• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 12:27:40 följande:

Hej. Om du ser dig om så förstår du att väldigt många grundskollärare och även förskollärare befinner sig i både riskgrupp av olika anledningar och sen har vi väldigt många som är äldre i grundskolan.

Om du anser att alla ska sluta nu när det går corona så kommer du med stor sannolikhet att få stanna hemma med dina barn i flera år, för så många kommer sluta att både skolor och förskolor skulle få stänga. 

Så nej, inte så smart förslag. Bättre är att skydda varandra genom att tänka  klokt.

Vilket många verkar ha svårt att göra här.

Man följer de rekommendationer som finns. Men du är såklart smartare än alla experterna på FHM precis som alla andra självutnämnda epidemiexperter som poppat upp i Sverige efter Coronan.

Mina barn går till skolan så länge rekommendationen är att barnen ska gå i skolan. Har skolan lärarbrist så är det skolans problem att lösa.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-01 13:53:22 följande:

Ja, det har hänt. På samma sätt som det finns fullt friska människor som blir svårt sjuka av annat också. T ex av en vanlig bakterieinfektion. Väldigt ovanligt, men det händer.

Effekterna av covid19 är fullt jämförbara. Det är väldigt, väldigt ovanligt att en fullt frisk människa som inte är i riskgrupp blir svårt sjuk av den sjukdomen. Så ovanligt att vi naturligtvis inte kan anpassa hela samhället efter den risken.

Det stämmer inte. Effekterna av Covid _19 har vi inte all kunskap om ännu. Det går ännu inte att överblicka. Många människor har dött. Ovanligt många i medelålder och yngre har legat på iva. Medelåldern där har varit mellan 50-60år, fullt arbetsföra människor många av dessa. Vi vet också att många har blivit långtidssjuka och inte har kunnat återgå i arbete på flera månader. Ingen kan svara på om dessa någonsin kommer bli helt återställda. En "vanlig bakterieinfektion" sprids inte heller i denna omfattning till hela befolkningen. Du raljerar om att andra har låg kunskapsnivå men din egen verkar inte heller vara på topp.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (XYZ) skrev 2020-11-01 15:42:13 följande:

Man följer de rekommendationer som finns. Men du är såklart smartare än alla experterna på FHM precis som alla andra självutnämnda epidemiexperter som poppat upp i Sverige efter Coronan.

Mina barn går till skolan så länge rekommendationen är att barnen ska gå i skolan. Har skolan lärarbrist så är det skolans problem att lösa.

Indirekt så är det ju föräldrars fel om det blir lärarbrist om Covid bryter ut, om man nu har konstaterat positivt fall av covid i samma hushåll och lämnar barn ändå. Man kan ju fortfarande smitta även om man inte har symptom.

Sen in ju era barn sitta rakt upp och ner vid en skolbänk utan behöriga lärare då all andra är sjuka.

Själv är jag f.ledig och drabbas inte av detta problem
  • Ignoramus

Men hur funkar det rent praktiskt? Säg om en förälder är sjuk, eventuellt i covid men det är inte bekräftat. Eller så är det bekräftat. Föräldern har influensaliknande symptom och är för sjuk för att ta hand om barnet. Barnet och den andra föräldern är av allt att döma friska.

Ska barnet hållas hemma ändå? Vem ska ta hand om det? På vilka grunder? Eller menar du att den andra föräldern ska ta semester/föräldraledighet för att inte skicka det symtomfria barnet till förskolan? Hur blir det med skolplikten i grundskolan?

• cosinus

Jag tänker att friska barn är i skolan.

Om jag eller min man blir sjuka kommer det ta närmare en vecka innan vi vet att det är Corona. Sist vi testade (ena sonen) så tog provsvaret 5 dygn.

Så blir vi risiga, testar så fort vi kan så är det ändå nästan en vecka innan vi vet. När vi sen då vet så är vi ändå bara dagar ifrån att få gå tillbaka (om vi får det lindrigt).

Så hur som helst kommer friska barn att ha varit i skolan redan i flera dagar och vi vet ändå inte om barnen haft det före oss eller inte.

Självklart ska sjuka barn vara hemma, vi har testat barnen för minsta snuva i höst, och självklart ska de vara noga med hygien och annat. Men är de friska kommer de få vara i skolan men däremot kommer de granskas och frågas ut rejält så de verkligen är friska.

Sonens bänkgrannes pappa hade covid för några veckor sen. Min son blev sjuk någon vecka senare men negativt på provet och inget som spridit sig i klassen heller och ingen mer i vår familj som blev dålig.

• Anonym (Ego)
    Ignoramus skrev 2020-11-01 18:03:52 följande:

Men hur funkar det rent praktiskt? Säg om en förälder är sjuk, eventuellt i covid men det är inte bekräftat. Eller så är det bekräftat. Föräldern har influensaliknande symptom och är för sjuk för att ta hand om barnet. Barnet och den andra föräldern är av allt att döma friska.

Ska barnet hållas hemma ändå? Vem ska ta hand om det? På vilka grunder? Eller menar du att den andra föräldern ska ta semester/föräldraledighet för att inte skicka det symtomfria barnet till förskolan? Hur blir det med skolplikten i grundskolan?

Min tanke är hemisolering i 14 dagar.

Min sambo jobbar på ett stort bygge och i våras hade jag och dottern Covid (testade oss)

Sambo var aldrig sjuk men hans chef sa att han var tvungen att vara hemma i 2 veckor. Då fick han sjukanmäla sig trotts att han var frisk. Nu testade sig inte min sambo eftersom han inte hade symptom, men oavsett så fick han inte komma förrän efter 2 veckor.

Jag tycker hans chef agerade korrekt. Sen vet jag att det är andra riktlinjer men jag är för att man ska stanna hemma.
  • Anonym (Ego)
    cosinus skrev 2020-11-01 18:09:57 följande:

Jag tänker att friska barn är i skolan.

Om jag eller min man blir sjuka kommer det ta närmare en vecka innan vi vet att det är Corona. Sist vi testade (ena sonen) så tog provsvaret 5 dygn.

Så blir vi risiga, testar så fort vi kan så är det ändå nästan en vecka innan vi vet. När vi sen då vet så är vi ändå bara dagar ifrån att få gå tillbaka (om vi får det lindrigt).

Så hur som helst kommer friska barn att ha varit i skolan redan i flera dagar och vi vet ändå inte om barnen haft det före oss eller inte.

Självklart ska sjuka barn vara hemma, vi har testat barnen för minsta snuva i höst, och självklart ska de vara noga med hygien och annat. Men är de friska kommer de få vara i skolan men däremot kommer de granskas och frågas ut rejält så de verkligen är friska.

Sonens bänkgrannes pappa hade covid för några veckor sen. Min son blev sjuk någon vecka senare men negativt på provet och inget som spridit sig i klassen heller och ingen mer i vår familj som blev dålig.

Så du menar att dina stackars barn har fått utstå Covid-testet vid minsta snuva ? Hopps dom inte har haft det vid många tillfällen, testerna gör ju ont och är oerhört obehagliga
  • Anonym (Mm)
    Ignoramus skrev 2020-11-01 18:03:52 följande:

Numera ska man ju bli kontaktad av en smittspårare om man testas positivt. Den andra föräldern ska testa sig. Man kan få ersättning från FK när man är hemma under tiden. Då låter man barnet också vara hemma. Det är som sagt extraordinära tider nu. Om skolan kräver att barnet ändå kommer får de ta ansvaret för det. Små barn kan vara hemma från förskolan.
  • Ignoramus

Ah, okej! Ja isf tycker jag det är givet att man är hemma med barnet, om FK tom förespråkar det. Jag tänkte mer om det inte finns en laglig utväg; i vanliga fall råkar man ju illa ut om man skulle vabba ett friskt barn eller liknande. 

Anonym (Mm) skrev 2020-11-01 18:36:49 följande:
    Numera ska man ju bli kontaktad av en smittspårare om man testas positivt. Den andra föräldern ska testa sig. Man kan få ersättning från FK när man är hemma under tiden. Då låter man barnet också vara hemma. Det är som sagt extraordinära tider nu. Om skolan kräver att barnet ändå kommer får de ta ansvaret för det. Små barn kan vara hemma från förskolan.
  • Ignoramus

Okej. Min sambos chef är nämligen raka motsatsen, så det funkar ju - som du säger -  inte så på alla ställen direkt, och då blir det genast svårare. 

Anonym (Ego) skrev 2020-11-01 18:26:29 följande:
    Min tanke är hemisolering i 14 dagar.

Min sambo jobbar på ett stort bygge och i våras hade jag och dottern Covid (testade oss)

Sambo var aldrig sjuk men hans chef sa att han var tvungen att vara hemma i 2 veckor. Då fick han sjukanmäla sig trotts att han var frisk. Nu testade sig inte min sambo eftersom han inte hade symptom, men oavsett så fick han inte komma förrän efter 2 veckor.

Jag tycker hans chef agerade korrekt. Sen vet jag att det är andra riktlinjer men jag är för att man ska stanna hemma.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?