• steffral

Ekonomi med ny sambo

Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).

Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".

Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.

Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?

• Svar på tråden Ekonomi med ny sambo
  • Anonym (tja)

Hon får väl ta studielån eller söka extrajobb om hon ska flytta ihop,bo gratis tycker jag inte hon ska få göra.

• Lilyje

Vill hon flytta ihop så får hon bidra till gemensamma kostnader, annars får hon bo kvar hos mammsen.

Jag tycker ditt förslag låter rimligt.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • fjanten

Då får hon väl bo kvar hemma..? Så får ni flytta ihop sen när hon är färdigstuderad.

• fjanten

Och får man 5500 i bidrag!? När jag pluggade 2013-2017 var bidragsdelen ca 2000 kr.

• Anonym (Nej)

Ni har varit ihop EN månad och hon vill redan flytta in till dig och låta dig betala allt!?

Jag hade faktiskt gjort slut om jag var du. Hon visar ju en personlighet jag inte hade velat ha hos en partner, där bara den ena förväntas bidra.

• Anonym (F)

Bidragsdelen för CSN är betydligt lägre än 5500kr/månad.

Så om hennes inkomster är 5500kr kommer det pengar från annat håll.

Hon har valt att studera utan lån och det betyder att man jobbar mycket extra eller att någon annan får betala, i det här fallet du. Om hon redan nu i relationen kör kortet att man gör allt för varandra i en relation, hade jag dragit öronen åt mig. Din nettoinkomst är inte hög och är riskfylld med din sjukdomsbild. Fattar hon inte det?

Hon får jobba (mer?) extra eller ta studielån som vuxna människor gör.

• Anonym (Inte redo)

När man tar beslutet att flytta hemifrån så ska man också klara av att stå för boendet själv. Hon är inte redo att flytta hemifrån än, tyvärr. Ni har bara träffats i en månad och jag skulle absolut inte släppa in någon i min bostad och stå för allt, när jag endast känt personen en månad. Jag skulle inte ens flytta ihop med någon jag känt i en månad heller, även om personen kunde betala hälften. Enligt mig är det alldeles för tidigt med större risk att man gör slut

• Anonym (N)

Bra att du vet vad hon går för innan du flyttar ihop.

Var försiktig med henne.

Ställa upp för varandra?

Hon menar väl att du ställer upp för henne och hon snyltar på dig...

• steffral

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Svar på tråden Ekonomi med ny sambo