Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Nej jag skulle inte lämna barn på förskolan om jag var covidpositiv. Tycker det är hänsynslöst, inte bara mot personalen utan även mot andra barn och deras föräldrar. Tycker det är rimligt att införa familjekarantän nu. Folk klarar inte att sköta detta på frivillig väg i längden, inte ens hålla avstånd klarar man av eller låta bli att resa utomlands eller festa.

• Anonym (Mm)

Alltså fhm:s råd är ju inte huggna i sten. De ändrar sig efterhand. I början av pandemin gällde att sambos skulle vara hemma. Det kan bli så igen, det diskuteras ju redan. Man får tänka lite själv. Har jag ett litet barn som jag är ständigt nära, kramar och pussar, hjälper på toa osv så är ju risken väldigt stor att överföra smitta. Då bör barnet inte lämnas på förskola av hänsyn till andra. Jag jobbar i vården och här har t ex några läkare som har sjuka skolbarn hemma inte fått jobba med patienter utan bara administrativt, tills barnet är friskt och man inte själv blivit sjuk eller blivit frisk, testas såklart.

• Anonym (Mm)

Jag tycker det är lite konstiga kommentarer här. Föreställ er själva att ni har barn på en småbarnsavdelning t ex och flera av de barn som går där har föräldrar som ligger hemma i covid - 19. Skulle ni med handen på hjärtat tycka att det kändes bra? Att barn inte blir svårt sjuka betyder inte att de inte kan smitta. Skulle ni ta hem kompisar till ert barn om ni vet att föräldrarna är covid sjuka. Ja det kan vara jobbigt att ha en treåring hemma om man själv är sjuk men det är ett pris man kanske får betala, småbarn har iaf inte skolplikt. Det är en exceptionell situation nu. Eftersom inte alla förstår eller vill ta sitt ansvar skulle jag önska FHM tog i lite mer i sina krav nu, vilket jag tror kommer ske inom en ganska snar framtid. Det pågår såna diskussioner i den region jag arbetar och vet att i alla fall här kommer snart ytterligare skärpning.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-01 14:05:24 följande:

Jag upprepar det igen - det är mycket beklagligt att vi har så låg akademisk och intellektuell nivå hos människor som ansvarar för barnomsorg. Detta inte sagt för att sätta mig över och nedvärdera - tvärtom, många som jobbar där gör ett makalöst jobb. Jag tillhör dem som ofta känner djup beundran för "dagisfröknar", och skulle ALDRIG nedvärdera deras yrken på det sätt som vissa fåniga medelklassakademiker gör - men bland de som bestämmer och ansvarar borde nivån verkligen vara högre. Det skulle gynna samhället massor.

Ta bara när folk härinne pratar om att "Man kan väl tänka själv, använda sunt förnuft". Att de inte förstår problemet med det, när alla ska ta beslut efter vad som "känns bäst, för mig och oss". Genuint intelligenta och förnuftiga människor resonerar inte så. Inte när det gäller hur en hel verksamhet ska agera. 

Tänk t ex om man skulle resonera lika i andra medicinska frågor? "Här tänker vi själva, använder vårt förnuft". Och nästa steg - tänk om exempelvis sjukhus skulle fungera så. "Vi vaccinerar inte här, för vi tänker själv, använder vårt förnuft. FHM tror vi inte på".

Trådstartarens okunskap är om man överför den till samhällsnivå rent av farlig. Synd bara att hen inte förstår det själv. Men så är det ju tyvärr med dumhet. 

Tycker du raljerar här. Det handlar om ett nytt virus där faktiskt ingen har alla svar. Var och en måste använda sitt förnuft och avgöra vad man kan göra för att minska smittspridning. Det klarar inte alla tyvärr. Just därför anser jag att FHM borde ta i mer vilket jag är säker på kommer ske så småningom. Det hindrar inte att man tar sitt ansvar redan nu som individ. Jag arbetar t ex på Vårdcentral och här får personal som har covidsjuka anhöriga hemma inte arbeta med patienter. Inga patienter får heller komma om de har smittade anhöriga hemma, inklusive barn. Detta är inte på låg akademisk nivå utan beslut fattade av läkare. Jag anser det rimligt att vidta liknande åtgärder på andra ställen i samhället där många människor måste träffas.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-01 13:53:22 följande:

Ja, det har hänt. På samma sätt som det finns fullt friska människor som blir svårt sjuka av annat också. T ex av en vanlig bakterieinfektion. Väldigt ovanligt, men det händer.

Effekterna av covid19 är fullt jämförbara. Det är väldigt, väldigt ovanligt att en fullt frisk människa som inte är i riskgrupp blir svårt sjuk av den sjukdomen. Så ovanligt att vi naturligtvis inte kan anpassa hela samhället efter den risken.

Det stämmer inte. Effekterna av Covid _19 har vi inte all kunskap om ännu. Det går ännu inte att överblicka. Många människor har dött. Ovanligt många i medelålder och yngre har legat på iva. Medelåldern där har varit mellan 50-60år, fullt arbetsföra människor många av dessa. Vi vet också att många har blivit långtidssjuka och inte har kunnat återgå i arbete på flera månader. Ingen kan svara på om dessa någonsin kommer bli helt återställda. En "vanlig bakterieinfektion" sprids inte heller i denna omfattning till hela befolkningen. Du raljerar om att andra har låg kunskapsnivå men din egen verkar inte heller vara på topp.
  • Anonym (Mm)
    Ignoramus skrev 2020-11-01 18:03:52 följande:

Men hur funkar det rent praktiskt? Säg om en förälder är sjuk, eventuellt i covid men det är inte bekräftat. Eller så är det bekräftat. Föräldern har influensaliknande symptom och är för sjuk för att ta hand om barnet. Barnet och den andra föräldern är av allt att döma friska.

Ska barnet hållas hemma ändå? Vem ska ta hand om det? På vilka grunder? Eller menar du att den andra föräldern ska ta semester/föräldraledighet för att inte skicka det symtomfria barnet till förskolan? Hur blir det med skolplikten i grundskolan?

Numera ska man ju bli kontaktad av en smittspårare om man testas positivt. Den andra föräldern ska testa sig. Man kan få ersättning från FK när man är hemma under tiden. Då låter man barnet också vara hemma. Det är som sagt extraordinära tider nu. Om skolan kräver att barnet ändå kommer får de ta ansvaret för det. Små barn kan vara hemma från förskolan.
  • Anonym (Mm)
    Seriöst ss skrev 2020-11-01 21:57:45 följande:

Men om du vet något inte FHM vet så var vänlig och kontakta dom så kanske det kommer nya rekommendationer? Jag lyssnar absolut på experter, tycker du att du är en expert och har något att tillföra, så varsågod.

Va? Inget av det jag skriver är okänt för någon som är något insatt i frågan. Det är konstigt att någon enda människa missat detta, som t ex den jag svarade.

Lyssna du på experter. Dock är inte experterna överens, eftersom ingen har alla svar idag. Men du kan räkna med att rekommendationerna kommer ändras framöver när smittspridningen ökar så dramatiskt. Det gör den ju bland annat för att folk inte kan tänka själva eller ta eget ansvar.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-01 22:46:01 följande:

"Lyssna du på experter"...Tyvärr är det uttrycket talande. Liksom attityden att "Rekommendationerna kommer snart att ändras" - underförstått: "De rekommendationerna som råder idag är inget värt, för att de kommer snart att ändras, så det stämmer med mitt synsätt. Det fattar alla som kan "tänka själva".

Och nej - så otroligt många fullt friska som blivit svårt sjuka av Covid är det inte. Men har du siffror som bevisar din tes - dela gärna med dig.

Och nej igen - jag raljerar inte över sjukdomen, de som blivit svårt sjuka. Det är djupt tragiskt. Skönt då att veta att skola och barnomsorg inte på något märkbart sätt bidragit till denna smittspridning. En sjuk förälder behöver därför inte känna skuld och ångest över att hen skickar sitt friska barn till skolan.

Vad jag däremot raljerar över är folk som tror att de förstår sånt här bättre än de med mångåriga utbildningar som vigt hela sitt yrkesliv åt dessa frågor. Argumentet "experterna är inte överens" kan man använda gällande precis alla ämnen och frågor som finns. Det är därför man inom vetenskapen går på evidens, inte på "precis alla ska vara överens".

Imorgon ska jag för övrigt gå till mitt jobb, i skola. Ska bli roligt att träffa eleverna. Och jag tänker såklart inte en tanke på huruvida deras föräldrar, syskon, anhöriga är friska eller ej. Tänker bara att det är bra om de är friska och i skolan. Åtminstone i min skola är det väldigt tydligt att eleverna mår bäst av att vara i skolan. Många har det svårt hemma, och redan loven som är är problematiska.

Ok, du är inte insatt i frågan mao.
  • Anonym (Mm)
    seriöst sss skrev 2020-11-01 23:50:15 följande:

Vad är det du inte förstår? Ändrar dom sina rekmmendationer så göljer man det? Är det något du vet som inte andra vet? Hänvisa då gärna till en säker källa.

Du förstår det inte själv men dina inlägg visar väldigt tydligt vilken okunskap du har. Tyvärr. Och då blir det ju extra pinsamt att du beskyller andra för "låg nivå" på kunskap. Jag är insatt ja, jag jobbar i sjukvården själv. Vi får daglig rapport från vår ledning, från smittskyddsläkare i regionen och information om den planering som ständigt pågår. Det är omöjligt på några rader på fl att undervisa dig i detta. Jag råder dig att läsa på. Om du arbetar med undervisning så vet du väl hur man gör. FHM har ändrat sina åsikter och rekommendationer kontinuerligt från start, därför att det inte finns någon evidens eller entydiga rätt eller fel för det här viruset, eftersom det är nytt och inte betett sig som andra virus. Ingen expert har facit. Men ja jag är helt säker på att rekommendationerna kommer ändras när smittspridningen ökar och befolkningen inte följer enkla rekommendationer.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Låg nivå) skrev 2020-11-02 06:38:58 följande:

Men alltså...som att "jag jobbar inom sjukvården" på något som helst sett skulle kvalificera dig som särskilt kunnig. Ledsen att informera dig, men sånt beror helt på vilken utbildning och position du har. Och ditt sett att resonera visar tydligt att du inte arbetar på en avancerad nivå.

Naturligtvis "vet experterna inte allt" (det tror forskare och experter aldrig att de gör, om något. Det är just den skeptiska inställningen som är grunden för all form av vetenskap), och naturligtvis kan rekommendationerna komma att ändras. Och gör de det ändrar vi också vårt förhållningssätt. Men det som gäller idag är: friska barn får alltid vara inom barnomsorgen, och ska vara i skolan. INGEN förälder ska behöva känna fördömanden från vare sig barnomsorgs- eller skolpersonal för att de skickar sina friska barn dit.

Men jag instämmer helt i din argumentation - när kunskaperna hos motparten är på en för låg nivå är vidare diskussion inte särskilt givande. 

Nu ska jag till mitt jobb, och träffa elever. Går såklart inte och nojar över att bli smittad av dom. Då kan man ju inte göra sitt jobb. Däremot förhåller vi oss självfallet till de rekommendationer som finns. Det räcker gott så.

Ja jösses. Låg nivå som sagt. Ytterligare kommentarer överflödiga. Lycka till.
  • Anonym (Mm)
    Ignoramus skrev 2020-11-02 00:27:04 följande:

Fast problemet kvarstår fortfarande om den sjuke fortfarande är otestad/väntar på svar. Kan den andra föräldern vara hemma med ersättning utan problem då? Knappast, väl?

Nej det är såklart ett problem då man inte kan få provsvaret direkt. Det är här man får tänka till lite själv. Och ha en dialog med sin arbetsgivare. Det beror ju också på vilket arbete man har.
  • Anonym (Mm)

Nej det var inte alls något bra exempel. Om båda föräldrar är sjuka ska naturligtvis barnet också vara hemma. Hur svårt ska det vara. En treåring har inte skolplikt. Ska andra riskera smitta för att barnet ska få leka med dem. Det om något är egoism.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 06:55:21 följande:

Ja, man kan ju ha vilken åsikt man vill, frågan är vilka restriktioner som gäller, och enligt FHM får friska fsk-barn och grundskolebarn gå till sina skolor precis som vanligt.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/

Det är ju sorgligt att vuxna människor har mist förmågan att tänka själva. Måste FHM skriva allt ni ska göra i pannan på er. Om båda föräldrar har covid-19 och man har en treåring hemma så det inte finns någon frisk vuxen som tar hand om barnet hemma så är risken överhängande att barnet också är smittat, man testar inte småbarn, så vuxna får tänka själva. Dessutom smittar viruset via kontaktytor och en treåring kan inte hålla två m distans till sina föräldrar eller kompisar och pedagoger och sprita sina händer hela tiden. Tom FHM antar att normalbegåvade människor förstår lite själva och kommer aldrig kunna beskriva vad varje enskild människa ska göra i varje enskild situation i sitt liv.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 08:49:28 följande:

Om FHM hade hållit med i ditt resonemang (utifrån de fakta som är tillgängliga) är jag säker på att det inte hade kostat dem stor ansträngning att istället skriva att samtliga i hushållet ska vara hemma. Titta, det tog mig själv bara några sekunder!

Jag tror som sagt de utgår från att du kan tänka själv. Om du är normalbegåvad. Annars kan man behöva lite hjälp ja. Du kan rådfråga någon annan vuxen kanske.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 09:18:01 följande:

Jag tror de utgår ifrån att ge korrekt information istället för att gemene man ska sitta och gissa sig till vad som gäller, lite som i den här tråden t ex.

Du kan förresten ta dina unkna härskartekniker och gömma dem under en sten när du ändå håller på. När argumenten tar slut tar personangreppen vid.

Hahaha det kom ju från rätt person. Suck.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 12:39:11 följande:

Var det verkligen bara det du hade missuppfattat alltså? Jag tror alla här inne förstår att även friska personer kan föra med sig och sprida smittan, och naturligtvis då också de som ser friska ut.

Och återigen en person som inte klarar av att ta en diskussion utan att gå till personangrepp. Är det konstigt att du och ts får så många emot er i tråden?? Fundera över hur du beter dig egentligen!

Ok nu har du skrivit det lite för många gånger för att man ska ta dig på allvar. Dessutom under olika namn. Hoppas du har kul men du är sjukt pinsam.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-03 13:04:19 följande:

Du kanske är ny här men man kan bara ha ett anonymt nick per tråd, så du får nog omvärdera och inse att det är fler som tycker likadant.

Ha ha nej man kan skapa olika konton.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?