Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Ekonomi med ny sambo

Bra att du vet vad hon går för innan du flyttar ihop.

Var försiktig med henne.

Ställa upp för varandra?

Hon menar väl att du ställer upp för henne och hon snyltar på dig...

• Anonym (N)
    Anonym (Noooo) skrev 2020-07-17 14:50:29 följande:

I en relation hjälps man åt, där har hon helt rätt.

Men det gäller främst i en befintlig relation om någon får lägre inkomster. Hon verkar ju se sin chans att få flytta hemifrån utan att behöva bidra alls, jag hade inte låtit en sån människa flytta in. Låt henne bo själv först så att hon förstår vad det innebär att vara ansvarig för sin egen ekonomi. Om hon får glassa på dig så lär hon aldrig växa upp och ta ekonomiskt ansvar. Du kommer för evigt få bära plånboken i den relationen.

Precis. Och det är såklart skillnad om man inte vill jobba/ta studielån eller om man gör så gott man kan men har trots detta låg inkomst .

Lathet är ingen nödsituation.
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 17:59:00 följande:

I min kultur är det normalt att föreslå ett sådant överenskommelse och min svenska man tycker att det är normalt för OSS att han står för allt hemma. Jag köper till mat och annat efter min förmåga. Det jag menar att det förekommer att folk gör så om båda är med på det. Ni är inte det därför passar det inte för er att leva tillsammans.

Är du mycket snyggare än din man?
  • Anonym (N)
    Anonym (Jess) skrev 2020-07-17 18:57:15 följande:

Jag tycker du borde betala. Hon behöver uppenbarligen inte ta något lån, då hon får bo hemma utan att betala. Det var DU som föreslog att hon skulle flytta in. Varför ska hon behöva betala då? Om du har jobb och hon studerar så är det väl självklart? Dessutom om hon nu är väldigt vacker och får erbjudanden från andra män om att bo gratis hos dem så måste du förstå att det är upp till dig att betala eller "stå på dig" och förlora henne. Är pengar viktigare än hennes kärlek? 

Hennes kärlek? Hennes tjänser menar du?

Hur vet du att TS måste köpa sig en kvinna ?

Han är kanske snygg och får kvinnor gratis?
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 19:36:49 följande:

Jag är 10 år yngre????

Det hjälper nog. :)

Män är oftast villiga att försörja yngre och snyggare kvinnor de inte skulle få annars.
  • Anonym (N)
    Anonym (Jess) skrev 2020-07-17 18:57:15 följande:

Jag tycker du borde betala. Hon behöver uppenbarligen inte ta något lån, då hon får bo hemma utan att betala. Det var DU som föreslog att hon skulle flytta in. Varför ska hon behöva betala då? Om du har jobb och hon studerar så är det väl självklart? Dessutom om hon nu är väldigt vacker och får erbjudanden från andra män om att bo gratis hos dem så måste du förstå att det är upp till dig att betala eller "stå på dig" och förlora henne. Är pengar viktigare än hennes kärlek? 

Men visst , om tjejen är mycket mer attraktiv än TS och han vill inte ha en kvinna som är på hans nivå gällande ålder / utseende får han betala.

Beror på vad man är ute efter ömsesidigt kärlek eller troféflickvän att stoltsera med.
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-17 20:13:46 följande:

Alla tänker inte så. Jag har inte blivit tillsammans med min man för att han betalar hemma. Jag har fast jobb och utbildning och försörjer mig själv, det vill säga hade klarat mig perfekt utan honom. Men han bjöd mig till sitt liv utan att ge mig en räkning och det var fint. Nu bjuder jag honom på dyra presenter och hotell nätter ibland. För att jag vill inte för att han kräver det som betalning. Vi älskar varandra.

Jag har inte skrivit att alla tänker så. Och det är skillnad om kvinnan kräver att få bo/äta gratis för att umgås med mannen eller om det är mannen som frivilligt bjuder.
  • Anonym (N)
    Anonym (F) skrev 2020-07-17 21:49:48 följande:

Man kan tänka olika. När jag flyttade ihop med min nuvarande make hade han lätt kunnat betala alla räkningar. Jag kan inte se en enda anledning till att han skulle göra det, varför skulle jag inte hjälpa till med vår gemensamma ekonomi om jag kan?

Enything goes så länge man är överens.
  • Anonym (N)
    Anonym (Trygg) skrev 2020-07-18 07:58:07 följande:

Jag tror att det är ett sådant relation TS tjej menade att hon ville ha. Men han är inte kapabel till en sådan för att han har inte fått något "gratis" här i livet och då ska inte hon heller få.

Jag tror hon låter mer som en bortskämd barnslig tjej som är van att få utan att ge någonting tillbaka , pappas/mammas curlade unge , men TS känner henne och inte vi...

Vad tycker du TS ?
  • Anonym (N)

Bäst att ni inte flyttar ihop helt enkelt.

Förståeligt att du vill inte försörja henne , men också förståeligt att hon vill inte betala / ta studielån om hon får bo gratis hos föräldrarna.

Gör slut eller dejta bara istället av att flytta ihop.

• Anonym (N)
    Anonym (Betala efter inkomst) skrev 2020-07-19 01:19:50 följande:

Om de bodde i varsin lägenhet så skulle förstås tjejens lägenhet vara billigare (mindre/äldre), eftersom hon inte har råd med mer.

Det är skillnad på två individer som inte bor ihop och sådana som bor ihop. En sambo är inte en inneboende. Annars får mannen gå i dyrbara kläder och kvinnan i second hand. Han beställer exklusiv mat både hemma och på restaurang, hon beställer enkel och billig mat. Medan han äter biff äter hon falukorv. Ser du inte hur orimligt det blir om de ska olika levnadsstandard fast de bor ihop?

Vet inte vad du menar med "gemensam ekonomi". Att bägges löner läggs i samma pott och att ingen får använda pengarna utan den andres godkännande? 

Snarare lägger man ihop en summa till gemensamma utgifter inkl hyra och behåller en del till privata utgifter och eget sparande. Skulle den mer lågavlönade tjejen betala lika mycket i hyra som den högavlönade mannen, så fick hon knappt om fickpengar och inget över till sparande. Skulle de gå isär skulle hennes ekonomi vara sämre än innan de flyttade ihop pga den stora och dyra lägenheten som han har.

Du skriver genomgående tjejen när det gäller den fattigare och mannen som rikare .

Så du menar att endast tjejer ska tjäna på att bo ihop med män?
  • Anonym (N)

Ska din dotter byta Sugardad... sambo om han blir av med sitt jobb och kan inte betala 2/3 av allt ?

Anonym (Betala efter inkomst) skrev 2020-07-18 15:31:06 följande:

Påstår du att min dotter har en vidrig värdegrund? Du kan dra nåt gammalt över dig! 

Om både ska betala exakt lika mycket i hyra skulle den med lägst lön inte få mycket pengar över. Dvs mannen skulle leva på en mycket högre levnadsstandard än kvinnan. Men det är tydligen ok enligt din värdegrund.

• Anonym (N)
    Anonym (L) skrev 2020-07-19 12:37:50 följande:

Självklart ska hon betala hälften av allt. Hon får lösa det eller fortsätta bo hos mamma.

Om du äger ditt boende ska hon inte amortera eller betala renoveringar, men däremot betala räntor och eventuell avgift.

Jag har aldrig förstått hur man kan acceptera att leva på någon annan. Jag gjorde det tillfälligt när jag var sjukskriven, min man levde på mig när han var arbetslös. Men annars är vi ansvariga för vår egen ekonomi. Vi är ju vuxna.

Absolut. Och TS får kanske välja en annan ( eventuellt mindre vacker ? ) tjej som vill ha honom utan ekonomiska fördelar om just hon är ej intresserad i såfall.
  • Anonym (N)
    steffral skrev 2020-07-17 21:22:14 följande:

Ja men med den inställningen, söker du en man för ekonomisk säkerhet eller för ett fint liv med kärlek? Med den inställningen så är jag inte värd någon för att jag råkade födas med en genetisk sjukdom. Det känns rätt sjukt

Hur såg dina andra flickvänner ut?

Behöver de vara vackra eller är du lika nöjd med en oattrakriv tjej om hon är snäll och trevlig?

Jag undrar eftersom IRL brukar jag se din problematik när killar väljer flickvänner efter utseendet och inte personligheten.

( Det innebär inte någon kan inte vara väldigt vacker och ha en underbar personlig. Men prioriterar man utseendet är risken större att man råkar ut för en golddigger. )
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo