• Ignoramus

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Men hur funkar det rent praktiskt? Säg om en förälder är sjuk, eventuellt i covid men det är inte bekräftat. Eller så är det bekräftat. Föräldern har influensaliknande symptom och är för sjuk för att ta hand om barnet. Barnet och den andra föräldern är av allt att döma friska.

Ska barnet hållas hemma ändå? Vem ska ta hand om det? På vilka grunder? Eller menar du att den andra föräldern ska ta semester/föräldraledighet för att inte skicka det symtomfria barnet till förskolan? Hur blir det med skolplikten i grundskolan?

• Ignoramus

Ah, okej! Ja isf tycker jag det är givet att man är hemma med barnet, om FK tom förespråkar det. Jag tänkte mer om det inte finns en laglig utväg; i vanliga fall råkar man ju illa ut om man skulle vabba ett friskt barn eller liknande. 

Anonym (Mm) skrev 2020-11-01 18:36:49 följande:
    Numera ska man ju bli kontaktad av en smittspårare om man testas positivt. Den andra föräldern ska testa sig. Man kan få ersättning från FK när man är hemma under tiden. Då låter man barnet också vara hemma. Det är som sagt extraordinära tider nu. Om skolan kräver att barnet ändå kommer får de ta ansvaret för det. Små barn kan vara hemma från förskolan.
  • Ignoramus

Okej. Min sambos chef är nämligen raka motsatsen, så det funkar ju - som du säger -  inte så på alla ställen direkt, och då blir det genast svårare. 

Anonym (Ego) skrev 2020-11-01 18:26:29 följande:
    Min tanke är hemisolering i 14 dagar.

Min sambo jobbar på ett stort bygge och i våras hade jag och dottern Covid (testade oss)

Sambo var aldrig sjuk men hans chef sa att han var tvungen att vara hemma i 2 veckor. Då fick han sjukanmäla sig trotts att han var frisk. Nu testade sig inte min sambo eftersom han inte hade symptom, men oavsett så fick han inte komma förrän efter 2 veckor.

Jag tycker hans chef agerade korrekt. Sen vet jag att det är andra riktlinjer men jag är för att man ska stanna hemma.
  • Ignoramus

Fast problemet kvarstår fortfarande om den sjuke fortfarande är otestad/väntar på svar. Kan den andra föräldern vara hemma med ersättning utan problem då? Knappast, väl?

Anonym (Mm) skrev 2020-11-01 18:36:49 följande:

Numera ska man ju bli kontaktad av en smittspårare om man testas positivt. Den andra föräldern ska testa sig. Man kan få ersättning från FK när man är hemma under tiden. Då låter man barnet också vara hemma. Det är som sagt extraordinära tider nu. Om skolan kräver att barnet ändå kommer får de ta ansvaret för det. Små barn kan vara hemma från förskolan.

• Ignoramus

Hur är det irrelevant? Det är ju när man INTE vet om det är covid som frågan gäller. Det kan ju ta typ två veckor att öht kunna genomföra testet och sen få provsvaret, du menar alltså att den andra utan symptom kan vara hemma med ersättning under hela den tiden? Och sen rycker dennes arbetsgivare/försäkringskassan bara på axlarna om provsvaret visade sig vara negativt?

Anonym (Egoism) skrev 2020-11-02 10:08:03 följande:

Det är ganska irrelevant. När man vet att man har covid måste andra över 15 år i hushållet sitta i karantän. 

Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?