• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Syskonförsök

Se vad som händer med tempen kommande dagar! Ökar den mer nu kommande två dagar så tror jag äl var 23/24 men ökar den inte kraftigt som den brukar för dig så kan ägglossning ha uteblivit denna månad. 

Foodie92 skrev 2023-04-17 22:22:37 följande:

Hello alla tempare,

Min tempkurva har varit konstigare än vanligt denna månad. Inte varit sjuk eller nått och tagit vid samma tidpunkt varje gång.

Tror ni ÄL va där NC markerar ut trots att jag inte fick fullt utslag på ÄL testet förrän cd 21? Tror att jag hade ÄL (om jag haft denna månad) på 23 eller 24.

Någon som varit med om nått sånt ? Stegring av LH skedde cd 18 men det visade aldrig glad gubbe förrän 21.

• Foodie92

Tack för svar båda två 💕 det verkar som att ÄL uteblivit. Tempen steg knappt idag och förblir på medellinjen, trist 😣

• Syskonförsök

Åh vad tråkigt! Ibland försöker dock kroppen igen efter ett par dagar med så var på din vakt om fertila flytningar börjar igen! ;) så blev det för mig den gången vi plussade förra gången!

Foodie92 skrev 2023-04-18 08:09:09 följande:

Tack för svar båda två 💕 det verkar som att ÄL uteblivit. Tempen steg knappt idag och förblir på medellinjen, trist 😣

• Foodie92
    Syskonförsök skrev 2023-04-18 15:28:22 följande:

Åh vad tråkigt! Ibland försöker dock kroppen igen efter ett par dagar med så var på din vakt om fertila flytningar börjar igen! ;) så blev det för mig den gången vi plussade förra gången!

Jag var faktiskt lite glidig idag så hoppet kanske inte är helt ute, kanske bör mysa för säkerhetsskull 😅
  • Syskonförsök

Kör hårt!!

Foodie92 skrev 2023-04-18 21:16:39 följande:
    Jag var faktiskt lite glidig idag så hoppet kanske inte är helt ute, kanske bör mysa för säkerhetsskull 😅
  • Syskonförsök

Hur gick det för dig Foodie?🥰 

Foodie92 skrev 2023-04-18 21:16:39 följande:
  • Sanlin90

Jag fattar ingenting och nu blev det ju inte lättare, har bara tagit någon temp då och då under månaden för jag sovit så illa men tagit när jag sovit okej så köpte inte nc igen förrän jag sov bra, dom andra temparna låg runt 36.15-36,25 men min temp fick ju flippen förra cykeln och blev jättehög, satte igång mensen med provera tillslut. 

vad händer?

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-05-07 09:02:52 följande:

Jag fattar ingenting och nu blev det ju inte lättare, har bara tagit någon temp då och då under månaden för jag sovit så illa men tagit när jag sovit okej så köpte inte nc igen förrän jag sov bra, dom andra temparna låg runt 36.15-36,25 men min temp fick ju flippen förra cykeln och blev jättehög, satte igång mensen med provera tillslut. 

vad händer?

Du mena att du fortf har högre temp än vanligt före ÄL ? Eller. har svårt att läsa av de där kurvorna 
  • Sanlin90

Ja tempen har fortsatt vara högra så misstänker det hände något när jag fick sluta med hydrokortison men nu undrar jag om jag inte har/haft äl, fick starka ältest lördag söndag måndag, på måndag morgon va dom nära positiva för första gången någonsin men på kvällen va det ena babyplan äl testet starkt så precis innan positivt meda graviditetskollens test blivit mycket svagare och sen har båda sjunkit så jag undrar om jag missade peaken på måndag eftermiddagen, såhär ser grafen ut nu om det är äl är det försent att ha sex ikväll då? Jag har fått för mig att ägget släpper när tempen går ner men om jag lägger + på äl test i måndags sätter nc trolig äl idag när tempen går upp?

jag har fortfarande lite äggviteflytningar idag

• Foodie92

Syskonförsök: lyckades tyvärr inte den där gången så väntar nu på ÄL igen 😊

Sanlin90: Får se om din temp ökar mer, kanske är så att din basal temperatur har ändrats så den är högre nu