• steffral

Ekonomi med ny sambo

Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).

Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".

Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.

Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?

• Svar på tråden Ekonomi med ny sambo
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 17:59:00 följande:

I min kultur är det normalt att föreslå ett sådant överenskommelse och min svenska man tycker att det är normalt för OSS att han står för allt hemma. Jag köper till mat och annat efter min förmåga. Det jag menar att det förekommer att folk gör så om båda är med på det. Ni är inte det därför passar det inte för er att leva tillsammans.

Är du mycket snyggare än din man?
  • Anonym (Jess)

Jag tycker du borde betala. Hon behöver uppenbarligen inte ta något lån, då hon får bo hemma utan att betala. Det var DU som föreslog att hon skulle flytta in. Varför ska hon behöva betala då? Om du har jobb och hon studerar så är det väl självklart? Dessutom om hon nu är väldigt vacker och får erbjudanden från andra män om att bo gratis hos dem så måste du förstå att det är upp till dig att betala eller "stå på dig" och förlora henne. Är pengar viktigare än hennes kärlek? 

• Anonym (N)
    Anonym (Jess) skrev 2020-07-17 18:57:15 följande:

Jag tycker du borde betala. Hon behöver uppenbarligen inte ta något lån, då hon får bo hemma utan att betala. Det var DU som föreslog att hon skulle flytta in. Varför ska hon behöva betala då? Om du har jobb och hon studerar så är det väl självklart? Dessutom om hon nu är väldigt vacker och får erbjudanden från andra män om att bo gratis hos dem så måste du förstå att det är upp till dig att betala eller "stå på dig" och förlora henne. Är pengar viktigare än hennes kärlek? 

Hennes kärlek? Hennes tjänser menar du?

Hur vet du att TS måste köpa sig en kvinna ?

Han är kanske snygg och får kvinnor gratis?
  • Anonym (Trygg)
    Anonym (N) skrev 2020-07-17 18:41:43 följande:

Är du mycket snyggare än din man?

Jag är 10 år yngre????
  • Anonym (Trygg)

Jag upplever det så att han kan inte kräva att hon betalar. Då låter det för mig som att man är inneboende. Det är inte ens säkert att man passerar ihop och då är det fint av mannen att inte belasta tjejen med extra räckningar direkt.
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 19:36:49 följande:

Jag är 10 år yngre????

Det hjälper nog. :)

Män är oftast villiga att försörja yngre och snyggare kvinnor de inte skulle få annars.
  • Anonym (N)

Men visst , om tjejen är mycket mer attraktiv än TS och han vill inte ha en kvinna som är på hans nivå gällande ålder / utseende får han betala.

Beror på vad man är ute efter ömsesidigt kärlek eller troféflickvän att stoltsera med.
  • Anonym (Trygg)
    Anonym (N) skrev 2020-07-17 20:06:20 följande:

Men visst , om tjejen är mycket mer attraktiv än TS och han vill inte ha en kvinna som är på hans nivå gällande ålder / utseende får han betala.

Beror på vad man är ute efter ömsesidigt kärlek eller troféflickvän att stoltsera med.

Alla tänker inte så. Jag har inte blivit tillsammans med min man för att han betalar hemma. Jag har fast jobb och utbildning och försörjer mig själv, det vill säga hade klarat mig perfekt utan honom. Men han bjöd mig till sitt liv utan att ge mig en räkning och det var fint. Nu bjuder jag honom på dyra presenter och hotell nätter ibland. För att jag vill inte för att han kräver det som betalning. Vi älskar varandra.
  • Anonym (Lisa)

TS har ju också en väldigt osäker inkomst som timanställd och är dessutom sjuk. Jag skulle nog valt att bo kvar hemma tills jag pluggat klart eller tills jag hittat en man med bättre jobb om jag vore tjejen. Så, det är inte bara han som tar en risk om de väljer att flytta ihop. 

• Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 20:13:46 följande:

Alla tänker inte så. Jag har inte blivit tillsammans med min man för att han betalar hemma. Jag har fast jobb och utbildning och försörjer mig själv, det vill säga hade klarat mig perfekt utan honom. Men han bjöd mig till sitt liv utan att ge mig en räkning och det var fint. Nu bjuder jag honom på dyra presenter och hotell nätter ibland. För att jag vill inte för att han kräver det som betalning. Vi älskar varandra.

Jag har inte skrivit att alla tänker så. Och det är skillnad om kvinnan kräver att få bo/äta gratis för att umgås med mannen eller om det är mannen som frivilligt bjuder.
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo