• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • Anonym (Låg nivå)

Nej, man ska inte sprida smitta. Däremot kan friska barn gå till skolan, även om föräldern är snuvig. För friska barn driver inte smittspridningen. Barn gör det knappt överhuvudtaget. Det är märkligt, att inte den infon når ut.

Lite lika som det här med "riskgrupper". Det finns tydligt beskrivet vilka som är riskgrupper. Ändå hör jag dagligen om folk som tror att väldigt många fler är i riskgrupp, än vad som verkligen är i riskgrupp. Varför är det så? Varför har så många svårt att kolla upp och ta till sig av myndigheternas information?

Jag förstår innan internet, då var det krångligt. Men inte nu.

• Anonym (Mm)
    Ignoramus skrev 2020-11-02 00:27:04 följande:

Fast problemet kvarstår fortfarande om den sjuke fortfarande är otestad/väntar på svar. Kan den andra föräldern vara hemma med ersättning utan problem då? Knappast, väl?

Nej det är såklart ett problem då man inte kan få provsvaret direkt. Det är här man får tänka till lite själv. Och ha en dialog med sin arbetsgivare. Det beror ju också på vilket arbete man har.
  • Mimosa86
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-30 23:21:06 följande:

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

Klart som korvspad att man inte lämnar barn med covid sjuka i familjen! Jag hoppas ändå att folk har lite innanför pannbenet
  • Anonym (Egoism)
    seriöst sss skrev 2020-11-01 23:50:15 följande:
    Vad är det du inte förstår? Ändrar dom sina rekmmendationer så göljer man det? Är det något du vet som inte andra vet? Hänvisa då gärna till en säker källa.

Det finns massvis med säkra källor som påvisar att man inte kan säkerställa hur smittsamma barn är. 

WHO har flera gånger på deras presskonferenser belyst detta och sagt att man ska vara försiktig med att säga att barn inte blir svårt sjuka och/eller sprider smitta. Detta pga att de studier man har är från länder där skolorna var STÄNGDA. Du kan själv läsa på om du vill uppdatera dig och bli mer informerad. Här har du en länk som har information om att studier pågår om barns förmåga att sprida smitta och att man inte kan veta än.
    https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Anonym (Egoism)
    Mimosa86 skrev 2020-11-02 09:44:04 följande:
    Klart som korvspad att man inte lämnar barn med covid sjuka i familjen! Jag hoppas ändå att folk har lite innanför pannbenet
    Inte enligt majoriteten av föräldrar i den här tråden, skrämmande tyvärr.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 09:11:45 följande:

Nej, man ska inte sprida smitta. Däremot kan friska barn gå till skolan, även om föräldern är snuvig. För friska barn driver inte smittspridningen. Barn gör det knappt överhuvudtaget. Det är märkligt, att inte den infon når ut.

Lite lika som det här med "riskgrupper". Det finns tydligt beskrivet vilka som är riskgrupper. Ändå hör jag dagligen om folk som tror att väldigt många fler är i riskgrupp, än vad som verkligen är i riskgrupp. Varför är det så? Varför har så många svårt att kolla upp och ta till sig av myndigheternas information?

Jag förstår innan internet, då var det krångligt. Men inte nu.

Nej friska barn sprider inte något. Däremot kan du inte veta om barn som har covid-sjuka föräldrar hemma också blir bärare av viruset. Dels för att de ofta inte får så synliga symptom. Det är märkligt att den infon inte har nått ut till dig och andra här, att man inte kan lova någon att barn inte sprider smitta. Du kan läsa på själv på bland annat who:s hemsida där man skriver just att studier pågår. Det finns inget facit än och senast idag har flera skolor stängt igen pga stor smittspridning i skolor. 

Vem som är i riskgrupp och inte är irrelevant i denna debatt. Hur viruset påverkar den enskilde individen är det ingen som vet. 

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 06:38:58 följande:

Men alltså...som att "jag jobbar inom sjukvården" på något som helst sett skulle kvalificera dig som särskilt kunnig. Ledsen att informera dig, men sånt beror helt på vilken utbildning och position du har. Och ditt sett att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå.

Naturligtvis "vet experterna inte allt" (det tror forskare och experter aldrig att de gör, om något. Det är just den skeptiska inställningen som är grunden för all form av vetenskap), och naturligtvis kan rekommendationerna komma att ändras. Och gör de det ändrar vi också vårt förhållningssätt. Men det som gäller idag är: friska barn får alltid vara inom barnomsorgen, och ska vara i skolan. INGEN förälder ska behöva känna fördömanden från vare sig barnomsorgs- eller skolpersonal för att de skickar sina friska barn dit.

Men jag instämmer helt i din argumentation - när kunskaperna hos motparten är på en för låg nivå är vidare diskussion inte särskilt givande. 

Nu ska jag till mitt jobb, och träffa elever. Går såklart inte och nojar över att bli smittad av dom. Då kan man ju inte göra sitt jobb. Däremot förhåller vi oss självfallet till de rekommendationer som finns. Det räcker gott så.

"Sånt beror helt på vilken utbildning och position du har"..."ditt sätt att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå".

Att inte kunna dra egna slutsatser och ta det säkra före det osäkra, och att inte klara av att uppdatera sig med den informationen som delges oss från flera olika kanaler, att inte kunna tänka kritiskt och att inte kunna förstå sin egen roll i denna pandemi, det är ett tecken på att man inte kan tänka på en avancerad nivå. 

Man behöver inte vara en professor i ekonomi för att förstå pengars värde och roll i sitt liv. Man behöver heller inte vara epidemiolog för att förstå virus och bakteriers sätt att föröka sig i ett samhälle. 
    Det finns massvis med metoder att tillgodogöra sig den viktiga information som man behöver för att kunna bilda sig en riktigt bra uppfattning om läget. 

Senast idag har flera grundskolor stängt pga att det förekommer smittspridning där.

• Anonym (Egoism)
    Ignoramus skrev 2020-11-02 00:27:04 följande:

Fast problemet kvarstår fortfarande om den sjuke fortfarande är otestad/väntar på svar. Kan den andra föräldern vara hemma med ersättning utan problem då? Knappast, väl?

Det är ganska irrelevant. När man vet att man har covid måste andra över 15 år i hushållet sitta i karantän. 
  • Anonym (Egoism)
    seriöst sss skrev 2020-11-01 23:55:35 följande:
    Det verkar vara du som inte är insatt. Ska du bestämma vad som är sunt förnuft eller om du själv tror att experter ska ändra sina rekommendationer?

Kanke kommer dom ändra sig, det är gankska sannolikt men tills dess så följer vi dom råd och rekommedationer som finns från dessa experter och inte från att du tycker si eller så.

Ska vi ta dig seriöst så får du gärna länka en källa till vetenskapliga artiklar eller till någon annan som är expert på området så kanske man kan få en klarare bild.

Finns massvis med experter som säger motsatsen. Att Tegnell håller förskola och skola öppet till varje pris har inget med att man är hundra procent säker på att barn inte smittar. Lyssna på både FHM och WHO och inse att anledningarna till att hålla skolor och förskolor öppna har flera anledningar. 

Du kan få några källor här från mig direkt som förklarar att man inte vet än hur barn smittar. Studier PÅGÅR. Dvs ingen vet med säkerhet än.

Varsågod:https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Glinda från Oz

De tar det inte på allvar eller så handlar det om ekonomi. Jag hade min dotter hemma i nästan en månad, först hade jag Covid sen hon. Jag blev anmäld till socialen pga det fast jag tog hem alla hennes böcker och hon inte kom efter alls (en klasskamrats mamma fick lämna dem utanför dörren) Soc avskrev ärendet efter ett telefonsamtal med mig. Jag är inte rädd för sånt men jag förstår att de flesta är det.

Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?