Inlägg från: Anonym (Betala efter inkomst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betala efter inkomst)

Ekonomi med ny sambo

Det låter bra att hon skaffar egen lägenhet först. 

Jag tycker inte att det alltid ska vara så att bägge betalar lika mycket. Min dotter flyttade in hos sin pojkvän. Vet inte hur det var först men hon fick iaf jobb och inkomst snart. Men hon tjänade typ 2/3 av hans lön och betalade därför bara 2/3 av vad han betalade i hyra.

Nu är det ju specialfall att flickvännen här själv valt att ha en lägre inkomst för att hon inte vill ta lån. Men hon borde iaf betala något för bostaden och inte bara för maten.

Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:04:22 följande:
    Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?
    Påstår du att min dotter har en vidrig värdegrund? Du kan dra nåt gammalt över dig! Rynkar på näsan

Om både ska betala exakt lika mycket i hyra skulle den med lägst lön inte få mycket pengar över. Dvs mannen skulle leva på en mycket högre levnadsstandard än kvinnan. Men det är tydligen ok enligt din värdegrund.
    Ann-Louise skrev 2020-07-18 15:37:54 följande:

Jag tycker inte att det alltid ska vara så att bägge betalar lika mycket. Min dotter flyttade in hos sin pojkvän. Vet inte hur det var först men hon fick iaf jobb och inkomst snart. Men hon tjänade typ 2/3 av hans lön och betalade därför bara 2/3 av vad han betalade i hyra.

Att folk reagerar på detta beror kanske på att det är felformulerat. Tjejen tjänar 2/3 delar av killens lön tex: killen 30 000 kr och tjejen tjänar då 20 000kr.

Men Sedan står det att tjejen betalar 2/3 av hyran.

Är hyran 6000 skulle tjejen betala 4000, och killen bara 2000. Förstår att det inte har så det var menat, men så det står beskrivet i inlägget.

Jag menar alltså att hon betalar 2/3 av vad han betalar. Jag tror nog att de flesta fattar det.

Det kan också vara att tjejen bara tjänar hälften av vad killen tjänar. Då blir det ännu mera orimligt att de ska betala lika mycket i hyra.
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:39:23 följande:
    Varför är hennes pengar värda mer än sambons?

Om 2 individer tjänar olika mycket pengar så är det väl den mest naturliga sak i världen att de inte har samma levnadsstandard?

Säg att de båda bodde i varsin identisk lägenhet som grannar istället, skulle då deras hyras sättas beroende på deras respektive inkomst?

Med det sagt så anser jag att om man väljer att leva tillsammans med en annan människa som ett par så är det fullständigt gemensam ekonomi som gäller rakt av. Eller så bor man ihop som 2 vänner/syskon o delar lika.
    Om de bodde i varsin lägenhet så skulle förstås tjejens lägenhet vara billigare (mindre/äldre), eftersom hon inte har råd med mer.

Det är skillnad på två individer som inte bor ihop och sådana som bor ihop. En sambo är inte en inneboende. Annars får mannen gå i dyrbara kläder och kvinnan i second hand. Han beställer exklusiv mat både hemma och på restaurang, hon beställer enkel och billig mat. Medan han äter biff äter hon falukorv. Ser du inte hur orimligt det blir om de ska olika levnadsstandard fast de bor ihop?

Vet inte vad du menar med "gemensam ekonomi". Att bägges löner läggs i samma pott och att ingen får använda pengarna utan den andres godkännande? 

Snarare lägger man ihop en summa till gemensamma utgifter inkl hyra och behåller en del till privata utgifter och eget sparande. Skulle den mer lågavlönade tjejen betala lika mycket i hyra som den högavlönade mannen, så fick hon knappt om fickpengar och inget över till sparande. Skulle de gå isär skulle hennes ekonomi vara sämre än innan de flyttade ihop pga den stora och dyra lägenheten som han har.
    manolito skrev 2020-07-19 05:50:55 följande:
    Det här är OT men jag tycker att man får ta ansvar för sin ekonomi även om man är kvinna. Väljer man att utbilda sig till ett yrke med låg lön och dålig löneutveckling får man ta konsekvenserna för det och inte förvänta sig att någon annan ska kompensera sitt dåliga val. Det är ju ett eget val man gör när man väljer yrke och karriär så väljer man något som är dåligt betalt får man naturligtvis finna sig i att man har en sämre levnadsstandard. Jag tror det är kontraproduktivt att män hela tider curlar kvinnor när det gäller pengar och ekonomi. De lär sig inte ta ansvar när de vänjer sig vid att någon annan kliver in och betalar och stöttar.

När jag varit sambo har vi betalat lika mycket för våra utgifter oavsett vad vi tjänar. Jag vill inte vara någon pappa till min sambo och skulle inte heller vilja att min sambo försörjer mig om hon tjänar mer.
    Vilken nedlåtande inställning du har till vanliga människor med vanliga yrken. 

Kvinnor tar ansvar för sin ekonomi genom att välja bostad efter sin inkomst. Om nu en man med en dyr bostad väljer att bli ihop med en sådan kvinna så kan han inte kräva att hon ska betala fullt ut för en bostad hon inte har råd med. Alltså får han antingen flytta till en billigare bostad eller betala mera i hyra.

Män kanske ska ta ansvar för sin standard genom att enbart välja kvinnor med lika hög lön som de själva har? Då lär en del män och kvinnor bli utan förstås, eftersom mansyrken brukar vara bättre betalda än kvinnoyrken. Hurra, överbefolkningen är löst! Tungan ute
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-19 09:23:00 följande:
    Anonym (Betala efter inkomst) skrev 2020-07-19 01:19:50 följande:
    Om de bodde i varsin lägenhet så skulle förstås tjejens lägenhet vara billigare (mindre/äldre), eftersom hon inte har råd med mer.

Läs vad jag skrev.

Upplägget du förespråkar går ju ut på att den som tjänar mindre ska betala mindre för SAMMA saker, med motivationen att det då skulle bli rättvist.
    Det är det grundresonemanget som jag har invändningar emot.

Men när man delar på ett boende så brukar det i praktiken betyda att båda parter tjänar på det. Eftersom det blir billigare att betala hälften av ett större/finare boende än vad det skulle kosta att bo själv.

Detta resonemang att "betala efter inkomst" drivs i grund o botten enbart av avundsjuka.
    Ja, jag skulle tro att det är så många gör. Alternativt får den med högre inkomst anpassa sin bostad efter vad den fattigare partnern har råd med.

Avundsjuka? Vem är jag avundsjuk på?

Jag tycker alltså det är orimligt att TS tjej ska betala lika mycket i hyra som sin kille med den låga inkomst hon har. Åas är det orimligt att hon inte betalar någon hyra alls. Alltså är det bättre att de inte flyttar ihop än.
    Anonym (N) skrev 2020-07-19 09:52:38 följande:
    Du skriver genomgående tjejen när det gäller den fattigare och mannen som rikare .

Så du menar att endast tjejer ska tjäna på att bo ihop med män?
    Du gillar att försöka blanda bort korten, ser jag.

TS är en kille, och tjejen har lägre inkomst. Det var vad vi hade att utgå ifrån.
    annabellelee skrev 2020-07-19 07:55:06 följande:
    Problemet är väl att då måste kostnaderna anpassas efter den fattigare parten, och de gör de sällan. Tex när jag pluggade tog jag bara bidrag. Det funkade bra för jag bodde i ett billigt studentrum, och levde på havregryn, morötter och nudlar. När min dåvarande pojkvän ville att vi skulle flytta ihop betalade jag hälften av hans stora dyra lägenhet, anpassad efter hans inkomst, hälften av maten, och han ville äta god och lyxig mat, äta ute ibland osv. Jag fick ta lån och gick ändå back varje månad.

Ser du problemet?
    Ja, jag ser problemet. I detta fall tycker jag att du skulle ha sagt "Nej, jag har inte råd att betala hela halva hyran för din bostad." Killen hade då fått välja på att betala mer själv eller att du bott kvar i ditt billiga rum.

Likaså borde du betalat mindre till matkontot om du inte åt ute. Eller om du åt billigare mat hemma.

Man ska inte behöva ta lån för sina levnadsomkostnader. Man ska ta lån för bostad. Då har man bostaden som säkerhet.

Det här med att alltid dela rakt av är bara till nackdel för den fattigare partnern, oftast kvinnan.
    Anonym (N) skrev 2020-07-19 10:28:53 följande:

Ska din dotter byta Sugardad... sambo om han blir av med sitt jobb och kan inte betala 2/3 av allt ?

Din argumentering består i att förolämpa andra, i detta fall mig via min dotter. Är du stolt över hur oförskämd du är?

Min dotter säljer inte sexuella tjänster för pengar. Men varför ska hon betala för en dyr bostad som sambon valt och som hon förlorar den dag det tar slut? 

Skulle sambon förlora jobbet och inte hitta ett nytt lika välbetalt så får bägge flytta till en billigare bostad.
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo