• steffral

Ekonomi med ny sambo

Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).

Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".

Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.

Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?

• Svar på tråden Ekonomi med ny sambo
  • Anonym (F)
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:04:22 följande:

Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?

Vad är det som är så vidrigt?
  • Anonym (Betala efter inkomst)
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:04:22 följande:
    Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?
    Påstår du att min dotter har en vidrig värdegrund? Du kan dra nåt gammalt över dig! Rynkar på näsan

Om både ska betala exakt lika mycket i hyra skulle den med lägst lön inte få mycket pengar över. Dvs mannen skulle leva på en mycket högre levnadsstandard än kvinnan. Men det är tydligen ok enligt din värdegrund.
  • Ann-Louise

Jag tycker inte att det alltid ska vara så att bägge betalar lika mycket. Min dotter flyttade in hos sin pojkvän. Vet inte hur det var först men hon fick iaf jobb och inkomst snart. Men hon tjänade typ 2/3 av hans lön och betalade därför bara 2/3 av vad han betalade i hyra.

Att folk reagerar på detta beror kanske på att det är felformulerat. Tjejen tjänar 2/3 delar av killens lön tex: killen 30 000 kr och tjejen tjänar då 20 000kr.

Men Sedan står det att tjejen betalar 2/3 av hyran.

Är hyran 6000 skulle tjejen betala 4000, och killen bara 2000. Förstår att det inte har så det var menat, men så det står beskrivet i inlägget.

• Ann-Louise

Jag tycker inte att det alltid ska vara så att bägge betalar lika mycket. Min dotter flyttade in hos sin pojkvän. Vet inte hur det var först men hon fick iaf jobb och inkomst snart. Men hon tjänade typ 2/3 av hans lön och betalade därför bara 2/3 av vad han betalade i hyra.

Att folk reagerar på detta beror kanske på att det är felformulerat. Tjejen tjänar 2/3 delar av killens lön tex: killen 30 000 kr och tjejen tjänar då 20 000kr.

Är hyran 6000 skulle tjejen betala 4000, och killen bara 2000. Förstår att det inte har så det var menat, men så det står beskrivet i inlägget.

• Anonym (cccp?)
    Anonym (Betala efter inkomst) skrev 2020-07-18 15:31:06 följande:
    Påstår du att min dotter har en vidrig värdegrund? Du kan dra nåt gammalt över dig! Rynkar på näsan

Om både ska betala exakt lika mycket i hyra skulle den med lägst lön inte få mycket pengar över. Dvs mannen skulle leva på en mycket högre levnadsstandard än kvinnan. Men det är tydligen ok enligt din värdegrund.
    Varför är hennes pengar värda mer än sambons?

Om 2 individer tjänar olika mycket pengar så är det väl den mest naturliga sak i världen att de inte har samma levnadsstandard?

Säg att de båda bodde i varsin identisk lägenhet som grannar istället, skulle då deras hyras sättas beroende på deras respektive inkomst?

Med det sagt så anser jag att om man väljer att leva tillsammans med en annan människa som ett par så är det fullständigt gemensam ekonomi som gäller rakt av. Eller så bor man ihop som 2 vänner/syskon o delar lika.
  • Physalis
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:39:23 följande:

Varför är hennes pengar värda mer än sambons?

Om 2 individer tjänar olika mycket pengar så är det väl den mest naturliga sak i världen att de inte har samma levnadsstandard?

Säg att de båda bodde i varsin identisk lägenhet som grannar istället, skulle då deras hyras sättas beroende på deras respektive inkomst?

Med det sagt så anser jag att om man väljer att leva tillsammans med en annan människa som ett par så är det fullständigt gemensam ekonomi som gäller rakt av. Eller så bor man ihop som 2 vänner/syskon o delar lika.

Man gör ju såklart bara sådär om man är överens. Så det handlar inte om att tjejens pengar är mer värda än hans. Kanske vill han som tjänar mer bo i en lyxigare lägenhet och är villig att betala mer för det utan att bli av med sin sambo som inte har råd att bo så lyxigt.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (cccp?)
    Physalis skrev 2020-07-18 16:46:05 följande:
    Man gör ju såklart bara sådär om man är överens.
    Precis min poäng.
    Den som tjänar mindre kan inte kräva att den som tjänar mer ska betala mer, men den som tjänar mer kan frivilligt välja at gå med på det upplägget.

Hur påverkar det maktbalansen i förhållandet?
  • Anonym (Z)

Din flickvän låter som en bortskämd och söndercurlad skitunge. Flytta inte ihop. Låt henne först bo själv och ta eget ansvar.

• Anonym (Betala efter inkomst)
    Ann-Louise skrev 2020-07-18 15:37:54 följande:

Jag menar alltså att hon betalar 2/3 av vad han betalar. Jag tror nog att de flesta fattar det.

Det kan också vara att tjejen bara tjänar hälften av vad killen tjänar. Då blir det ännu mera orimligt att de ska betala lika mycket i hyra.
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo