• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90
    Jag har lite almänt ont i kroppen mer än vanligt men inte direkt i samband med att jag skulle vara sjuk på något sätt, har aldrig så jag har feber heller men nu i två dagar har jag varit helt sanslöst trött och känner som värme vallningar till och från blir alldeles svettig och jättevarm, det brukar jag ha efter äl när jag närmar mig mens så får vänta och se helt enkelt. 
  • Sanlin90

Jag har levaxin men det har jag ju haft samma dos länge och jag har hög dos på 225mcg för jag har ingen sköldkörtel men det har varit samma fos i något år nu annars kan ju det påverka. 

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-03-08 20:31:48 följande:

Jag har levaxin men det har jag ju haft samma dos länge och jag har hög dos på 225mcg för jag har ingen sköldkörtel men det har varit samma fos i något år nu annars kan ju det påverka. 

Hur är tempen nu då 
  • Maja14

Hej! Glad Min temperatur steg i förrgår och den håller sig kvar där uppe idag med. Den har aldrig varit såhär hög någon gång efter ÄL. Är på äl +9 idag. Någon som haft liknande erfarenhet av detta? Vad tror ni om kurvan?

• t123
    Sanlin90 skrev 2023-03-08 20:31:48 följande:

Hur har det gått sen sist? 
  • Nellygirl93

Maja14:

Tycker det ser ut som du är på ÄL+8 enligt din graf? Har du testat med ?testa tidigt? test? 

Jag plussade i tisdags på min ÄL+8 och då såg min graf ut såhär!

• Nellygirl93

Sjukt att man ser så tydliga temp ökningar dagen efter man druckit alkohol 😂 jag tyckte mig se 3 st starka peakar och alla va dagen efter jag druckit! Så glöm inte lägga in det i appen! 

• SaandraR

Hej!
    Jag började med natural Cycles nyligen så detta är första månaden jag tempar. Tog därför äl test samtidigt, borde vara på äl + 7 eller 8 enligt positivt test nu. 

Men har inte fått äl bekräftat och går inte kurvan väldigt upp o ner, ska den inte va mer jämn efter äl? 

helt ny på det här hehe

• Nellygirl93
    SaandraR skrev 2023-03-12 09:09:47 följande:

Hej!
    Jag började med natural Cycles nyligen så detta är första månaden jag tempar. Tog därför äl test samtidigt, borde vara på äl + 7 eller 8 enligt positivt test nu. 

Men har inte fått äl bekräftat och går inte kurvan väldigt upp o ner, ska den inte va mer jämn efter äl? 

helt ny på det här hehe

Man säger att tempen ska va hög i tre dagar minst efter ÄL, så enligt din graf kan den ej bekräfta ÄL eftersom du hade två höga dagar och sen dipp! 

Är inget proffs på tempning heller då jag hållit på sedan februari, men om du tempar varje dag vid samma tid (Max 30 min diff) och att du tar tempen direkt när du vaknat så ska det vara så tillförlitligt det är möjligt. När hade du ÄL enligt tester?