• steffral

Ekonomi med ny sambo

Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).

Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".

Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.

Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?

• Svar på tråden Ekonomi med ny sambo
  • Anonym (F)
    annabellelee skrev 2020-07-19 07:55:06 följande:

Problemet är väl att då måste kostnaderna anpassas efter den fattigare parten, och de gör de sällan. Tex när jag pluggade tog jag bara bidrag. Det funkade bra för jag bodde i ett billigt studentrum, och levde på havregryn, morötter och nudlar. När min dåvarande pojkvän ville att vi skulle flytta ihop betalade jag hälften av hans stora dyra lägenhet, anpassad efter hans inkomst, hälften av maten, och han ville äta god och lyxig mat, äta ute ibland osv. Jag fick ta lån och gick ändå back varje månad.

Ser du problemet?

Du tog lån för att få högre levnadsstandard? Varför?

Han ville inte lyfta din standard med sina pengar och du ville så gärna ha det bättre än du hade råd med?
  • Anonym (N)
    Anonym (L) skrev 2020-07-19 12:37:50 följande:

Självklart ska hon betala hälften av allt. Hon får lösa det eller fortsätta bo hos mamma.

Om du äger ditt boende ska hon inte amortera eller betala renoveringar, men däremot betala räntor och eventuell avgift.

Jag har aldrig förstått hur man kan acceptera att leva på någon annan. Jag gjorde det tillfälligt när jag var sjukskriven, min man levde på mig när han var arbetslös. Men annars är vi ansvariga för vår egen ekonomi. Vi är ju vuxna.

Absolut. Och TS får kanske välja en annan ( eventuellt mindre vacker ? ) tjej som vill ha honom utan ekonomiska fördelar om just hon är ej intresserad i såfall.
  • Anonym (N)
    steffral skrev 2020-07-17 21:22:14 följande:

Ja men med den inställningen, söker du en man för ekonomisk säkerhet eller för ett fint liv med kärlek? Med den inställningen så är jag inte värd någon för att jag råkade födas med en genetisk sjukdom. Det känns rätt sjukt

Hur såg dina andra flickvänner ut?

Behöver de vara vackra eller är du lika nöjd med en oattrakriv tjej om hon är snäll och trevlig?

Jag undrar eftersom IRL brukar jag se din problematik när killar väljer flickvänner efter utseendet och inte personligheten.

( Det innebär inte någon kan inte vara väldigt vacker och ha en underbar personlig. Men prioriterar man utseendet är risken större att man råkar ut för en golddigger. )
  • Anonym (Betala efter inkomst)
    manolito skrev 2020-07-19 05:50:55 följande:
    Det här är OT men jag tycker att man får ta ansvar för sin ekonomi även om man är kvinna. Väljer man att utbilda sig till ett yrke med låg lön och dålig löneutveckling får man ta konsekvenserna för det och inte förvänta sig att någon annan ska kompensera sitt dåliga val. Det är ju ett eget val man gör när man väljer yrke och karriär så väljer man något som är dåligt betalt får man naturligtvis finna sig i att man har en sämre levnadsstandard. Jag tror det är kontraproduktivt att män hela tider curlar kvinnor när det gäller pengar och ekonomi. De lär sig inte ta ansvar när de vänjer sig vid att någon annan kliver in och betalar och stöttar.

När jag varit sambo har vi betalat lika mycket för våra utgifter oavsett vad vi tjänar. Jag vill inte vara någon pappa till min sambo och skulle inte heller vilja att min sambo försörjer mig om hon tjänar mer.
    Vilken nedlåtande inställning du har till vanliga människor med vanliga yrken. 

Kvinnor tar ansvar för sin ekonomi genom att välja bostad efter sin inkomst. Om nu en man med en dyr bostad väljer att bli ihop med en sådan kvinna så kan han inte kräva att hon ska betala fullt ut för en bostad hon inte har råd med. Alltså får han antingen flytta till en billigare bostad eller betala mera i hyra.

Män kanske ska ta ansvar för sin standard genom att enbart välja kvinnor med lika hög lön som de själva har? Då lär en del män och kvinnor bli utan förstås, eftersom mansyrken brukar vara bättre betalda än kvinnoyrken. Hurra, överbefolkningen är löst! Tungan ute
  • Anonym (L)
    manolito skrev 2020-07-19 05:50:55 följande:

Det här är OT men jag tycker att man får ta ansvar för sin ekonomi även om man är kvinna. Väljer man att utbilda sig till ett yrke med låg lön och dålig löneutveckling får man ta konsekvenserna för det och inte förvänta sig att någon annan ska kompensera sitt dåliga val. Det är ju ett eget val man gör när man väljer yrke och karriär så väljer man något som är dåligt betalt får man naturligtvis finna sig i att man har en sämre levnadsstandard. Jag tror det är kontraproduktivt att män hela tider curlar kvinnor när det gäller pengar och ekonomi. De lär sig inte ta ansvar när de vänjer sig vid att någon annan kliver in och betalar och stöttar.

När jag varit sambo har vi betalat lika mycket för våra utgifter oavsett vad vi tjänar. Jag vill inte vara någon pappa till min sambo och skulle inte heller vilja att min sambo försörjer mig om hon tjänar mer.

Håller HELT med!
  • Anonym (L)

Problemet är väl att då måste kostnaderna anpassas efter den fattigare parten, och de gör de sällan. Tex när jag pluggade tog jag bara bidrag. Det funkade bra för jag bodde i ett billigt studentrum, och levde på havregryn, morötter och nudlar. När min dåvarande pojkvän ville att vi skulle flytta ihop betalade jag hälften av hans stora dyra lägenhet, anpassad efter hans inkomst, hälften av maten, och han ville äta god och lyxig mat, äta ute ibland osv. Jag fick ta lån och gick ändå back varje månad.

Ser du problemet?

Det är också ett val man gör.
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-19 09:23:00 följande:
    Anonym (Betala efter inkomst) skrev 2020-07-19 01:19:50 följande:
    Om de bodde i varsin lägenhet så skulle förstås tjejens lägenhet vara billigare (mindre/äldre), eftersom hon inte har råd med mer.

Läs vad jag skrev.

Upplägget du förespråkar går ju ut på att den som tjänar mindre ska betala mindre för SAMMA saker, med motivationen att det då skulle bli rättvist.
    Det är det grundresonemanget som jag har invändningar emot.

Men när man delar på ett boende så brukar det i praktiken betyda att båda parter tjänar på det. Eftersom det blir billigare att betala hälften av ett större/finare boende än vad det skulle kosta att bo själv.

Detta resonemang att "betala efter inkomst" drivs i grund o botten enbart av avundsjuka.
    Ja, jag skulle tro att det är så många gör. Alternativt får den med högre inkomst anpassa sin bostad efter vad den fattigare partnern har råd med.

Avundsjuka? Vem är jag avundsjuk på?

Jag tycker alltså det är orimligt att TS tjej ska betala lika mycket i hyra som sin kille med den låga inkomst hon har. Åas är det orimligt att hon inte betalar någon hyra alls. Alltså är det bättre att de inte flyttar ihop än.
    Anonym (N) skrev 2020-07-19 09:52:38 följande:
    Du skriver genomgående tjejen när det gäller den fattigare och mannen som rikare .

Så du menar att endast tjejer ska tjäna på att bo ihop med män?
    Du gillar att försöka blanda bort korten, ser jag.

TS är en kille, och tjejen har lägre inkomst. Det var vad vi hade att utgå ifrån.

Ser du problemet?
    Ja, jag ser problemet. I detta fall tycker jag att du skulle ha sagt "Nej, jag har inte råd att betala hela halva hyran för din bostad." Killen hade då fått välja på att betala mer själv eller att du bott kvar i ditt billiga rum.

Likaså borde du betalat mindre till matkontot om du inte åt ute. Eller om du åt billigare mat hemma.

Man ska inte behöva ta lån för sina levnadsomkostnader. Man ska ta lån för bostad. Då har man bostaden som säkerhet.

Det här med att alltid dela rakt av är bara till nackdel för den fattigare partnern, oftast kvinnan.
    Anonym (N) skrev 2020-07-19 10:28:53 följande:

Ska din dotter byta Sugardad... sambo om han blir av med sitt jobb och kan inte betala 2/3 av allt ?

Din argumentering består i att förolämpa andra, i detta fall mig via min dotter. Är du stolt över hur oförskämd du är?

Min dotter säljer inte sexuella tjänster för pengar. Men varför ska hon betala för en dyr bostad som sambon valt och som hon förlorar den dag det tar slut? 

Skulle sambon förlora jobbet och inte hitta ett nytt lika välbetalt så får bägge flytta till en billigare bostad.
  • Redgoldgreen

Tjänar du mycket mer tycker jag inte hon ska betala hälften, men efter förmåga och inte bara hyra utan alla fasta kostnader samt mat transport och annat ni delar. Har hon en tredjedel så mycket som du ska hon då betala en tredjedel av hyran tex. Jag tycker dock hon gör klokt i att bo kvar hemma och slippa ta lån, även om ni är kära. Att du skulle betalat din hyra ändå är inget argument, var och en måste förstås stå för sitt eget uppehälle när man flyttat hemifrån. Annars kan ju du använda samma argument och säga att om hon hade bott i lägenheten själv skulle hon fått betala, så därför kan ju du bo gratis. Eller hur?

• Anonym (MJ)

Antingen får hon väl börja ta fullt studielån och börja jobba extra så att ni kan dela på kostnaderna, eller så väntar ni med att flytta ihop tills hon pluggat klart och fått ett jobb.

• Kara85

Hon vill inte betala mer än vad hon betalar hemma hos föräldrarna, dvs. nästan inget

Du vill flytta ihop och få en ekonomisk lättnad genom att hon betalar halva boende- och levnadsskostnader

Ekvationen går inte ihop tyvärr

Man kan förstå att hon inte vill belasta sig med lån för att bo ihop med dig när hon slipper det hemma, vi kommer att erbjuda våra barn detsamma under studietiden för att stötta dem, men man ifrågasätter hennes reaktion, hon kan inte bli sur för du inte vill stötta och delvis försörja henne som hennes föräldrar gör. Att säga att andra pojkvänner har erbjudit sig att göra det är bara patetisk! Ska killar betala henne för hon är vacker? Det är helt absurt!

Ni kanske är nykära nu och är ihop hela tiden i princip men att flytta ihop funkar inte, du har inte råd att stå för allt med din ekonomiska situation, och behöver inte göra det även om du hade haft råd. Så jag skulle släppa tanken om jag var du

Sen undrar jag om ni kommer att ha en framtid ihop över huvud taget, din ekonomi och framtida utsikter är inte de bästa och hon verkar förvänta sig bli bjuden och "ompysslad" ekonomiskt. Ja man stöttar och ställer upp för varandra i ett förhållande men att förvänta sig det redan nu och utan motprestation ger inte bästa signalerna faktiskt, kommer hon att tänka så efter utbildningen ifall hon har betydligt högre inkomst än dig under en längre period? Skulle inte tro det!

• Jamesdio

Flytta inte ihop nu!

Om du skulle gå med på hennes förslag finns risk att ni isåfall hamnar i ett svårbrutet mönster där du står för många kostnader även efter att hon har inkomst. Om hon går med på ditt förslag blir hon skuldsatt i onödan eftersom hon får bo gratis hemma.

Nöj er med att träffas så ofta ni vill och kan, hemma hos dig om ni vill det. Försök att även planera matinköp och matlagning tillsammans så det inte blir så att hon ändå lever på dig när ni är hemma hos dig.

Svar på tråden Ekonomi med ny sambo