• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • Anonym (Mm)
    Seriöst ss skrev 2020-11-01 21:57:45 följande:

Men om du vet något inte FHM vet så var vänlig och kontakta dom så kanske det kommer nya rekommendationer? Jag lyssnar absolut på experter, tycker du att du är en expert och har något att tillföra, så varsågod.

Va? Inget av det jag skriver är okänt för någon som är något insatt i frågan. Det är konstigt att någon enda människa missat detta, som t ex den jag svarade.

Lyssna du på experter. Dock är inte experterna överens, eftersom ingen har alla svar idag. Men du kan räkna med att rekommendationerna kommer ändras framöver när smittspridningen ökar så dramatiskt. Det gör den ju bland annat för att folk inte kan tänka själva eller ta eget ansvar.
  • Anonym (Låg nivå)

"Lyssna du på experter"...Tyvärr är det uttrycket talande. Liksom attityden att "Rekommendationerna kommer snart att ändras" - underförstått: "De rekommendationerna som råder idag är inget värt, för att de kommer snart att ändras, så det stämmer med mitt synsätt. Det fattar alla som kan "tänka själva".

Och nej - så otroligt många fullt friska som blivit svårt sjuka av Covid är det inte. Men har du siffror som bevisar din tes - dela gärna med dig.

Och nej igen - jag raljerar inte över sjukdomen, de som blivit svårt sjuka. Det är djupt tragiskt. Skönt då att veta att skola och barnomsorg inte på något märkbart sätt bidragit till denna smittspridning. En sjuk förälder behöver därför inte känna skuld och ångest över att hen skickar sitt friska barn till skolan.

Vad jag däremot raljerar över är folk som tror att de förstår sånt här bättre än de med mångåriga utbildningar som vigt hela sitt yrkesliv åt dessa frågor. Argumentet "experterna är inte överens" kan man använda gällande precis alla ämnen och frågor som finns. Det är därför man inom vetenskapen går på evidens, inte på "precis alla ska vara överens".

Imorgon ska jag för övrigt gå till mitt jobb, i skola. Ska bli roligt att träffa eleverna. Och jag tänker såklart inte en tanke på huruvida deras föräldrar, syskon, anhöriga är friska eller ej. Tänker bara att det är bra om de är friska och i skolan. Åtminstone i min skola är det väldigt tydligt att eleverna mår bäst av att vara i skolan. Många har det svårt hemma, och redan loven som är är problematiska.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-01 22:46:01 följande:

"Lyssna du på experter"...Tyvärr är det uttrycket talande. Liksom attityden att "Rekommendationerna kommer snart att ändras" - underförstått: "De rekommendationerna som råder idag är inget värt, för att de kommer snart att ändras, så det stämmer med mitt synsätt. Det fattar alla som kan "tänka själva".

Och nej - så otroligt många fullt friska som blivit svårt sjuka av Covid är det inte. Men har du siffror som bevisar din tes - dela gärna med dig.

Och nej igen - jag raljerar inte över sjukdomen, de som blivit svårt sjuka. Det är djupt tragiskt. Skönt då att veta att skola och barnomsorg inte på något märkbart sätt bidragit till denna smittspridning. En sjuk förälder behöver därför inte känna skuld och ångest över att hen skickar sitt friska barn till skolan.

Vad jag däremot raljerar över är folk som tror att de förstår sånt här bättre än de med mångåriga utbildningar som vigt hela sitt yrkesliv åt dessa frågor. Argumentet "experterna är inte överens" kan man använda gällande precis alla ämnen och frågor som finns. Det är därför man inom vetenskapen går på evidens, inte på "precis alla ska vara överens".

Imorgon ska jag för övrigt gå till mitt jobb, i skola. Ska bli roligt att träffa eleverna. Och jag tänker såklart inte en tanke på huruvida deras föräldrar, syskon, anhöriga är friska eller ej. Tänker bara att det är bra om de är friska och i skolan. Åtminstone i min skola är det väldigt tydligt att eleverna mår bäst av att vara i skolan. Många har det svårt hemma, och redan loven som är är problematiska.

Ok, du är inte insatt i frågan mao.
  • seriöst sss
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-01 22:14:48 följande:
    Va? Inget av det jag skriver är okänt för någon som är något insatt i frågan. Det är konstigt att någon enda människa missat detta, som t ex den jag svarade.

Lyssna du på experter. Dock är inte experterna överens, eftersom ingen har alla svar idag. Men du kan räkna med att rekommendationerna kommer ändras framöver när smittspridningen ökar så dramatiskt. Det gör den ju bland annat för att folk inte kan tänka själva eller ta eget ansvar.
    Vad är det du inte förstår? Ändrar dom sina rekmmendationer så göljer man det? Är det något du vet som inte andra vet? Hänvisa då gärna till en säker källa.
  • seriöst sss
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-01 23:11:54 följande:
    Ok, du är inte insatt i frågan mao.
    Det verkar vara du som inte är insatt. Ska du bestämma vad som är sunt förnuft eller om du själv tror att experter ska ändra sina rekommendationer?

Kanke kommer dom ändra sig, det är gankska sannolikt men tills dess så följer vi dom råd och rekommedationer som finns från dessa experter och inte från att du tycker si eller så.

Ska vi ta dig seriöst så får du gärna länka en källa till vetenskapliga artiklar eller till någon annan som är expert på området så kanske man kan få en klarare bild.
  • Ignoramus

Fast problemet kvarstår fortfarande om den sjuke fortfarande är otestad/väntar på svar. Kan den andra föräldern vara hemma med ersättning utan problem då? Knappast, väl?

Anonym (Mm) skrev 2020-11-01 18:36:49 följande:

Numera ska man ju bli kontaktad av en smittspårare om man testas positivt. Den andra föräldern ska testa sig. Man kan få ersättning från FK när man är hemma under tiden. Då låter man barnet också vara hemma. Det är som sagt extraordinära tider nu. Om skolan kräver att barnet ändå kommer får de ta ansvaret för det. Små barn kan vara hemma från förskolan.

• Anonym (Mm)
    seriöst sss skrev 2020-11-01 23:50:15 följande:

Vad är det du inte förstår? Ändrar dom sina rekmmendationer så göljer man det? Är det något du vet som inte andra vet? Hänvisa då gärna till en säker källa.

Du förstår det inte själv men dina inlägg visar väldigt tydligt vilken okunskap du har. Tyvärr. Och då blir det ju extra pinsamt att du beskyller andra för "låg nivå" på kunskap. Jag är insatt ja, jag jobbar i sjukvården själv. Vi får daglig rapport från vår ledning, från smittskyddsläkare i regionen och information om den planering som ständigt pågår. Det är omöjligt på några rader på fl att undervisa dig i detta. Jag råder dig att läsa på. Om du arbetar med undervisning så vet du väl hur man gör. FHM har ändrat sina åsikter och rekommendationer kontinuerligt från start, därför att det inte finns någon evidens eller entydiga rätt eller fel för det här viruset, eftersom det är nytt och inte betett sig som andra virus. Ingen expert har facit. Men ja jag är helt säker på att rekommendationerna kommer ändras när smittspridningen ökar och befolkningen inte följer enkla rekommendationer.
  • Anonym (Låg nivå)

Men alltså...som att "jag jobbar inom sjukvården" på något som helst sett skulle kvalificera dig som särskilt kunnig. Ledsen att informera dig, men sånt beror helt på vilken utbildning och position du har. Och ditt sett att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå.

Naturligtvis "vet experterna inte allt" (det tror forskare och experter aldrig att de gör, om något. Det är just den skeptiska inställningen som är grunden för all form av vetenskap), och naturligtvis kan rekommendationerna komma att ändras. Och gör de det ändrar vi också vårt förhållningssätt. Men det som gäller idag är: friska barn får alltid vara inom barnomsorgen, och ska vara i skolan. INGEN förälder ska behöva känna fördömanden från vare sig barnomsorgs- eller skolpersonal för att de skickar sina friska barn dit.

Men jag instämmer helt i din argumentation - när kunskaperna hos motparten är på en för låg nivå är vidare diskussion inte särskilt givande. 

Nu ska jag till mitt jobb, och träffa elever. Går såklart inte och nojar över att bli smittad av dom. Då kan man ju inte göra sitt jobb. Däremot förhåller vi oss självfallet till de rekommendationer som finns. Det räcker gott så.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 06:38:58 följande:

Men alltså...som att "jag jobbar inom sjukvården" på något som helst sett skulle kvalificera dig som särskilt kunnig. Ledsen att informera dig, men sånt beror helt på vilken utbildning och position du har. Och ditt sett att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå.

Naturligtvis "vet experterna inte allt" (det tror forskare och experter aldrig att de gör, om något. Det är just den skeptiska inställningen som är grunden för all form av vetenskap), och naturligtvis kan rekommendationerna komma att ändras. Och gör de det ändrar vi också vårt förhållningssätt. Men det som gäller idag är: friska barn får alltid vara inom barnomsorgen, och ska vara i skolan. INGEN förälder ska behöva känna fördömanden från vare sig barnomsorgs- eller skolpersonal för att de skickar sina friska barn dit.

Men jag instämmer helt i din argumentation - när kunskaperna hos motparten är på en för låg nivå är vidare diskussion inte särskilt givande. 

Nu ska jag till mitt jobb, och träffa elever. Går såklart inte och nojar över att bli smittad av dom. Då kan man ju inte göra sitt jobb. Däremot förhåller vi oss självfallet till de rekommendationer som finns. Det räcker gott så.

Ja jösses. Låg nivå som sagt. Ytterligare kommentarer överflödiga. Lycka till.
  • molly50
    Seriöst ss skrev 2020-11-01 21:48:56 följande:
    Det handlar fortfarande inte om att barnen har symptom utan att föräldrar eller någon i familjen har symptom.

Försäldrar  = symptom
    Barn = inga symptom.

Föräldrar lämnar barn på förskola när föräldrar har symptom inte barnen.

Självklart lämnar man inte barn som uppvisar symptom, det gör man bara inte.

Detta gäller föräldra eller andra i familjen som är sjuka  och lämnar FRISKA barn. Vad tycker du om det?
    Om vi som föräldrar har symptom så stannar alla hemma.
    Det handlar om att inte sprida smitta,
    Vi har dessutom själva personer i riskgrupp i familjen.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?