• steffral

Ekonomi med ny sambo

Jag har träffat en tjej för en månad sedan och vi har blivit väldigt kära. Jag har boende och vi diskuterar att flytta ihop framöver. Hon studerar på distans, är 25 och bor hos sina föräldrar. Så hon har bara studiebidrag, ej lån (Typ 5500 i månaden). Vad tycker ni att hon ska betala hos mig? Hon tycker att hon ska få bo gratis hos mig och äta gratis och med hennes ord: "hjälpa till så mycket det går, typ 1000 kr i månaden". Medans jag själv tycker att 50% av hyra/räkningar (2500 kr) samt 1/3 av matkostnad är rimligt (då jag äter mer).

Jag känner typ att det inte är mitt problem att hon har valt att inte ta studielån, och att det inte berättigar att jag ska betala för henne. Jag har ju själv studielån på typ 200.000 som ska betalas. Men hon resonerar att bor hon hos mig innebär det ingen merkostnad för mig. Och att är man i ett förhållande så får man "ställa upp för varandra".

Jag själv är 30 och tjänar ca 35.000 innan skatt men kan tillägga att jag har en väldigt jobbig kronisk sjukdom och därför har valt att vara timvikarie och väldigt sällan jobbar heltid, samt att jag har längre ledigheter då och då för att återhämta mig. Jag kanske drar in på snitt 13.000 till 16.000 efter skatt i månaden på ett år.

Vad tycker ni? Utan att känna att ni behöver ta parti. Hur har ni gjort i liknande situationer?

• Svar på tråden Ekonomi med ny sambo
  • fjanten
    steffral skrev 2020-07-17 14:33:58 följande:

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Hon vill väl inte ekonomiskt "byta ner sig" om hon bor gratis nu. Jag kommer uppmuntra mina barn i framtiden att bo hemma (gratis) om de pluggar och bara tar bidragsdelen.
  • Anonym (F)

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Haha herregud... anser hon att hon är till salu? Pojke betala flicka gilla.

Får man fråga vad hon läser till?
  • Physalis

Jag tycker att 50/50 ska vara den normala utgångspunkten. Sen kan den som är villig att betala mer föreslå en annan lösning, men aldrig den som vill betala mindre.

Hon låter väldigt omogen som kommer direkt från föräldrahemmet och förväntar sig att du ska ta över försörjningen för henne.

Dessutom har ni bara känt varandra i en månad. Jag tycker inte att det är lämpligt att flytta ihop så tidigt oavsett hur kära man är eller vilka omständigheter man har. Ni känner knappt varandra och ni ser inte varandra med klar blick eftersom ni precis blivit förälskade.

Korrekturläser som en kratta
  • Vanessa89

Frågan jag ställer mig är varför du har så bråttom med att flytta ihop med henne? Ni har träffats i en månad... EN månad.. det är ingenting, ni känner ju knappt varandra för bövelen.

• Anonym (Noooo)

I en relation hjälps man åt, där har hon helt rätt.

Men det gäller främst i en befintlig relation om någon får lägre inkomster. Hon verkar ju se sin chans att få flytta hemifrån utan att behöva bidra alls, jag hade inte låtit en sån människa flytta in. Låt henne bo själv först så att hon förstår vad det innebär att vara ansvarig för sin egen ekonomi. Om hon får glassa på dig så lär hon aldrig växa upp och ta ekonomiskt ansvar. Du kommer för evigt få bära plånboken i den relationen.

• steffral
    Vanessa89 skrev 2020-07-17 14:44:27 följande:

Frågan jag ställer mig är varför du har så bråttom med att flytta ihop med henne? Ni har träffats i en månad... EN månad.. det är ingenting, ni känner ju knappt varandra för bövelen.

Nu är det ju lite OT men jag svarar ändå, då flera har påpekat detta. Jag har inte sagt att vi ska flytta tillsammans direkt. Enbart nämnt för henne att jag hade velat bo ihop med henne. Givetvis får man först diskutera hur det ska gå till rent praktiskt först, och komma överens om bland annat den ekonomiska biten. Sen kan man börja diskutera när man ska flytta ihop. Och ja, det kanske är lite för tidigt att ha en sådan diskussion över huvudtaget, det kan jag medge. Men som det ser ut nu så har hon sovit hos mig 5 dagar i veckan sedan 2 veckor tillbaka. Vi är båda smällkära. Nu blir det inget av detta, då jag fått mer perspektiv av denna tråd över hela situationen. Jag tycker rådet om att låta henne bo ensam först känns väldigt bra då hon har en lägenhet på gång.
  • Anonym (N)
    Anonym (Noooo) skrev 2020-07-17 14:50:29 följande:

I en relation hjälps man åt, där har hon helt rätt.

Men det gäller främst i en befintlig relation om någon får lägre inkomster. Hon verkar ju se sin chans att få flytta hemifrån utan att behöva bidra alls, jag hade inte låtit en sån människa flytta in. Låt henne bo själv först så att hon förstår vad det innebär att vara ansvarig för sin egen ekonomi. Om hon får glassa på dig så lär hon aldrig växa upp och ta ekonomiskt ansvar. Du kommer för evigt få bära plånboken i den relationen.

Precis. Och det är såklart skillnad om man inte vill jobba/ta studielån eller om man gör så gott man kan men har trots detta låg inkomst .

Lathet är ingen nödsituation.
  • Anonym (12345)

Jag hade inte ens brytt mig om att flytta ihop med henne i detta skede.

• Anonym (Noooo)
    Anonym (N) skrev 2020-07-17 15:37:13 följande:

Precis. Och det är såklart skillnad om man inte vill jobba/ta studielån eller om man gör så gott man kan men har trots detta låg inkomst .

Lathet är ingen nödsituation.

Exakt. Hade de pratat om att flytta ihop och TS hade föreslagit att hon skippar lånen för att det är fördelaktigt för dem i framtiden hade det varit en helt annan femma. Men precis som du säger, det är hennes val att slippa studielån, inte ska då TS behöva stå för fiolerna av den anledningen.
  • Anonym (Trygg)

I min kultur är det normalt att föreslå ett sådant överenskommelse och min svenska man tycker att det är normalt för OSS att han står för allt hemma. Jag köper till mat och annat efter min förmåga. Det jag menar att det förekommer att folk gör så om båda är med på det. Ni är inte det därför passar det inte för er att leva tillsammans.
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo