• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Jag har testat privat med samma svar ang vikten, jag är ju extremt överviktig så det är ju inte lite, väntar på gastric bypass men vi försöker sålänge få jag ändå blir 33 i år och man måste vänta ett år efter operation och den ligger ett bra tag in i framtiden

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-03-15 07:38:21 följande:

Jag har testat privat med samma svar ang vikten, jag är ju extremt överviktig så det är ju inte lite, väntar på gastric bypass men vi försöker sålänge få jag ändå blir 33 i år och man måste vänta ett år efter operation och den ligger ett bra tag in i framtiden

Jag förstår 
    allt du kan göra själv fram till en operation är ju ändå jättebra ur fertilitetsaspekt 
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-03-15 08:13:28 följande:

Ja absolut, jag försöker tappa så mycket det går men svårt är det tyvärr :/

Kämpa på ❤️
  • Mathilda88

Alltså det här med mun-termometer 😅, känns helt värdelöst hittills! Hur jag än tar den så blir den olika var gång även när jag tar den fem gånger direkt efter varandra. Allt från ex 36,26 till 36,78 häromdagen. Även om jag försöker ta den på exakt samma ställe och i samma vinkel. Då var vanliga örontermometern mkt bättre! 

• Lojsan DN
    Mathilda88 skrev 2023-03-17 01:15:48 följande:

Alltså det här med mun-termometer 😅, känns helt värdelöst hittills! Hur jag än tar den så blir den olika var gång även när jag tar den fem gånger direkt efter varandra. Allt från ex 36,26 till 36,78 häromdagen. Även om jag försöker ta den på exakt samma ställe och i samma vinkel. Då var vanliga örontermometern mkt bättre! 

Då rekomenderar jag att ta tempen vaginalt, där hoppar inte tempen lika mycket.

Man kan ju vara en sådan som sover med öppen mun och då måste man vänta några minuter innan man kan ta tempen. 

Örontemp är inget alternativ i bbt världen 😊 

• Cashili33
    Mathilda88 skrev 2023-03-17 01:15:48 följande:

Håller med ! Tempa vaginalt. Första tempen är mest korrekt , även vaginalt kan tempen diffa om du tempar 5 ggr på raken 
  • t123

Jag fick ju ett missfall en vecka efter plusset förra månaden, men nu är jag igång igen och väntar ut de sega dagarna efter ÄL 😏 Såhär ser min kurva ut hittills, hoppas den fortsätter se bra ut kommande dagarna nu!

• Mathilda88
    Lojsan DN skrev 2023-03-17 04:37:38 följande:

Då rekomenderar jag att ta tempen vaginalt, där hoppar inte tempen lika mycket.

Man kan ju vara en sådan som sover med öppen mun och då måste man vänta några minuter innan man kan ta tempen. 

Örontemp är inget alternativ i bbt världen 😊 

Vad betyder bbt? 🙃
    Åh gud nej tack, det är jag verkligen inte sugen på att göra 😅????. Räcker med allt de ska upp med där i samband med preliminärt kommande IVF...! Örontemp-kurvan var superfin och följde perfekt både före och efter ÄL, men nuvarande termometern är helt bananas?! Och jag har alltid haft klockren cykel med ÄL på CD 12-13 med BIM på CD 25-26. 

Jag jobbar nätter, men tempen har ändå legat i korrekt kurva när jag tempar mig i örat på morgonen. 

Cashili33: Okej tack, tror jag snarare slänger termometern då 😂, känner mig inte intresserad av att ta den vaginalt helt enkelt 😅. Okej, skulle jag ta första värdet varje gång så hade det blivit en helt orimlig kurva 😅. Den pendlar upp och ner för vart test, så inte bara stigande exempelvis. Köpt en Beuer från graviditestkollen.

• Mathilda88
    t123 skrev 2023-03-17 06:41:15 följande:

Jag fick ju ett missfall en vecka efter plusset förra månaden, men nu är jag igång igen och väntar ut de sega dagarna efter ÄL 😏 Såhär ser min kurva ut hittills, hoppas den fortsätter se bra ut kommande dagarna nu!

Så tråkigt med missfallet! Håller tummarna nu! Ser lovande ut!