• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • seriöst s
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 01:37:27 följande:
    Ja det gör jag då man kan smitta asymptomatiskt, det var så smittan kom in i äldrevården bland annat. Går att läsa om hur mycket som helst. 

Dessutom dreglar i stort sett alla småbarn mer eller mindre oavsett om de är sjuka eller inte. Kroppsvätskor flödar på förskolan, vid lunchtid, lektid, mellis osv. Vem tror du torkar och tvättar av deras ansikten och hjälper till att mata de? 

Bara du skriker eller sjunger eller pratar extra högt flyger det ännu fler droppar ur munnen på folk. Varför tror du körsång är bannlyst just nu? 

Läs på lite snälla.
    Men nu handlar det inte om ett kalas på äldrevården? Är man i riskgrupp bör man följa FHM:s rekommendationer och troligtvis skippa ett kalas med små barn?

I övrigt set jag inga problem så länge råden följs. 

Jo tack, jag har läst på. Här finns några intressanta länkar jag kan dela med mig av.

www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3
    tt.omni.se/bara-enstaka-smittfall-i-skolorna/a/OQQz2q
    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/

Så länge FHM:s rekommendation är att man får lämna sina barn så länge dessa är friska, trots smitta i familjen så är det det som gäller. 

Om du inte håller med kan du kanske forska lite i ämnet, skriva någon vetenskaplig rapport och om du kommer fram till något annat kan du kontakta FHM och diskutera detta. Då kanske rekommendationen ändras.

Tills dess väljer jag att lyssna på experter .
  • Disa35
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 12:29:11 följande:

Nej varför skulle jag få en lönesänkning? 

Man ska ju testa sig nu när man är sjuk så jag förstår inte vad det är du sitter och pratar om? Det är ju så man får bukt på smittspridningen. Hänger du inte med i nyheterna? 

Jodå, jag hänger med i nyheterna.

Jag vet också att testkit inte bara dyker upp, de produceras och producenten vill ha betalt - i Sverige innebär det vanligen att man betalar med skattemedel. Sedan ska testen analyseras i labb - också skattefinansierat. Och någonstans ifrån måste pengarna komma, och då undrar jag om du är beredd på en lönesänkning för att finansiera covidtester? För ett av alternativen är mindre pengar till sjukvården och äldreomsorgen.

Dessutom innebär covidtest till föräldrar med förskolebarn mindre test till ovan nämnda grupper.

Läste också ett av dina andra inlägg, där en förälder hade ringt och förvarnat - vad om den personen inte hade gjort det? Då hade smittan kunnat smyga sig in lik förbannat. Också om förälder skickat t ex ett syskon att lämna.
  • Anonym (Mm)

Jag tycker det är lite konstiga kommentarer här. Föreställ er själva att ni har barn på en småbarnsavdelning t ex och flera av de barn som går där har föräldrar som ligger hemma i covid - 19. Skulle ni med handen på hjärtat tycka att det kändes bra? Att barn inte blir svårt sjuka betyder inte att de inte kan smitta. Skulle ni ta hem kompisar till ert barn om ni vet att föräldrarna är covid sjuka. Ja det kan vara jobbigt att ha en treåring hemma om man själv är sjuk men det är ett pris man kanske får betala, småbarn har iaf inte skolplikt. Det är en exceptionell situation nu. Eftersom inte alla förstår eller vill ta sitt ansvar skulle jag önska FHM tog i lite mer i sina krav nu, vilket jag tror kommer ske inom en ganska snar framtid. Det pågår såna diskussioner i den region jag arbetar och vet att i alla fall här kommer snart ytterligare skärpning.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 12:33:24 följande:
    Men jösses alltså.Vilket totalt motstånd till detta.
    Varför kan man inte klokt skydda sina medarbeterare och andras barn istället? Varför denna egoism? Det handlar om någon vecka hemma med sina barn om man har covid hemma.
    Kan ni inte vara det? Varför så stort motstånd till detta? Det låter på er som att man ber er att flytta jorden tre meter åt höger. Jag förstår verkligen inte hur detta kan vara ett så stort problem för er?
    Hur klarar ni helgerna hemma med era barn? Går ni in i väggen då? 
    Motståndet består i att följa rekommendationer, inget annat. Vissa fsk skapar godtyckligt egna regler och själv sitter du här och gnäller/bråkar om vartannat. Jag förstår grundtanken att vara solidarisk i samhället och att du med många andra är rädda, men det hjälper inte att klaga.

Att sjuka människor föredrar att ha sina barn i skola/fsk skuldbelägger du å det yttersta, och det är väldigt fult att anta att det görs pga lathet, bekvämlighet eller vad du nu än dragit upp i den här tråden. Det kan vara så enkelt att man behöver ha avlastning när man ligger sjuk hemma!
  • molly50

Mina barn får stanna hemma från skolan om de har förkylningssymptom.
    Jag tycker det är en självklarhet.
    Jag tycker det är respektlöst både mot barnen själva,andra barn och personalen på skolan att skicka dit sjuka barn.
    Speciellt i det här läget som råder nu.

• Anonym (Låg nivå)
    molly50 skrev 2020-11-01 13:43:24 följande:

Mina barn får stanna hemma från skolan om de har förkylningssymptom.
    Jag tycker det är en självklarhet.
    Jag tycker det är respektlöst både mot barnen själva,andra barn och personalen på skolan att skicka dit sjuka barn.
    Speciellt i det här läget som råder nu.

Ja, det är en självklarhet. Men det har väl inget med den här trådens ämne att göra?
  • Anonym (Låg nivå)
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-01 12:21:21 följande:
    Har du missat att fullt friska människor blivit svårt sjuka?
    Ja, det har hänt. På samma sätt som det finns fullt friska människor som blir svårt sjuka av annat också. T ex av en vanlig bakterieinfektion. Väldigt ovanligt, men det händer.

Effekterna av covid19 är fullt jämförbara. Det är väldigt, väldigt ovanligt att en fullt frisk människa som inte är i riskgrupp blir svårt sjuk av den sjukdomen. Så ovanligt att vi naturligtvis inte kan anpassa hela samhället efter den risken.
  • Tow2Mater
    Anonym (Egoism) skrev 2020-11-01 12:25:48 följande:
    På mina vänners skola går man inte ut med när det går smitta i skolan. Det är förbjudet för de att göra. Så varken föräldrar eller lärare får veta hur det ser ut på skolan om det finns mycket eller lite smitta...det gäller nog överallt i Stockholm om jag förtsått rätt. Samma gäller förskolor. De går inte heller ut med det.
    Vet du varför man inte går ut med om och hur många konstaterat smittade det finns?

Hos oss (ej Sverige) skickas e-mail ut för varje konstaterat fall (testat positivt), fast bara föräldrar till barn i den specifika klassen det handlar om får veta exakt i vilken klass. Annars sägs det 'bara' vilken del av skolan och vilken typ av personal eller elev det handlar om, men vi får iallafall information om det.
  • Anonym (Låg nivå)

Jag upprepar det igen - det är mycket beklagligt att vi har så låg akademisk och intellektuell nivå hos människor som ansvarar för barnomsorg. Detta inte sagt för att sätta mig över och nedvärdera - tvärtom, många som jobbar där gör ett makalöst jobb. Jag tillhör dem som ofta känner djup beundran för "dagisfröknar", och skulle ALDRIG nedvärdera deras yrken på det sätt som vissa fåniga medelklassakademiker gör - men bland de som bestämmer och ansvarar borde nivån verkligen vara högre. Det skulle gynna samhället massor.

Ta bara när folk härinne pratar om att "Man kan väl tänka själv, använda sunt förnuft". Att de inte förstår problemet med det, när alla ska ta beslut efter vad som "känns bäst, för mig och oss". Genuint intelligenta och förnuftiga människor resonerar inte så. Inte när det gäller hur en hel verksamhet ska agera. 

Tänk t ex om man skulle resonera lika i andra medicinska frågor? "Här tänker vi själva, använder vårt förnuft". Och nästa steg - tänk om exempelvis sjukhus skulle fungera så. "Vi vaccinerar inte här, för vi tänker själv, använder vårt förnuft. FHM tror vi inte på".

Trådstartarens okunskap är om man överför den till samhällsnivå rent av farlig. Synd bara att hen inte förstår det själv. Men så är det ju tyvärr med dumhet. 

• Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-01 14:05:24 följande:

Jag upprepar det igen - det är mycket beklagligt att vi har så låg akademisk och intellektuell nivå hos människor som ansvarar för barnomsorg. Detta inte sagt för att sätta mig över och nedvärdera - tvärtom, många som jobbar där gör ett makalöst jobb. Jag tillhör dem som ofta känner djup beundran för "dagisfröknar", och skulle ALDRIG nedvärdera deras yrken på det sätt som vissa fåniga medelklassakademiker gör - men bland de som bestämmer och ansvarar borde nivån verkligen vara högre. Det skulle gynna samhället massor.

Ta bara när folk härinne pratar om att "Man kan väl tänka själv, använda sunt förnuft". Att de inte förstår problemet med det, när alla ska ta beslut efter vad som "känns bäst, för mig och oss". Genuint intelligenta och förnuftiga människor resonerar inte så. Inte när det gäller hur en hel verksamhet ska agera. 

Tänk t ex om man skulle resonera lika i andra medicinska frågor? "Här tänker vi själva, använder vårt förnuft". Och nästa steg - tänk om exempelvis sjukhus skulle fungera så. "Vi vaccinerar inte här, för vi tänker själv, använder vårt förnuft. FHM tror vi inte på".

Trådstartarens okunskap är om man överför den till samhällsnivå rent av farlig. Synd bara att hen inte förstår det själv. Men så är det ju tyvärr med dumhet. 

Tycker du raljerar här. Det handlar om ett nytt virus där faktiskt ingen har alla svar. Var och en måste använda sitt förnuft och avgöra vad man kan göra för att minska smittspridning. Det klarar inte alla tyvärr. Just därför anser jag att FHM borde ta i mer vilket jag är säker på kommer ske så småningom. Det hindrar inte att man tar sitt ansvar redan nu som individ. Jag arbetar t ex på Vårdcentral och här får personal som har covidsjuka anhöriga hemma inte arbeta med patienter. Inga patienter får heller komma om de har smittade anhöriga hemma, inklusive barn. Detta är inte på låg akademisk nivå utan beslut fattade av läkare. Jag anser det rimligt att vidta liknande åtgärder på andra ställen i samhället där många människor måste träffas.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?