• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • studerade

Är de försent att jag får en temp stegring nu? Är första gången jag tempar och har svårt att få till rätt med sömnen att sova 6 alt 4 sammanhängande. Tar tempen mellan 03,30-07,30. 

• Maymom
    studerade skrev 2023-03-17 10:21:43 följande:

Är de försent att jag får en temp stegring nu? Är första gången jag tempar och har svårt att få till rätt med sömnen att sova 6 alt 4 sammanhängande. Tar tempen mellan 03,30-07,30. 

Nej det ser väldigt lagom ut med en höjning på cd16.
    förmodligen ÄL då cd15.
    hur lång cykel brukar du ha?
    lutealfasen, mellan ÄL till mens, brukar vara runt 14 dagar, oftast har man själv alltid lika lång lutealfas men dagarna innan ÄL, från mens till ÄL kan variera.
    tempen efter ÄL ska ju vara högre än innan ÄL så får se om din stiger ytterligare eller hur det blir.

man lär sig mycket om sin kropp när man tempar, så bra beslut att börja med det.😊
    bara häromdagen såg jag nån som skrev att tempen stiger tydligt dagen efter man druckit alkohol och det syntes tydligt i hennes graf.

helst ska man mäta tempen samma tid varje dag, efter ett visst antal sammanhängande timmar sömn, eftersom du mäter olika får du de små trianglarna istället för prickar. Detta gör grafen mer osäker.

Man kan testa att räkna om tempen. tempar du normalt sett kl.4 och en morgon istället tempar en timme senare så lägger du på 0.1. En timme tidigare drar du av 0.1 osv.
    men jag vet inte om det heller blir helt rättvisande, det bästa är nog att tempa samma tid. Du skulle ju kunna testa att ändra denna cykelns tempar utifrån det och lägga in under januari, så kan du jämföra hur grafen ser ut efter du har redigerat dem jämfört med nu.😊
  • Foodie92

Mathilda: bbt är basal body temperature 😊

Victoriaaas: din kurva ser mycket fin ut med stegring i slutet där. Hur brukar dina kurvor se ut ? 😊

• Maymom

Victoriaaas: tycker också den ser fin ut. Testade du ÄL+10 då alltså. Är ju inte alla som plussar ÄL+10 även om det är rätt vanligt. Grafen ser som sagt fin ut med en extra stegring Från ÄL+10. med mitt barn fick jag en sån ökning på ÄL+10. :)
    tar du nytt test imorgon? :)

• Victoriaaas

Foodie92: Brukar ligga mellan 36,2 och 36,5 innan mens så det känns lite lurt.. Ingen ihållande mensvärk heller, har haft någon kortare molande värk bara vilket är ovanligt för mig! 

Maymom: Exakt, testade ÄL+10 med RFSUs vanliga billiga sticka. Är på resande fot så blir inget test förens på måndag om inte mensen dyker upp i helgen! Uppdaterar hur det går Skrattande

• Maymom
    Victoriaaas skrev 2023-03-17 17:27:43 följande:

Foodie92: Brukar ligga mellan 36,2 och 36,5 innan mens så det känns lite lurt.. Ingen ihållande mensvärk heller, har haft någon kortare molande värk bara vilket är ovanligt för mig! 

Maymom: Exakt, testade ÄL+10 med RFSUs vanliga billiga sticka. Är på resande fot så blir inget test förens på måndag om inte mensen dyker upp i helgen! Uppdaterar hur det går Skrattande

Verkligen spännande!!! 😃
  • Cashili33
    studerade skrev 2023-03-17 10:19:40 följande:
    För att appen ska kunna tolka din temp korrekt måste du mäta samma tid varje dag 
    nån halvtimme kan va ok men inte flera timmar 
    kan ta några cykler för appen att förstå sig på just din cykel 
  • Cashili33
    Mathilda88 skrev 2023-03-17 08:43:21 följande:

Vad betyder bbt? 🙃
    Åh gud nej tack, det är jag verkligen inte sugen på att göra 😅????. Räcker med allt de ska upp med där i samband med preliminärt kommande IVF...! Örontemp-kurvan var superfin och följde perfekt både före och efter ÄL, men nuvarande termometern är helt bananas?! Och jag har alltid haft klockren cykel med ÄL på CD 12-13 med BIM på CD 25-26. 

Jag jobbar nätter, men tempen har ändå legat i korrekt kurva när jag tempar mig i örat på morgonen. 

Cashili33: Okej tack, tror jag snarare slänger termometern då 😂, känner mig inte intresserad av att ta den vaginalt helt enkelt 😅. Okej, skulle jag ta första värdet varje gång så hade det blivit en helt orimlig kurva 😅. Den pendlar upp och ner för vart test, så inte bara stigande exempelvis. Köpt en Beuer från graviditestkollen.

Ok du gör som du vill 😊 men att tempa flera ggr och lägga in blir fel , det kan jag nästan lova efter att ha tempat länge 

om du väljer ut en temp så korrigerar du ju din graf så den skulle jag nog inte lita på 

i öron och mun kan tempen diffa beroende på hur man sovit osv så därför sägs vaginalt vara säkrats men jag förstår om alla inte vill 

lycka till 💜