Ekonomi med ny sambo
Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).
Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".
Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.
Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?