• Physalis

Ekonomi med ny sambo

Jag tycker att 50/50 ska vara den normala utgångspunkten. Sen kan den som är villig att betala mer föreslå en annan lösning, men aldrig den som vill betala mindre.

Hon låter väldigt omogen som kommer direkt från föräldrahemmet och förväntar sig att du ska ta över försörjningen för henne.

Dessutom har ni bara känt varandra i en månad. Jag tycker inte att det är lämpligt att flytta ihop så tidigt oavsett hur kära man är eller vilka omständigheter man har. Ni känner knappt varandra och ni ser inte varandra med klar blick eftersom ni precis blivit förälskade.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    steffral skrev 2020-07-17 14:33:58 följande:

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Då kan det ju bero på hur du formulerade dig om det var rimligt för henne att tro att du skulle stå för kostnaderna. Då kan det handla om att hon uppfattade att du bjöd in henne att bo med dig för att du hemskt gärna vill att hon ska bo där, vilket hon också vill men inte kan om det kräver att hon börjar jobbet eller ta CSN. Sen kommer du efteråt och talar om att hon självklart ska ta CSN eller börja jobba för att betala för sig så känner hon sig lurad.
  • Physalis
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:39:23 följande:

Varför är hennes pengar värda mer än sambons?

Om 2 individer tjänar olika mycket pengar så är det väl den mest naturliga sak i världen att de inte har samma levnadsstandard?

Säg att de båda bodde i varsin identisk lägenhet som grannar istället, skulle då deras hyras sättas beroende på deras respektive inkomst?

Med det sagt så anser jag att om man väljer att leva tillsammans med en annan människa som ett par så är det fullständigt gemensam ekonomi som gäller rakt av. Eller så bor man ihop som 2 vänner/syskon o delar lika.

Man gör ju såklart bara sådär om man är överens. Så det handlar inte om att tjejens pengar är mer värda än hans. Kanske vill han som tjänar mer bo i en lyxigare lägenhet och är villig att betala mer för det utan att bli av med sin sambo som inte har råd att bo så lyxigt.
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo