• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • KillBill
    Friger skrev 2021-12-14 11:20:33 följande:

Suck, har inget med att hon är kvinna att göra. Mitt påstående kvarstår. Hon är inte bara inkompetent, hon är dum och obildad också. inget fel med det egentligen. Men hon borde inte vara minister.

Du avhumaniserar kvinnan och jämför henne med ett djur och försvarar tilltaget? Ok, då vet jag var jag har dig..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2021-12-14 11:35:50 följande:

Havsnäs Vindkraft gick 160 miljoner back ? hotas av konkurs? (jamtlandstidning.se)

Du har ingen kommentar till ditt felaktiga påstående om beskattning av kärnkraft eller kommentar till Oskarshamns kärnkraftsverks miljardförluster?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Friger
    KillBill skrev 2021-12-14 12:06:43 följande:
    Du avhumaniserar kvinnan och jämför henne med ett djur och försvarar tilltaget? Ok, då vet jag var jag har dig..
    Att inte vara omtyckt av dig ser jag inte som ett problem.

Får vi en nätkollaps mitt i smällkalla vintern kommer människor att dö och skadorna på infrastrukturen kommer att bli gigantiska.

Ansvaret för en sådan kollaps kommer i så fall att vara våra politiker och sådana som du.

Att ha en minister som inte kan ett dugg om området hon är satt att styra över och baserar sina åsikter från tv-serier är.... Du skulle inte vilja ha en kirurg som lärt sig medicin från en tv-serie. Och det är ändå ur en samhällsynpunkt mindre allvarligt.
  • Padirac
    Friger skrev 2021-12-14 10:59:53 följande:
    Det finns många som är ansvariga för kaoset.... Bara det faktum att det sitter en minister ansvarig för eländet som inte ens vet hur många kärnkraftsreaktorer vi har eller lagt ner men ändå har starka åsikter om saken säger ju en del. Hon verkar ju basera sin nuvarande ståndpunkt på en tv-serie.

Vi kunde lika gärna låta en apa bestämma. Den vet inte heller något alls. Men har inga egentliga åsikter och borde gå in i uppgiften mer fördomsfritt. Har säkert större potential också.

Det som jag kan sakna i debatten är att det pratas mycket om kostnader hit och dit för olika kraftslag. Det som inte kommer fram är prislappen vi får betala för ett instabilt elnät i form av nerlagd industri och uteblivna investeringar? Eller värre, vad händer om el-nätet faller? (nätkollaps)

Det är väl inte så att du tror att en nytillträdd svensk minister är ansvarig för elhandelspriset på nordpool?

Du borde veta bättre än så med tanke på vad du tidigare kommit med för uppgifter.

Ja, systemberedskap och investeringar har inte hängt med på elnätssidan - det är väl däremot ett område där en svensk minister kan ha ansvar för att det planeras åtgärder.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-12-14 07:23:31 följande:
    Tycker du att den sittande regeringen ska hållas ansvarig för det du anser borde gjorts för 40 år sedan? 1981...?
    Självklart är det många regeringar sedan 1981 som delar ansvaret för den idiotiska antikärnkraftpolitiken.
    Padirac skrev 2021-12-14 07:23:31 följande:
    1980 hölls en folkomröstning om kärnkraft i Sverige. Vad menar du regeringen skulle gjort 1981?
    En folkomröstning med bara NEJ-alternativ... kom igen!
    Padirac skrev 2021-12-14 07:32:45 följande:
    Marginalprissättning på elhandeln? Vad tycker du om det?
    Jag tycker att den modell som nu tillämpas är het åt helskotta!

Om man inte helt tillämpar marknadens krafter enligt vad jag tidigare nämnt, så borde svensk produktion, det svenska elnätet och det svenska behovet av el i första hand vara en nationell angelägenhet och ansvar. Man kan sätta priset så att producenterna garanteras produktionskostnaden tillbaka och ändå ger kunden bra pris på en stabil produkt. Överskott kan säljas på den fria marknaden inom EU.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2021-12-14 12:08:48 följande:
    Du har ingen kommentar till ditt felaktiga påstående om beskattning av kärnkraft eller kommentar till Oskarshamns kärnkraftsverks miljardförluster?
    På vilket sätt är mitt påstående felaktigt?

Jag vet inte vilka orsakerna är till Oskarshamns förlustsiffror, men en möjlig förklaring kan vara de investeringar man gjorde och att man sedan inte drev kraftverket så länge att investeringarna kunde återbetala sig.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-12-14 07:37:08 följande:
    Jag tror dryga tredjedelen av elproduktionen i EU sker med fossila bränslen. Men elanvändningen per huvud skiljer sig väldigt mycket mellan olika länder .
    Det är väl illa, tycker du inte det?
    Vill vi inte komma ifrån det?
  • Friger
    Padirac skrev 2021-12-14 12:52:04 följande:
    Det är väl inte så att du tror att en nytillträdd svensk minister är ansvarig för elhandelspriset på nordpool?

Du borde veta bättre än så med tanke på vad du tidigare kommit med för uppgifter.

Ja, systemberedskap och investeringar har inte hängt med på elnätssidan - det är väl däremot ett område där en svensk minister kan ha ansvar för att det planeras åtgärder.

Ett normalt krav inom arbetslivet är att du ska veta vad du jobbar med. Detta ska även gälla ministrar.

El-priset på nordpool är skadligt för ekonomin. Men det som är mer akut är att  elnätet ligger på bristningsgränsen för vad det klarar av. Förra veckan låg vi kusligt nära vad nätet klarar av.

Det blir allt fler sådana dagar. Förr eller senare kommer en riktig köldknäpp eller att någon reaktor snabbstoppar i fel läge.

• Flash Gordon
    Friger skrev 2021-12-14 12:48:32 följande:
    Får vi en nätkollaps mitt i smällkalla vintern kommer människor att dö och skadorna på infrastrukturen kommer att bli gigantiska.
    Får vi en nätkollaps så stänger i alla fall familjeliv.se ner. Alltid något.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Friger
    Flash Gordon skrev 2021-12-14 13:43:32 följande:
    Får vi en nätkollaps så stänger i alla fall familjeliv.se ner. Alltid något.
    Haha det är sant! :P
Svar på tråden Regeringens el-fiasko