• Anonym (Otilia)

VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)

Lite om mig:

Startvikt för 1 mån & 11 dagar sedan, 89,7 nu väger jag 84,6. Så jäkla glad :) Men tror att det var smekmånaden, nu börjar det riktiga arbetet...

Jag har tänkt hålla på fram till jul. Sedan får jag se vad som händer.

Den största förändringen jag gjort är att byta ut alla kolhydrater till grönsaker istället.

Älskar plocka svamp, så de dagarna jag är ute ligger stegräknaren på 12-16.000, riktigt trötta dagar kommer jag inte ens upp i 3000, men försöker tänka att det blir bättre nästa dag.

Någon mer som är på och vill följas åt? Berätta lite om er :) :) :)

• Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)
  • Anonym (Frida)

Följer gärna. Hade egentligen också velat kunna säga att jag satsar på att gå ner i vikt nu men klarar inte det. Har två små barn, helt stillasittande arbete. Måste ta bil för att köra till skola/förskola och jobbar sen hemifrån. Men konstant tillgång till något ätbart. Alltså noll motion av de rutinerna och för mycket mat. Sen har jag hund som jag går med morgon, lunch, eftermiddag. Ibland är det jag som tar kvällsrundan också men trots det är det svårt att komma upp i 10 000 steg per dag. Är generellt trött redan tidigt på kvällen så då orkar jag inte mycket. Är också rätt bunden till hemmet med barnen så kvällstid passar det inte att träna. Väger ca 70 och vill iaf under 65. Kanske blir nöjd så. Känns väldigt svårt att lyckas.

• Fredde1981
    Anonym (Frida) skrev 2020-09-24 20:31:49 följande:

Följer gärna. Hade egentligen också velat kunna säga att jag satsar på att gå ner i vikt nu men klarar inte det. Har två små barn, helt stillasittande arbete. Måste ta bil för att köra till skola/förskola och jobbar sen hemifrån. Men konstant tillgång till något ätbart. Alltså noll motion av de rutinerna och för mycket mat. Sen har jag hund som jag går med morgon, lunch, eftermiddag. Ibland är det jag som tar kvällsrundan också men trots det är det svårt att komma upp i 10 000 steg per dag. Är generellt trött redan tidigt på kvällen så då orkar jag inte mycket. Är också rätt bunden till hemmet med barnen så kvällstid passar det inte att träna. Väger ca 70 och vill iaf under 65. Kanske blir nöjd så. Känns väldigt svårt att lyckas.

Det där är exakt så min frus vardag ser ut, barnen är dock 7&10 och allätare. Hon har testat andra dieter men inget annat har varit hållbart.

Tyvärr har hon en benägenhet att försöka äta så lite som möjligt vilket istället gör henne nedstämd/trött och sugen på sötsaker.

Kräva såklart en del planering och att vara öppensinnad för nya maträtter.
  • Anonym (Push it)

Idag körde jag promenad in till stan tog en omväg så blev längre än vanligt, tog en cider till kvällen struntade i att käka något ute eller ta fler drinkar. Tog mig hem satt mig på soffan och maken kommer med en choklad som jag tackade nej till + att jag fick i mig frukost. En bra dag trots mitt syndade.. jag tro att helgen blir svårare då festerna och mingel kommer in men vi ger inte upp en

Kämpa på alla!!

PS tack för bilderna

• anemonen

Min dag har varit helt ok. En promenad ute i skogen som låg på omkring 11 tusen steg. Åt ingen frukost. Lunch blev lax och potatis. Blev en simpel middag av potatismos och köttbullar, lite för stor portion dock.

Återigen kämpar jag med att försöka hålla undan suget när det blir kväll. Är van vid att alltid ha typ chips eller choklad hemma. Ska testa Otilias tips och köpa mörk choklad någon dag framöver . Får se om det funkar, är i grund och botten en allt eller inget person, men det kanske visar sig vara supereffektivt?

En liten fundering till er i tråden. Hur ofta väger ni er och vilken/vilka dagar/tidpunkt? Själv blir nästintill manisk när det kommer till vågen och försöker att inte väga mig varje dag.

• Fredde1981

Tycker ni alla är superduktiga! Det är inte lätt att lägga om sina vanor, speciellt inte om det innebär att måste välja bort saker som är viktiga för en.

Jag väger mig en gång i veckan, Söndag kväll klockan 2100 för att förutsättningarna ska vara så lika som möjligt. Väger alltid mindre på morgonen och skiftar upp och ned under dagen. Just det där med att väga sig ofta kan göra i alla fall mig omotiverad, kan ju hända att dagsrytmen under tisdagen skiljer från måndagen och resulterar i +0,5kg på vågen = motgång. Min ödmjuka åsikt är att över längre tid jämnas de tillfälliga topparna och dalarna i vikten ut och man får ett hyfsat rättvisande mätvärde med ca en vecka. Det skiftar säkert från person till person men hos mig fungerar det så.

Dagens frukost - samma som igår

Dagen lunch - matlåda från middagen

Dagens middag - Tacosallad, barnen får chips och bröd till, ska testa att använda grekisk yoghurt (0%) istället för gräddfil, funkar inte det testar vi minifraiche :)

Gräddfil ger 1 point per matsked så om inget av ovanstående funkar får det bli lite gräddfil.

Nötfärs 100gram = 5 points

Salsa - 0,5dl = 1 point

Yoghurt = 0 points

?Minifraiche 3msk - 2 points?

?Gräddfil 1msk = 1 point?

Grönsaker = 0 points

• Fredde1981

I slutändan blev det gräddfil, den laktosfria ger 1 point för 3msk och små tacobåtar som ger 1point per styck.

Totalt 11 points med reservation för att jag inte åt 100g nötfärs, men kryddan ger också 1 poäng.

4 tacobåtar totalt.

• Anonym (Push it)
    anemonen skrev 2020-09-24 22:38:22 följande:

Min dag har varit helt ok. En promenad ute i skogen som låg på omkring 11 tusen steg. Åt ingen frukost. Lunch blev lax och potatis. Blev en simpel middag av potatismos och köttbullar, lite för stor portion dock.

Återigen kämpar jag med att försöka hålla undan suget när det blir kväll. Är van vid att alltid ha typ chips eller choklad hemma. Ska testa Otilias tips och köpa mörk choklad någon dag framöver . Får se om det funkar, är i grund och botten en allt eller inget person, men det kanske visar sig vara supereffektivt?

En liten fundering till er i tråden. Hur ofta väger ni er och vilken/vilka dagar/tidpunkt? Själv blir nästintill manisk när det kommer till vågen och försöker att inte väga mig varje dag.

Jag tänker att jag ska väga mig måndag kvällar för att se hur det går. Idag blev det träning o en promenad. Under jobbet idag så tog jag två godis bitar (omedvetet) sen kom jag på mig själv och då blev det inga fler... Fick även i mig lite frukost. Dessa dagar har fungerat bra för mig då jag måste lägga in hur mycket och vad jag äter det gör att jag blir medveten.

Det är ju trots alla fredag hade varit gott med tacos får ta det annan gång.
  • Fredde1981

Brunch - fotade inte minipizzan, de ger 3 poäng per styck, åt två.

Äggröra - 1 poäng

Kalkonbacon 2st - 0,5 poäng

Sallad - 0 poäng

• Anonym (Otilia)

Jättekul att du lägger in matbilder, det ger mig tips på vad vi också kan äta.. (fantasin här hemma tar stop ibland)

Vi hade tjejkväll igår med massa god mat, hon som bjöd är kock :) (jag är gastricbypass-opererad så jag KAN inte äta för mycket.) Och så blev det 3 glas vin på det.

Ändå hade vågen hoppat upp 1,4 kg idag *gahhhh*

Så sådana avstickare tycker vi inte om...

Men vi hade en superrolig kväll.

• anemonen

Dagen har varit seg. Har inte varit ute och motionerat då det spöregnat hela dagen. Har ätit en skål havregrynsgröt till frukost och 2 större "slices" av en familjepizza till middag. Ska bli intressant att väga sig imorgon.

Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)