• steffral

Ekonomi med ny sambo

Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).

Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".

Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.

Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?

• Svar på tråden Ekonomi med ny sambo
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-18 07:58:07 följande:

Jag tror att det är ett sådant relation TS tjej menade att hon ville ha. Men han är inte kapabel till en sådan för att han har inte fått något "gratis" här i livet och då ska inte hon heller få.

Jag tror hon låter mer som en bortskämd barnslig tjej som är van att få utan att ge någonting tillbaka , pappas/mammas curlade unge , men TS känner henne och inte vi...

Vad tycker du TS ?
  • Anonym (N)

Bäst att ni inte flyttar ihop helt enkelt.

Förståeligt att du vill inte försörja henne , men också förståeligt att hon vill inte betala / ta studielån om hon får bo gratis hos föräldrarna.

Gör slut eller dejta bara istället av att flytta ihop.

• Anonym (Lisa)
    steffral skrev 2020-07-17 21:22:14 följande:
    Ja men med den inställningen, söker du en man för ekonomisk säkerhet eller för ett fint liv med kärlek? Med den inställningen så är jag inte värd någon för att jag råkade födas med en genetisk sjukdom. Det känns rätt sjukt
    Jag söker båda. En man som jag är kär i och känner attraktion till och som har bra jobb och ekonomi. Jag har förövrigt högskoleutbildning och bra jobb så jag kan försörja mig själv. Men jag vill kunna hitta på saker och leva gott tillsammans med mannen jag väljer.  
  • Anlisa93

Jag tycker du ska säga till henne att om hon ska bo hos dig får hon vara med och betala hyran, det är en självklarhet i vuxenlivet. Om hon tycker det blir jobbigt ekonomiskt för att hon pluggar, vilket jag kan förstå så tycket jag du får be henne bo hemma tills hon har råd att flytta in. Så kan ni betala er egna mat. Om ni lagar mat ihop så delar ni på det. 

• Physalis
    steffral skrev 2020-07-17 14:33:58 följande:

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Då kan det ju bero på hur du formulerade dig om det var rimligt för henne att tro att du skulle stå för kostnaderna. Då kan det handla om att hon uppfattade att du bjöd in henne att bo med dig för att du hemskt gärna vill att hon ska bo där, vilket hon också vill men inte kan om det kräver att hon börjar jobbet eller ta CSN. Sen kommer du efteråt och talar om att hon självklart ska ta CSN eller börja jobba för att betala för sig så känner hon sig lurad.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Betala efter inkomst)

Det låter bra att hon skaffar egen lägenhet först. 

Jag tycker inte att det alltid ska vara så att bägge betalar lika mycket. Min dotter flyttade in hos sin pojkvän. Vet inte hur det var först men hon fick iaf jobb och inkomst snart. Men hon tjänade typ 2/3 av hans lön och betalade därför bara 2/3 av vad han betalade i hyra.

Nu är det ju specialfall att flickvännen här själv valt att ha en lägre inkomst för att hon inte vill ta lån. Men hon borde iaf betala något för bostaden och inte bara för maten.

• Anonym (yyy)

För det första tycker jag det är för tidigt att fundera på att flytta ihop efter en så kort tid. Vänta tills nyförälskelsen lagt sig.

För det andra tycker jag hon verkar omogen. Jag tycker att hon är lite för gammal för att fortfarande bo hos sina föräldrar, men visst, vill man slippa studielån så kan jag förstå det på sätt och vis.

Om ni fortfarande väldigt gärna vill bo ihop om ett halvår tycker jag att det kunde vara rimligt att du fortsätter betalar hyran eftersom det är din lägenhet och att det är en kostnad du har oavsett om hon bor där eller ej. Däremot tycker jag hon borde betala 50% av era hushållsavgifter (mat och hygienartiklar osv). Fyttar hon in blir det en extra kostnad för dig som du inte ska behöva ta. Du ska inte behöva försörja henne bara för att hon inte vill ta lån.

• Anonym (cccp?)
    Anonym (Betala efter inkomst) skrev 2020-07-18 13:49:44 följande:

Men hon tjänade typ 2/3 av hans lön och betalade därför bara 2/3 av vad han betalade i hyra.
    Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?
  • fjanten
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:04:22 följande:

Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?

Tittar man i trådar som handlar om separat ekonomi är procentuell fördelning av boendekostnader väldigt vanligt. Vad är det för problem med det enligt dig?
  • Anonym (ppp)

TS, jag tänker så här:
    Om ni skulle starta ert samboliv med att skaffa en ny, gemensam bostad som var ny för er båda, hade hon resonerat likadant då? 
    Nu säger hon väl som hon sa för att du redan har de kostnader du har och hon då tänker att det gör inte mycket skillnad om hon är där också?

Det bästa är väl att ni fortsätter dejta och ser var relationen tar vägen, mins 6-12 månader iaf, sen kan ni börja fundera på eventuell flytt, men superbra om hon har eget boende i af ett år innan, så att ni är mer jämställda vad gäller att hantera ett vuxet boende. 

Svar på tråden Ekonomi med ny sambo