• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • Elin P

I våras hade vi Covid och hade då lilla pojken 3 år hemma. De stora på 9 och 13 gick i skolan. Mannen var väldigt sjuk med feber i 5 veckor men jag hade bara hosta och orkade ta hand om sonen. Han var hemma 3 veckor från förskolan. Det kan ju dock vara knepigt om båda föräldrarna är så sjuka att de inte orkar ta hand om barnen. Då kanske man behöver lämna på fsk men lämpligen går man ju inte in då utan kommer överens med pedagogerna om lämning ute.

• Anonym (Låg nivå)

Bra exempel, det sista. Skulle jag och min sambo hamna i det läget vill vi bägge att vårt barn ska få komma ut ur sjukstugan och både träffa andra och leka (om hen är frisk, det vill säga). Det handlar ju om att se till barnets bästa. 

• Anonym (Mm)

Nej det var inte alls något bra exempel. Om båda föräldrar är sjuka ska naturligtvis barnet också vara hemma. Hur svårt ska det vara. En treåring har inte skolplikt. Ska andra riskera smitta för att barnet ska få leka med dem. Det om något är egoism.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-02 22:04:39 följande:

Nej det var inte alls något bra exempel. Om båda föräldrar är sjuka ska naturligtvis barnet också vara hemma. Hur svårt ska det vara. En treåring har inte skolplikt. Ska andra riskera smitta för att barnet ska få leka med dem. Det om något är egoism.

Ja, man kan ju ha vilken åsikt man vill, frågan är vilka restriktioner som gäller, och enligt FHM får friska fsk-barn och grundskolebarn gå till sina skolor precis som vanligt.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-02 21:33:10 följande:

Förklara gärna det i så fall. Om man diskuterar ifall friska barn sprider viruset, hur kan det ha att göra med din sjuka dotter?

För att mitt exempel tar upp att de människor som anses friska, men som har covid fast man inte vet, smittar vidare.

Därför anser jag att om man i hushåll har bekräftat Covid så ska alla stanna hemma.

Du behöver inte hålla med, du behöver inte gilla det men det är min åsikt.

Sen vet jag att det finns andra restriktioner, men det är kanske pga de restriktionerna som kommun efter kommun ändrar sina restriktioner själva.

Är däremot någon i hushållet förkyld eller sjuk på annat sätt och har testat negativt för covid, då de andra fortsätts som vanligt.

Som sagt, min åsikt. Sen vet jag att vi inte går efter den
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 06:55:21 följande:

Ja, man kan ju ha vilken åsikt man vill, frågan är vilka restriktioner som gäller, och enligt FHM får friska fsk-barn och grundskolebarn gå till sina skolor precis som vanligt.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/

Det är ju sorgligt att vuxna människor har mist förmågan att tänka själva. Måste FHM skriva allt ni ska göra i pannan på er. Om båda föräldrar har covid-19 och man har en treåring hemma så det inte finns någon frisk vuxen som tar hand om barnet hemma så är risken överhängande att barnet också är smittat, man testar inte småbarn, så vuxna får tänka själva. Dessutom smittar viruset via kontaktytor och en treåring kan inte hålla två m distans till sina föräldrar eller kompisar och pedagoger och sprita sina händer hela tiden. Tom FHM antar att normalbegåvade människor förstår lite själva och kommer aldrig kunna beskriva vad varje enskild människa ska göra i varje enskild situation i sitt liv.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Ego) skrev 2020-11-03 07:39:35 följande:
    För att mitt exempel tar upp att de människor som anses friska, men som har covid fast man inte vet, smittar vidare.

Därför anser jag att om man i hushåll har bekräftat Covid så ska alla stanna hemma.

Du behöver inte hålla med, du behöver inte gilla det men det är min åsikt.

Sen vet jag att det finns andra restriktioner, men det är kanske pga de restriktionerna som kommun efter kommun ändrar sina restriktioner själva.

Är däremot någon i hushållet förkyld eller sjuk på annat sätt och har testat negativt för covid, då de andra fortsätts som vanligt.

Som sagt, min åsikt. Sen vet jag att vi inte går efter den
    Men du håller dig ju inte till saken i så fall. Frågan var inte om till synes friska personer sprider smittan, utan att de faktiskt är friska. Din dotter var sjuk så hon hör inte till resonemanget.

Jag har öht inte ens bemött din åsikt, bara det faktum att du pratar apelsiner medan den andra personen som du kommenterade pratade om äpplen.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-03 08:09:13 följande:
    Det är ju sorgligt att vuxna människor har mist förmågan att tänka själva. Måste FHM skriva allt ni ska göra i pannan på er. Om båda föräldrar har covid-19 och man har en treåring hemma så det inte finns någon frisk vuxen som tar hand om barnet hemma så är risken överhängande att barnet också är smittat, man testar inte småbarn, så vuxna får tänka själva. Dessutom smittar viruset via kontaktytor och en treåring kan inte hålla två m distans till sina föräldrar eller kompisar och pedagoger och sprita sina händer hela tiden. Tom FHM antar att normalbegåvade människor förstår lite själva och kommer aldrig kunna beskriva vad varje enskild människa ska göra i varje enskild situation i sitt liv.
    Om FHM hade hållit med i ditt resonemang (utifrån de fakta som är tillgängliga) är jag säker på att det inte hade kostat dem stor ansträngning att istället skriva att samtliga i hushållet ska vara hemma. Titta, det tog mig själv bara några sekunder!
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 08:49:28 följande:

Om FHM hade hållit med i ditt resonemang (utifrån de fakta som är tillgängliga) är jag säker på att det inte hade kostat dem stor ansträngning att istället skriva att samtliga i hushållet ska vara hemma. Titta, det tog mig själv bara några sekunder!

Jag tror som sagt de utgår från att du kan tänka själv. Om du är normalbegåvad. Annars kan man behöva lite hjälp ja. Du kan rådfråga någon annan vuxen kanske.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Mm) skrev 2020-11-03 09:03:20 följande:
    Jag tror som sagt de utgår från att du kan tänka själv. Om du är normalbegåvad. Annars kan man behöva lite hjälp ja. Du kan rådfråga någon annan vuxen kanske.
    Jag tror de utgår ifrån att ge korrekt information istället för att gemene man ska sitta och gissa sig till vad som gäller, lite som i den här tråden t ex.

Du kan förresten ta dina unkna härskartekniker och gömma dem under en sten när du ändå håller på. När argumenten tar slut tar personangreppen vid.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?