Inlägg från: Anonym (Låg nivå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låg nivå)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:31:49 följande:
    Men du saknar bevisligen empati för dina medmänniskor och skiter fullständigt i om du smittar och dödar en förskollärare i riskgrupp.Det är det detta handlar om så försök inte vrida det till något som lagen bestämmer om. Det handlar om vad DU och ALLA FÖRÄLDAR i landet står för. Å ni som lämnar era barn till förskolan trots att ni är sjuka i covid, ja ni har INTE någon respekt för förskollärarnas hälsa. 
    Har du koll på vilka som tillhör riskgrupp? På riktigt, alltså? (dvs inte allt som folk "får för sig" är riskgrupp). Personligen vill jag inte ha människor som är så sköra som ansvarig personal för mitt barn.

För övrigt är den här tråden tyvärr en sorgen påminnelse om hur låg akademisk nivå det är på förskoleutbildningen. Något jag verkligen tycker är sorgset, då arbetet är otroligt viktigt och våra barn förtjänar en högre nivå.

Gällande grundfrågan ska naturligtvis ett friskt barn gå till förskola/skola. Säg att föräldern är en av dem som blir sjuka i många veckor - ska barnet då sitta hemma med denna sjuka förälder? Det är absolut inte ett barnperspektiv.
  • Anonym (Låg nivå)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 19:43:56 följande:
    Sanslöst! 
    Nej, helt rätt. Om inte barnet är sjukt kommer hen heller inte att sprida smitta. Och de flesta (mindre) barn tycks ju heller inte alls bli sjuka av coronaviruset.

Vi ska vara väldigt glad att vi har experter som ger råd om det här, och inte folk som går på känsla och egna "självklara" samband.
  • Anonym (Låg nivå)

Jag jobbar för övrigt själv inom grundskolan. Vill självfallet att friska barn ska vara i skolan, även om föräldrarna är sjuka i covid. Detta då jag har barnets bästa i åtanke, och inte kan tänka mig att ett friskt barns "bästa" är att vara isolerad med sjuk förälder.

• Anonym (Låg nivå)

Friska barn ska INTE vara "hemma i några veckor".

Vad är det ni inte förstår?

Nej, de "dör inte av det", men de mår heller inte bra av det. Så därför ska de gå till skolan. I min klass är alltid friska barn välkomna.

• Anonym (Låg nivå)

Den här tråden stör mig, då det ur samhällssynpunkt är djupt obehagligt att det finns människor som inte bara jobbar inom men som också ansvarar för barnomsorg som inte förstår allmänna råd och rekommendationer. 

Man behöver personligen inte hålla med om vad vare sig FHM eller andra myndigheter sysslar med, men jobbar man inom vård och omsorg måste man följa statliga riktlinjer. Gör man inte det får man helt enkelt sluta jobba inom sånt. 

• Anonym (Låg nivå)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 22:13:30 följande:
    Men alltså, de FLESTA blir friska inom någon vecka av covid. Är det så himla svårt att hålla sitt barn hemma i en vecka?? BLir de apor om de inte får vara med andra barn i en vecka? Kan ni inte underhålla era barn i en eller två veckor? 

Jösses alltså...vad är det för föräldrar i dagens samhälle som inte klarar av att underhålla sina barn! 
    Det handlar alltså om att "underhålla" sina barn?

Du kan omöjligt ha utbildningen ditt yrke kräver. I så fall skulle du inte ha en sådan ytlig och låg nivå på vad barnomsorg/förskola/skola är. Och du skulle såklart även veta att det finns bra som inte har det bra hemma, för att föräldrarna inte kan ta hand om sina barn på ett bra sätt. Inte ens när de är friska. 

Men igen - friska barn ska såklart inte hållas hemma, utan gå i skolan. Och träna idrott också, om de sysslar med sånt. Vi ska vara glada över att vi har en folkhälsomyndighet som tar ansvar för det, helhetsbilden. Jämför med t ex Spanien, där siffror nu visar att fetma och depression exploderat bland barn, som en effekt av vårens nedstängning. 
  • Anonym (Låg nivå)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 22:13:30 följande:
    Men alltså, de FLESTA blir friska inom någon vecka av covid. Är det så himla svårt att hålla sitt barn hemma i en vecka?? BLir de apor om de inte får vara med andra barn i en vecka? Kan ni inte underhålla era barn i en eller två veckor? 

Jösses alltså...vad är det för föräldrar i dagens samhälle som inte klarar av att underhålla sina barn! 
    Det handlar alltså om att "underhålla" sina barn?

Du kan omöjligt ha utbildningen ditt yrke kräver. I så fall skulle du inte ha en sådan ytlig och låg nivå på vad barnomsorg/förskola/skola är. Och du skulle såklart även veta att det finns bra som inte har det bra hemma, för att föräldrarna inte kan ta hand om sina barn på ett bra sätt. Inte ens när de är friska. 

Men igen - friska barn ska såklart inte hållas hemma, utan gå i skolan. Och träna idrott också, om de sysslar med sånt. Vi ska vara glada över att vi har en folkhälsomyndighet som tar ansvar för det, helhetsbilden. Jämför med t ex Spanien, där siffror nu visar att fetma och depression exploderat bland barn, som en effekt av vårens nedstängning. 
  • Anonym (Låg nivå)

I våras var det ju väldigt mycket i media av och från barnomsorgspersonal som klagade över hur "utsatta" de var. Det var väldigt mycket om "alla som är i riskgrupp och jobbar med barn". Hemska föräldrar som "inte brydde sig".

Min fråga är - var finns statistiken på hur många förskolor som drabbades av stora utbrott? Där folk blev svårt sjuka?

Eller kan det vara så att FHM har rätt - att små barn inte driver smittan?

Sen vill jag också markera att det kanske inte handlar om föräldrar som inte vill hålla sin barn hemma - de kanske inte kan. T ex för att de är ordentligt sjuka. Ska de då också skuldbeläggas för att de "inte orkar underhålla sina barn?".

Igen - vi ska vara väldigt glada över att vi har experter på Folkhälsomyndigheten som styr över det här, och inte genomsnittlig dagispersonal. Over and out.

• Anonym (Låg nivå)

Skolans riktlinjer bör naturligtvis vara FHM:s riktlinjer. Har de egna påhitt bör man snarare fråga varför de inte följer myndigheterna.

Jag jobbar som sagt inom den världen, och vet väl att det finns såväl rektorer som lärare som saknar koll. 

• Anonym (Låg nivå)
    molly50 skrev 2020-11-01 13:43:24 följande:

Mina barn får stanna hemma från skolan om de har förkylningssymptom.
    Jag tycker det är en självklarhet.
    Jag tycker det är respektlöst både mot barnen själva,andra barn och personalen på skolan att skicka dit sjuka barn.
    Speciellt i det här läget som råder nu.

Ja, det är en självklarhet. Men det har väl inget med den här trådens ämne att göra?
  • Anonym (Låg nivå)
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-01 12:21:21 följande:
    Har du missat att fullt friska människor blivit svårt sjuka?
    Ja, det har hänt. På samma sätt som det finns fullt friska människor som blir svårt sjuka av annat också. T ex av en vanlig bakterieinfektion. Väldigt ovanligt, men det händer.

Effekterna av covid19 är fullt jämförbara. Det är väldigt, väldigt ovanligt att en fullt frisk människa som inte är i riskgrupp blir svårt sjuk av den sjukdomen. Så ovanligt att vi naturligtvis inte kan anpassa hela samhället efter den risken.
  • Anonym (Låg nivå)

Jag upprepar det igen - det är mycket beklagligt att vi har så låg akademisk och intellektuell nivå hos människor som ansvarar för barnomsorg. Detta inte sagt för att sätta mig över och nedvärdera - tvärtom, många som jobbar där gör ett makalöst jobb. Jag tillhör dem som ofta känner djup beundran för "dagisfröknar", och skulle ALDRIG nedvärdera deras yrken på det sätt som vissa fåniga medelklassakademiker gör - men bland de som bestämmer och ansvarar borde nivån verkligen vara högre. Det skulle gynna samhället massor.

Ta bara när folk härinne pratar om att "Man kan väl tänka själv, använda sunt förnuft". Att de inte förstår problemet med det, när alla ska ta beslut efter vad som "känns bäst, för mig och oss". Genuint intelligenta och förnuftiga människor resonerar inte så. Inte när det gäller hur en hel verksamhet ska agera. 

Tänk t ex om man skulle resonera lika i andra medicinska frågor? "Här tänker vi själva, använder vårt förnuft". Och nästa steg - tänk om exempelvis sjukhus skulle fungera så. "Vi vaccinerar inte här, för vi tänker själv, använder vårt förnuft. FHM tror vi inte på".

Trådstartarens okunskap är om man överför den till samhällsnivå rent av farlig. Synd bara att hen inte förstår det själv. Men så är det ju tyvärr med dumhet. 

• Anonym (Låg nivå)

"Lyssna du på experter"...Tyvärr är det uttrycket talande. Liksom attityden att "Rekommendationerna kommer snart att ändras" - underförstått: "De rekommendationerna som råder idag är inget värt, för att de kommer snart att ändras, så det stämmer med mitt synsätt. Det fattar alla som kan "tänka själva".

Och nej - så otroligt många fullt friska som blivit svårt sjuka av Covid är det inte. Men har du siffror som bevisar din tes - dela gärna med dig.

Och nej igen - jag raljerar inte över sjukdomen, de som blivit svårt sjuka. Det är djupt tragiskt. Skönt då att veta att skola och barnomsorg inte på något märkbart sätt bidragit till denna smittspridning. En sjuk förälder behöver därför inte känna skuld och ångest över att hen skickar sitt friska barn till skolan.

Vad jag däremot raljerar över är folk som tror att de förstår sånt här bättre än de med mångåriga utbildningar som vigt hela sitt yrkesliv åt dessa frågor. Argumentet "experterna är inte överens" kan man använda gällande precis alla ämnen och frågor som finns. Det är därför man inom vetenskapen går på evidens, inte på "precis alla ska vara överens".

Imorgon ska jag för övrigt gå till mitt jobb, i skola. Ska bli roligt att träffa eleverna. Och jag tänker såklart inte en tanke på huruvida deras föräldrar, syskon, anhöriga är friska eller ej. Tänker bara att det är bra om de är friska och i skolan. Åtminstone i min skola är det väldigt tydligt att eleverna mår bäst av att vara i skolan. Många har det svårt hemma, och redan loven som är är problematiska.

• Anonym (Låg nivå)

Men alltså...som att "jag jobbar inom sjukvården" på något som helst sett skulle kvalificera dig som särskilt kunnig. Ledsen att informera dig, men sånt beror helt på vilken utbildning och position du har. Och ditt sett att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå.

Naturligtvis "vet experterna inte allt" (det tror forskare och experter aldrig att de gör, om något. Det är just den skeptiska inställningen som är grunden för all form av vetenskap), och naturligtvis kan rekommendationerna komma att ändras. Och gör de det ändrar vi också vårt förhållningssätt. Men det som gäller idag är: friska barn får alltid vara inom barnomsorgen, och ska vara i skolan. INGEN förälder ska behöva känna fördömanden från vare sig barnomsorgs- eller skolpersonal för att de skickar sina friska barn dit.

Men jag instämmer helt i din argumentation - när kunskaperna hos motparten är på en för låg nivå är vidare diskussion inte särskilt givande. 

Nu ska jag till mitt jobb, och träffa elever. Går såklart inte och nojar över att bli smittad av dom. Då kan man ju inte göra sitt jobb. Däremot förhåller vi oss självfallet till de rekommendationer som finns. Det räcker gott så.

• Anonym (Låg nivå)

Nej, man ska inte sprida smitta. Däremot kan friska barn gå till skolan, även om föräldern är snuvig. För friska barn driver inte smittspridningen. Barn gör det knappt överhuvudtaget. Det är märkligt, att inte den infon når ut.

Lite lika som det här med "riskgrupper". Det finns tydligt beskrivet vilka som är riskgrupper. Ändå hör jag dagligen om folk som tror att väldigt många fler är i riskgrupp, än vad som verkligen är i riskgrupp. Varför är det så? Varför har så många svårt att kolla upp och ta till sig av myndigheternas information?

Jag förstår innan internet, då var det krångligt. Men inte nu.

• Anonym (Låg nivå)
    Anonym (Inte så svårt) skrev 2020-11-02 10:52:28 följande:

Det är väldigt enkelt. Det finns riktlinjer. I dessa står att hushållskontakter får lämna barn i skola och förskola. Hushålsskontakter får till och med åka kollektivt med barn till skola och lämning och hämtning inte kan ske på annat sätt. Det är beklagligt att du i din yrkesposition väljer att ställa dig över detta och anklaga människor som följer riktlinjerna för att vara egoister. Det är också mycket tydligt formulerat att friska barn ska gå till skolan.

Det är helt okej att vara av annan åsikt. Däremot är det inte okej att vråla egoist och vara otrevlig mot människor som följer de riktlinjer som är uppsatta och som finns. Om du sitter på annan forskning bör du snarast kontakta folkhälsomyndigheten. Eller byta jobb.

Precis så. Gällande TS borde hen definitivt byta jobb, då varje inlägg skriker av intolerans och en bristande förmåga att försöka vare sig att resonera eller att förstå. Det är helt enkelt inte egenskaper som är förenliga med att vara lämplig inom ett sådant yrke.

Jag jobbar som sagt själv inom skola. Det ingår i mitt jobb att jag ska förhålla mig till samhällets riktlinjer. På samma sätt som jag ska följa exempelvis Skolverkets riktlinjer? Gillar jag alla av dem? Nej! Betyder det att jag då ska "tänka själv och följa förnuftet"? Nej. Inte gällande de "viktiga" frågorna, där det finns klarar linjer att följa. Det är på samma sätt som att jag ska orosanmäla till socialtjänsten om jag känner oro för en elevs hemmamiljö. Det är reglerat i lag, och något jag accepterar när jag väljer att jobba med barn.

Gillar jag inte detta står det mig fritt att byta jobb. Den dag jag säger nej till en frisk elev i skolan skulle jag definitivt byta jobb. Lika så om jag var i riskgrupp och var så orolig för att virus att jag inte vågar jobba. Då finns det lämpligare arbeten, än att jobba med fysisk undervisning och sociala relationer.
  • Anonym (Låg nivå)

Igen: ditt sätt att argumentera gör dig olämplig att föra den här debatten. Det skriker affekt och "alla som inte håller med mig har FEL och BRYR SIG INTE!", Och ja - en lärare ska lära elever att tänka kritiskt. Men samtidigt få dem bildade nog att förstå att myndigheters riktlinjer står över vad en enskild lärare påstår. Eller för den delen, en känslostyrd obehörig förskollärare.

Och nej - jag nedvärderar inte ditt yrke. Inte dig som person heller. Vad jag nedvärderar är funktionen - att människor med så låg nivån på förståelsen får ta såna beslut. Det är inte bra. De som tar beslut ska vara pålästa och rationella.

Och slutligen: klart som fan barn kan fara illa av att hållas hemma. Hur kan du inte veta det, i ditt yrke? Jag är för övrigt väldigt bra på mitt yrke, så ser ingen anledning att byta. Och du kan väl på allvar inte mena att det gör mig olämplig att jag förespråkar FHM:s riktlinjer? I så fall har du ett väldigt märkligt synsätt.

• Anonym (Låg nivå)

Bra exempel, det sista. Skulle jag och min sambo hamna i det läget vill vi bägge att vårt barn ska få komma ut ur sjukstugan och både träffa andra och leka (om hen är frisk, det vill säga). Det handlar ju om att se till barnets bästa. 

• Anonym (Låg nivå)
    "Personer som inte kan jobba på grund av smittrisk ska kunna få ersättning i upp till ett halvår, enligt ett förslag från regeringen i en extra ändringsbudget. Regeringen vill att förslaget ska snabbehandlas i riksdagen".

Bra. Då kan alla de där som jobbar inom barnomsorg och i skola och är i riskgrupp stanna hemma. Bra för dem, som slipper oroa sig. Och självfallet bra för alla oss andra, som slipper oroa oss över om vi kan lämna våra barn eller ej. 
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?