• Anonym (Otilia)

VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)

Lite om mig:

Startvikt för 1 mån & 11 dagar sedan, 89,7 nu väger jag 84,6. Så jäkla glad :) Men tror att det var smekmånaden, nu börjar det riktiga arbetet...

Jag har tänkt hålla på fram till jul. Sedan får jag se vad som händer.

Den största förändringen jag gjort är att byta ut alla kolhydrater till grönsaker istället.

Älskar plocka svamp, så de dagarna jag är ute ligger stegräknaren på 12-16.000, riktigt trötta dagar kommer jag inte ens upp i 3000, men försöker tänka att det blir bättre nästa dag.

Någon mer som är på och vill följas åt? Berätta lite om er :) :) :)

• Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)
  • Anonym (Stå emot)
    anemonen skrev 2020-09-28 07:25:43 följande:

Helt ok dag igår, bättre än lördagen. Fick in en hyfsat lång promenad under dagen med lite väl stor portion på middagen.

Invägning hamnade på 100,9 kg. Så exakt - 1kg första veckan. Är nöjd med mina prestationer! Men siktar nu på en ännu bättre vecka där jag har mer kontroll på maten.

Kanon ju! Tror det är viktigt att känna sig nöjd istället för att alltid vilja mer och sällan vara tillfreds med sina prestationer!!!
  • Anonym (Stå emot)
    anemonen skrev 2020-09-28 07:53:50 följande:

Hade också stora problem med mat och träning sist jag gick ner i vikt. Är en allt eller inget människa så antingen äter jag allt jag får tag på, eller så vill jag inte käka något alls och springa riktigt osunda mängder varje dag. Kämpar med att försöka hitta en balans just nu, men det går nog till sist. De första dagarna är ju dessutom bland de svåraste, men bara man tar sig förbi det så går allt. Och såklart är det ju okej att inte gå ner vissa veckor. Hejar och tror på dig!

Jag har ju inte så mycket jag behöver gå ner så det känns jäkligt motigt! Dessutom äter och tränar jag redan bra så jag vet egentligen inte hur jag ska gå tillväga... Förutom att skita i de där godsakerna då men det genererar ju ina minuskilon direkt. Hmm...
  • Anonym (Vm)

Jag är på!!????

Är 168 cm. Startade för 2 månader sen efter att ha lagt på min 20kg pga olika anledningar som lett till överätande.

Iaf. startade på 85.9. Väger idag 74.5.

Har delmål, 5 kg i taget. Är väldigt aktiv då hund finnes i hemmet och har ett aktivt jobb.

Kommer uppdatera när det känns bra, dåligt och när jag når mitt nästa delmål; 70kg.

Kram!

• Fredde1981
    Anonym (Stå emot) skrev 2020-09-28 07:16:28 följande:

Är det bara jag som väger mig på morgonen av just den anledningen? Vill ha lägsta siffran...

Förstår hur du tänker - gjorde också så förut men blev så nedslagen när man av någon anledning var tvungen att väga sig på dagen... Då låg jag ca 1kg över morgon vikten, nu är det roligare då det antingen är samma eller lägre under dagen :)
  • Anonym (Frida)
    Fredde1981 skrev 2020-09-27 11:53:30 följande:

Ägg är riktigt bra enligt VV och ger bra mättnadskänsla under lång tid.

1dl havregryn är 4 points, ca 20% av dagliga intaget (baserat på ingen träning, långsam viktnedgång och ca 70kg på 172cm)

Naturell Lättyoughurt (4%) med färsk frukt är bra - i princip 0 points om man inte tar en halvliter.

Mozzarella ger 3poäng för 2 skivor,

Nötter ca 6 points per dl.

Verkligen skillnad. Det som är lågt i kolhydrat och bra enligt lchf är dåligt enligt Viktväktarna. Har aldrig på riktigt satt mig in i hur dieter är tänkta att funka och det sämsta är väl att blanda. Då följer man ju ingen av dem. Kanske 5/2 är en sådan variant när man bara räknar kalorier... då får man ju ändå äta typ vad som helst. Alla dieter verkar iaf ge tummen upp för ägg - eller?

Är helt lost i dietdjungeln - var ska jag börja och med vad?
  • Anonym (Dags igen)

Jag lyckades gå ner ca 20 kg på 5 månader förra året med extrem diet och träningsschema. Började med ett hormonellt preventivmedel i våras som gjorde att jag gick upp 7 kg igen tyvärr. Inget jag gjorde hjälpte, tränade lika mycket med mitt matintag blev ju kaos. Konstant hungrig och jag bara åt och åt och åt utan stopp.

Nu har jag slutat med preventivmedlet och vill få bort dessa 7 kg.

Löpträna 3 gånger i veckan (ca 10 km per gång) och rider lite då och då. Styrketräningen är på paus pga en skada i armen.

Äter mellan 500-1000 gr grönsaker och 2-3 gr rent protein per kg kroppsvikt. Tillsätter en del fett ibland. Undviker kolhydrater helt.

• Fredde1981
    Anonym (Frida) skrev 2020-09-28 21:22:09 följande:

Verkligen skillnad. Det som är lågt i kolhydrat och bra enligt lchf är dåligt enligt Viktväktarna. Har aldrig på riktigt satt mig in i hur dieter är tänkta att funka och det sämsta är väl att blanda. Då följer man ju ingen av dem. Kanske 5/2 är en sådan variant när man bara räknar kalorier... då får man ju ändå äta typ vad som helst. Alla dieter verkar iaf ge tummen upp för ägg - eller?

Är helt lost i dietdjungeln - var ska jag börja och med vad?

Bäst resultat och det som är mest konkret är ju att sluta småäta och belöna sig själv. Är tyvärr en svår vana att bryta, jag klarar det inte utan en större omställning, inte heller min fru.

Alla dieter har en sak gemensam - att minska det totala kalori intaget så att det är lägre än uttaget. Typen av diet handlar mest om vad som fungerar för individen. Med två barn är det svårt för oss att köra strikt LCHF eller andra dieter som helt utesluter något. Jag (och min fru) tänker oss att det vi gör nu är att "lära om", att faktiskt göra smartare val och att få nya matvanor som är hållbara även om ett antal år.

Men vi får se hur det går, har kört pulver diet förut och gått ned 20+ kilon för att sedan gå upp dem igen, inte konstigt då jag efter dieten gått tillbaks till att äta exakt som jag gjorde innan.
  • Fredde1981

Idag blev det fläskfilegryta.

Standardreceptet är med 5dl vispgrädde och Philadelphia ost.

Ovanstående ersatt med Milda mini mat 4%, lättaste färskosten som vi hittar (ICA någonting lätt) + en skvätt lättmjölk för att det inte ska bli för tjockt.

11 poäng totalt för den måltiden, är så gott så att det är värt det :)

Med lätta skinklådan till lunch(middag från gårdagen) och min standardfrukost blir det totalt 24 poäng. Dottern gjorde äppelpaj som jag också åt en liten bit av.

Totalt på dagen har jag säkerligen överskridit poängen som är tillåtna, innebär att jag behöver kompensera imorgon. Blir nog inga problem då alla målen tillsammans borde bli runt 24 poäng (30-32 tillåtet per dag).

• Anonym (Otilia)

Förlåt jag varit borta, Covid-19 tog min mormor.

Men nu ska jag försöka satsa igen... Vågen luckades slunka upp 2 kilo mn dem ska vi kriga ner...

Dagens pass blev kantarellplockning :4,5 mimme... Jag var rätt mör erfter det, men lycklig jag älskar skogen.

Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)