• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Maymom

Maja14:
    väldigt positivt med en sån höjning, sök på trifasisk graf så kan du läsa mer.😊

Saandrar:
    jag tycker det ser ut som att din ÄL var på cd34.
    kanske att kroppen försökte ägglossa tidigare men inte lyckades, men nu tänker jag högt. :)
    Hur långa cykler brukar du ha?

• SaandraR
    Nellygirl93 skrev 2023-03-12 09:18:27 följande:

Man säger att tempen ska va hög i tre dagar minst efter ÄL, så enligt din graf kan den ej bekräfta ÄL eftersom du hade två höga dagar och sen dipp! 

Är inget proffs på tempning heller då jag hållit på sedan februari, men om du tempar varje dag vid samma tid (Max 30 min diff) och att du tar tempen direkt när du vaknat så ska det vara så tillförlitligt det är möjligt. När hade du ÄL enligt tester? 

Okej. Jag fick positivt test förra fredagen, typ där grafen visar ?väntar på att bekräfta?
  • SaandraR
    Maymom skrev 2023-03-12 09:45:17 följande:

Maja14:
    väldigt positivt med en sån höjning, sök på trifasisk graf så kan du läsa mer.😊

Saandrar:
    jag tycker det ser ut som att din ÄL var på cd34.
    kanske att kroppen försökte ägglossa tidigare men inte lyckades, men nu tänker jag högt. :)
    Hur långa cykler brukar du ha?

Jag vet inte då jag slutade med p-piller och gick över till NC ganska nyligen:) men kan ju va så att jag inte fick äl ? Hade äl flytningar och andra symtom dock runt där när äl testet visade pos
  • Maja14

Nellygirl93: tack för svar Glad jag har hoppat över en dag med tempen, glömde temps. Så är på äl +9. Har testat med vanliga RFSU, inte testa tidigt? så är lite för tidigt att testa egentligen men kan inte låta bli Flört

Maymom: tack Glad känner mig försiktigt positiv. 

• Myyran

Hej! 
    Ni som är duktiga, vad tror ni om denna kurvan.
    Äl+9 idag, testat negativt än sålänge, men vet att det är tidigt. BIM 17/3.
    Räknas den som trefasisk?Skrattande

• Nellygirl93

Maja14:
    Jaha då förstår jag 😄

Ja men vanliga testerna kräver ju rätt höga halter, så köp ett testa tidigt och prova nu! 😍 

• Maja14

Nellygirl93; Ska nog köpa mig ett testa tidigt imorgon 🤩. Grattis till ditt pluss 🤗🤗🤗

• Nellygirl93
    Maja14 skrev 2023-03-12 18:12:25 följande:

Nellygirl93; Ska nog köpa mig ett testa tidigt imorgon 🤩. Grattis till ditt pluss 🤗🤗🤗

Gör det! Håller tummarna för dig 😍 tempen ser ju lovande ut! Åh tack snälla! Bim imorgon! Känns sjukt 😂
  • Nellygirl93
    Sanlin90 skrev 2023-03-12 21:03:24 följande:
    Min temp fortsätter leva loppan
    Herregud vilken lång cykel 🥵