• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Sussna85
    Always choklad skrev 2020-09-18 19:26:15 följande:

Fick just veta att det är en till på jobbet nu som skall ha barn, fan varför kan man inte va glad för deras skull..

Suck å här sitter man själv å ska blöda ut så man kan börja på ny kula...

Ja det känns rent av piss när man får höra om nära och bekanta som väntar barn, kan inte rå för det och det är en känsla jag tycker vi får känna. Jag grattar dom som berättar om sina graviditeter medans hjärtat gråter.
  • Javelina
    Tino skrev 2020-09-19 16:40:29 följande:

27/9, men kommer nog testa innan det. Hur mår du? Jag är på ruvardag 5 med 5 dagars och har lite ömma bröst (haft sedan ägglossning), och lite molande ont ibland i magen, det brukar jag också ha i vanliga fall också.

Kommer också testa tidigare, faktum är att jag tog ett idag för att se om ovitrellesprutan lämnat kroppen och det har den, så eventuella plus framöver beror inte på den iaf. Tror jag testar första gången på onsdag, då är det rd6. Mått rätt kasst av progesteronet, huvudvärk, trött, öm och svälld, ett hemskt humör, en jätteskillnad motför tidigare när jag hade lutinus, men det är nästan tre ggr så stark dos med om det nu kan bero på det.
  • Sussna85
    Odengatan10 skrev 2020-09-19 08:29:48 följande:
    Fattar! När det känns rätt i kroppen blir man såklart lugnare. MA upptäcktes i v8 på ultraljudet men tror det avstannade tidigare (frågade aldrig) men då mina symtom försvann och jag vaknade av att det högg lite i magen en natt gissar jag at det var då det hände, efter det fick jag molande värk i ryggslut men inget blod. Fick ta cytotec i två omgångar för att få ut allt. Alla sa att det va normalt med molande värk och att jag inte skulle känns efter så mycket, men jag visste att ngt va fel.

Jag vågar inte ta veckoindikatorn nu, jag skulle också googla sönder mig. Förstår verkligen din oro, jag skulle känt samma om testet visade så, även om jag hoppas det är fel och att allt kommer gå bra nu. Skulle såklart vara skönt för dig om du fick ta dom där blodproven, kan inte husläkaren styra upp det? Borde ju vara ganska enkelt kan man tycka. Vården kanske är lite överbelastad. Jag upplever att man hamnar lite mellan stolarna när man går privat på ivf. Kliniken hjälpte mig med tabletter för missfallet men när allt inte kom ut blev jag liksom överflyttad till vanliga vården men där ville man liksom inte ta emot mig först då många gynekologmottagningar var fullbokade och pga sommaren hade lägre personalantal. Kliniken där jag går va ju dessutom stängd. Ringa säkert tio kliniker och blev hänvisad till 1177 som givetvis inte kunde göra någonting. Men som sagt, tror det spelade in att det var sommar och semester. Gjorde faktiskt inget ultraljud sen för att se att allt var ute utan när mens och ägglossning kom igång tänkte jag att kroppen va redo. Men skulle detta hända igen skulle jag be att få bli skrapad, va så mycket strul.

En positiv sak OM det du skulle vara det värsta är att det är enklare att bli gravid igen om kroppen precis varit det. Så sa iaf en Gynekolog till mig. Kroppen är liksom redo! Jag har ju haft två missfall i livet och båda gångerna blivit gravid direkt efter. Varav en graviditet slutade med bebis som idag är 7år. Men nu hoppas vi såklart att det här lilla fröet tar sig!

Jag ska ringa klinik på mån och fråga hur dom ställer sig till att skriva ut mer Lutinus, iaf fram till ultraljud (kan väl inte skada)...
    Kram till dig och förstår din oro med de du har i bagaget!

Det stämmer nog att kroppen är mer motaglig för en ny grav efter ett missfall. Med sonen hade vi försökt 1 år innan det tog sig men jag fick missfall i vecka 6. Månaden efter var jag dock gravid igen till min förvånelse.
  • Sussna85
    Thessan81 skrev 2020-09-19 16:45:46 följande:
    Ska in till gyn för jag har riktigt ont och ett svagt positivt test :) kunde inte hålla mig
    Grattis! Hoppas på att du får svar på vad värken beror på Hjärta
  • Tino
    Odengatan10 skrev 2020-09-19 10:15:07 följande:

Ja, jag har förstått att det varierar (även här i Sverige). En vän som fick dubbla min dos (två tabletter tre g/dag) fram till v13 ???????????

Lycka till med testdag, håller tummarna!

Min första graviditet fick jag blödning i v 6-7 och fick ta lutinus till v 13. Läkaren skrämde mig även med att det är jättedåligt att träna som gravid, ha sex, osv. Det satte giller i mitt huvud. Enligt den fertilitetsenhet jag går till nu är det läkaren sa till mig påhitt. Det finns ingen vetenskaplig evidens att lutinus (eller annat läkemedel med progesteron) förebygger missfall.
  • Javelina
    Tino skrev 2020-09-19 19:14:50 följande:

Min första graviditet fick jag blödning i v 6-7 och fick ta lutinus till v 13. Läkaren skrämde mig även med att det är jättedåligt att träna som gravid, ha sex, osv. Det satte giller i mitt huvud. Enligt den fertilitetsenhet jag går till nu är det läkaren sa till mig påhitt. Det finns ingen vetenskaplig evidens att lutinus (eller annat läkemedel med progesteron) förebygger missfall.

Vad intressant, har läst en hel del om OLGA-klinkens framgångar och mycket verkar tvärtom vara tackvare progesteronet.. Tror man får 5 olika svar om man frågar 5 olika läkare dessvärre. Känner till alltför många som genomlidit flertalet missfall och sedan fått progesterontillskott och kunnat behålla graviditeten, men ingen kan ju svara på om det är en tillfällighet bara.
  • bellis2
    Tino skrev 2020-09-19 19:14:50 följande:
    Det stämmer verkligen inte! Det finns hur många vetenskapliga studier som helst om hur progesteron förhindrar missfall. Det är därför man också behandlar med det upp till v 32 på flera kliniker i utlandet. Det är din läkare som inte alls är insatt, precis som många andra svenska läkare som avfärdar vetenskapliga studier som inte passar de.
  • bellis2
    Javelina skrev 2020-09-19 19:21:29 följande:
    Vad intressant, har läst en hel del om OLGA-klinkens framgångar och mycket verkar tvärtom vara tackvare progesteronet.. Tror man får 5 olika svar om man frågar 5 olika läkare dessvärre. Känner till alltför många som genomlidit flertalet missfall och sedan fått progesterontillskott och kunnat behålla graviditeten, men ingen kan ju svara på om det är en tillfällighet bara.
    Precis! Och det kryllar visst av vetenskapliga studier kring detta så det är påhitt av denne läkare. Det är skrattretande att svenska läkare gång på gång avfärdar vetenskapliga studier och argument när de sitter med skyhög statistik av missfall i jämförelse med utlandsklinikerna.
  • Thessan81
    Tino skrev 2020-09-19 18:40:38 följande:

Grattis! Vad sa de att smärtan beror på? Vilken ruvardag är du på?

Satte in förra söndagen ett blastocyst och idag visade de positivt svagt 2 test men blodprovet visade med positivt :)
  • Thessan81
    Tino skrev 2020-09-19 18:40:38 följande:

Grattis! Vad sa de att smärtan beror på? Vilken ruvardag är du på?

Tack. Dom tror att smärtan va att livmodern töjer sig ingen visad infektion iallafall men 2 positiva test plus blodprov
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020