillräcklig produktion vid höglast.
Bra artikel.
www.tidningenangermanland.se/2021-12-08/fragan-som-ingen-till-hoger-kan-svara-pa
"När elpriserna har rusat har jag har jag roat mig med att fråga företrädare för M, SD, L och KD vad de själva vill göra för att öka elproduktionen."
- - -
"Eftersom högern inte kan svara på vad de själva vill göra för att öka elproduktionen är det svårt att dra någon annan slutsats än att detta för dem inte handlar om Sveriges elförsörjning, utan bara är ännu arena för det pågående kulturkriget"
- - -
" I Finland har Olkiluoto3 dragit ut på tiden och kostnaderna har ökat kraftigt, de är nu uppe i 87 miljarder. I Frankrike har Flammanville3 försenats om och om igen, kostanden beräknas nu uppgå till 127 miljarder. I Storbritannien har Hinkley Point försenats och kostanden beräknas nu till 276 miljarder"
- - -
"Energiminister Khashayar Farmanbar (S) säger att om finns dem som vill investera i fjärde generationens kärnkraftverk så välkomnar han det. Regeringen är i så fall också beredd att göra det som går för att snabba på handläggningstider och annat"