• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-12-14 00:26:12 följande:

Jag vet inte, men gissar på runt 80-90%.Ja - kärnkraft.

Borde ha gjorts för 40 år sedan. Kan nog göras inom en 10-20-årsperiod om man sätter igång nu. Den egentliga byggtiden för ett enskilt kärnkraftverk är nog på 2-4 år. Annan tid för projektets start fram till uppstart av verket består nog främst av planering, tillståndssökning, upphandling, markförberedelser mm.En marknadsmodell som låter marknaden styra vilken produktion vi ska ha borde då omfatta val av produktionsmodell, då ska man få exakt det man väljer och betalar för, d.v.s. att man få vara utan el när det man valt inte producerar.

Då kommer folk och företag att vilja betala lite mer för det som mer tillgänglig el kostar att producera.

Tycker du att den sittande regeringen ska hållas ansvarig för det du anser borde gjorts för 40 år sedan? 1981...?

1980 hölls en folkomröstning om kärnkraft i Sverige. Vad menar du regeringen skulle gjort 1981?
  • Padirac

Borde ha gjorts för 40 år sedan. Kan nog göras inom en 10-20-årsperiod om man sätter igång nu. Den egentliga byggtiden för ett enskilt kärnkraftverk är nog på 2-4 år. Annan tid för projektets start fram till uppstart av verket består nog främst av planering, tillståndssökning, upphandling, markförberedelser mm.En marknadsmodell som låter marknaden styra vilken produktion vi ska ha borde då omfatta val av produktionsmodell, då ska man få exakt det man väljer och betalar för, d.v.s. att man få vara utan el när det man valt inte producerar.

Då kommer folk och företag att vilja betala lite mer för det som mer tillgänglig el kostar att producera.

Jag tror inte det just nu finns tekniska lösningar eller personal för att hantera att en elkonsument som köpt energimix X blir bortkopplad en viss tid medans en annan energikonsument som köpt energimix Y blir bortkopplad en annan viss tid. Men visst, det är säkert inte omöjligt om än inte omöjligt. En helt oreglerad marknad kommer nog tyvärr inte att hjälpa vare sig enskilda, företag eller samhället i stort.
  • Padirac

Marginalprissättning på elhandeln? Vad tycker du om det?
  • Padirac

Jag tror dryga tredjedelen av elproduktionen i EU sker med fossila bränslen. Men elanvändningen per huvud skiljer sig väldigt mycket mellan olika länder .
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-12-13 23:26:55 följande:
    En energikälla som inte kan producera nära sin fulla kapacitet under större delen av tiden måste därmed backas upp av någon annan energikälla, 
    Eller så skiter man i den osäkra energikällan som måste stöttas av andra källor och går istället rakt av på dessa pålitliga energikällor enbart.

Det går att köra samhället på 100% kärnkraft.

Det går inte att köra samhället på 100% vindVilket är fullt förståeligt. Ingen vill bo nära en vindkrafts-industri. Rapporterna om hur folk mår illa av det lågfrekventa ljud dessa sänder ut hela tiden är många.

Dessutom ser de för jävliga ut.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Friger
    Padirac skrev 2021-12-14 07:23:31 följande:
    Tycker du att den sittande regeringen ska hållas ansvarig för det du anser borde gjorts för 40 år sedan? 1981...?

1980 hölls en folkomröstning om kärnkraft i Sverige. Vad menar du regeringen skulle gjort 1981?
    Det finns många som är ansvariga för kaoset.... Bara det faktum att det sitter en minister ansvarig för eländet som inte ens vet hur många kärnkraftsreaktorer vi har eller lagt ner men ändå har starka åsikter om saken säger ju en del. Hon verkar ju basera sin nuvarande ståndpunkt på en tv-serie.

Vi kunde lika gärna låta en apa bestämma. Den vet inte heller något alls. Men har inga egentliga åsikter och borde gå in i uppgiften mer fördomsfritt. Har säkert större potential också.

Det som jag kan sakna i debatten är att det pratas mycket om kostnader hit och dit för olika kraftslag. Det som inte kommer fram är prislappen vi får betala för ett instabilt elnät i form av nerlagd industri och uteblivna investeringar? Eller värre, vad händer om el-nätet faller? (nätkollaps)

• KillBill
    Friger skrev 2021-12-14 10:59:53 följande:

Vilket bottennapp till debattnivå. Påstå att en apa har större potential an en kvinnlig minister i regeringen.  Var kommer detta kvinnohat ifrån?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-14 11:15:42 följande:

Vilket bottennapp till debattnivå. Påstå att en apa har större potential an en kvinnlig minister i regeringen.  Var kommer detta kvinnohat ifrån?

Suck, har inget med att hon är kvinna att göra. Mitt påstående kvarstår. Hon är inte bara inkompetent, hon är dum och obildad också. inget fel med det egentligen. Men hon borde inte vara minister.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko