• fjanten

Ekonomi med ny sambo

Då får hon väl bo kvar hemma..? Så får ni flytta ihop sen när hon är färdigstuderad.

• fjanten

Och får man 5500 i bidrag!? När jag pluggade 2013-2017 var bidragsdelen ca 2000 kr.

• fjanten
    steffral skrev 2020-07-17 14:33:58 följande:

Att tillägga är att det var faktiskt jag som frågade henne om hon ville flytta in hos mig. Det var alltså inte hennes idé. Jag tycker det blev jobbigt för hon blev rätt upprörd när jag nämnde att jag tyckte att hon skulle betala halva hyran. Och jag är så himla kär i henne att jag tänkte att kanske har jag fel. Det finns ju inga universitet sanningar. Men efter att ha läst kommentarerna här så känns det som att min åsikt var rimlig.

Jag tror att vi kommer från väldigt olika bakgrunder där jag aldrig fått något gratis och har fått kämpa och spara för precis allt (kläder som tonåring, körkort, studielitteratur, första moppen osv) och hon har fått allt från sina föräldrar. Dessutom är hon väldigt vacker och hon nämnde att tidigare pojkvänner har tjatat på att hon ska flytta in hos dem och att de ska betala allt.

Hon vill väl inte ekonomiskt "byta ner sig" om hon bor gratis nu. Jag kommer uppmuntra mina barn i framtiden att bo hemma (gratis) om de pluggar och bara tar bidragsdelen.
  • fjanten
    Anonym (cccp?) skrev 2020-07-18 15:04:22 följande:

Förlåt för lite OT, men klarar bara inte av att se sånt där utan att bli förbannad.

Förstår du själv vilka vidriga resonemang och värdegrund det där bygger på?

Tittar man i trådar som handlar om separat ekonomi är procentuell fördelning av boendekostnader väldigt vanligt. Vad är det för problem med det enligt dig?
Svar på tråden Ekonomi med ny sambo