Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Ekonomi med ny sambo

Bidragsdelen för CSN är betydligt lägre än 5500kr/månad.

Så om hennes inkomster är 5500kr kommer det pengar från annat håll.

Hon har valt att studera utan lån och det betyder att man jobbar mycket extra eller att någon annan får betala, i det här fallet du. Om hon redan nu i relationen kör kortet att man gör allt för varandra i en relation, hade jag dragit öronen åt mig. Din nettoinkomst är inte hög och är riskfylld med din sjukdomsbild. Fattar hon inte det?

Hon får jobba (mer?) extra eller ta studielån som vuxna människor gör.

• Anonym (F)
    steffral skrev 2020-07-17 14:33:58 följande:

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Haha herregud... anser hon att hon är till salu? Pojke betala flicka gilla.

Får man fråga vad hon läser till?
  • Anonym (F)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 21:30:43 följande:

Från början träffas mannen och kvinnan som tycker om varandra. Sedan väljer någon av de att föreslå att flytta ihop.Då är det viktigt att vara ärlig och berätta till varandra att man kommer inte ha råd att betala räkningar utan deras hjälp om det är så. Min man kunde mycket väl betala sina räkningar och mat till oss två utan att blanda mina pengar därför bad han mig inte om det. Hade han varit sjuk och fattig och jag ville ändå vara med honom hade jag hjälp till förstås. Men om jag vet att han har ungefär samma räkningar och kan betala dem och sedan vill att jag flyttar till honom och ska betala hälften bara för att...då är det väldigt oatraktivt för mig.

Man kan tänka olika. När jag flyttade ihop med min nuvarande make hade han lätt kunnat betala alla räkningar. Jag kan inte se en enda anledning till att han skulle göra det, varför skulle jag inte hjälpa till med vår gemensamma ekonomi om jag kan?
  • Anonym (F)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-18 07:20:01 följande:

Då ni har gemensam ekonomi så blir det mer normalt att göra så. Vi har inte det. Mannen betalar alla sina räkningar i huset som han skaffade innan jag flyttade dit och "bjuder" mig på mat. Jag står för alla mina räkningar som jag hade innan vi blev tillsammans och "bjuder" honom på underhållning som jag väljer och har råd med. Ingen av oss kräver något av den andra utan det passar oss så.

Det låter som det passar er bra :)
  • Anonym (F)
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:04:22 följande:

Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?

Vad är det som är så vidrigt?
  • Anonym (F)
    annabellelee skrev 2020-07-19 07:55:06 följande:

Problemet är väl att då måste kostnaderna anpassas efter den fattigare parten, och de gör de sällan. Tex när jag pluggade tog jag bara bidrag. Det funkade bra för jag bodde i ett billigt studentrum, och levde på havregryn, morötter och nudlar. När min dåvarande pojkvän ville att vi skulle flytta ihop betalade jag hälften av hans stora dyra lägenhet, anpassad efter hans inkomst, hälften av maten, och han ville äta god och lyxig mat, äta ute ibland osv. Jag fick ta lån och gick ändå back varje månad.

Ser du problemet?

Du tog lån för att få högre levnadsstandard? Varför?

Han ville inte lyfta din standard med sina pengar och du ville så gärna ha det bättre än du hade råd med?
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo