• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Maymom
    Mitchelina skrev 2023-05-14 08:10:19 följande:
    Idag nådde jag inte ens livmodertappen och hade liite lotionflytningar
    Du får se vart det tar vägen då. Kanske uteblir helt denna månaden. Var beredd på att mensen kan komma senare eller tidigare vid utebliven ÄL, samt vara sparsammare än normalt, så slipper du oroa dig om den är konstig.
  • studerade
    Syskonförsök skrev 2023-05-13 09:21:31 följande:

Åh studerande! Länge sedan jag såg till dig! 

men JA, det ser ut som en vinnande graf!!! Hoppas hoppas! Uppdatera när du vet❤️

Hej har varit lite fullt upp med livet 🤣🙈 men tempar på ❤️ 
    Cashili33 skrev 2023-05-13 10:25:33 följande:
    Denna månad ser det ut som om du har mer progesteron efter ägglossningen. Det är bra. Tidigare månader dippar tempen rätt snabbt och sick-sackar och du får mens rätt tidigt

Håller tummarna för denna gång 
    Tack, de hade jag ingen aning om ❤️ dagens temp låg forfarande högre än vanligt ❤️❤️ uppdaterar så fort jag vet mer ❤️
  • Syskonförsök

Håller tummarna!❤️❤️

studerade skrev 2023-05-14 08:31:42 följande:
    Hej har varit lite fullt upp med livet 🤣🙈 men tempar på ❤️ 
    Cashili33 skrev 2023-05-13 10:25:33 följande:
    Denna månad ser det ut som om du har mer progesteron efter ägglossningen. Det är bra. Tidigare månader dippar tempen rätt snabbt och sick-sackar och du får mens rätt tidigt

Håller tummarna för denna gång 
    Tack, de hade jag ingen aning om ❤️ dagens temp låg forfarande högre än vanligt ❤️❤️ uppdaterar så fort jag vet mer ❤️
  • Cashili33
    Onegemensamtbarn skrev 2023-05-14 20:15:15 följande:

Ny på detta. När tror ni ÄL har varit? som datan säger? då missade vi troligtvis 

Utan att känna till några andra parametrar så ser det ut att kunna stämma,  ja 
  • studerade

Tyv

tyvär tempsänkning så mensen kommer nog i morgon. tror min kropp äntligen är i fas, dessa två tidigare kurvorna är första gången jag haft mens på över två år ❤️❤️❤️ så kommer fortsätta hänga här ❤️

• Lojsan DN
    studerade skrev 2023-05-15 18:07:18 följande:

Tyv

tyvär tempsänkning så mensen kommer nog i morgon. tror min kropp äntligen är i fas, dessa två tidigare kurvorna är första gången jag haft mens på över två år ❤️❤️❤️ så kommer fortsätta hänga här ❤️

Det ser ut som att kroppen har försökt att ägglossa på cd 16 men lyckades inte förens på cd 20. Så du borde bara vara på äl+6 i dag, hur såg din förra graf ut? 
  • Köttbullar

Hejsan! 
    Jag har haft väldigt svårt att tolka min graf ... var sjuk 8 - 11/5. Testade positivt på clearblue ägglosningstest den 6/5 hade även ägglossningssekret . Men har sedan den 10/5 testat positivt på vanliga ägglossningstest. Alltså snart en vecka .... Jag tycker inte att min temp har höjts något nämnvärt som att jag inte haft någon ägglossning ? 
    Någon som varit med om liknande? Ser inte lovande ut denna cykel. Har dessutom ganska oregelbunden mens.. hoppas på hjälp att bli klokare 😊

• Maymom
    Köttbullar skrev 2023-05-17 13:03:06 följande:

Hejsan! 
    Jag har haft väldigt svårt att tolka min graf ... var sjuk 8 - 11/5. Testade positivt på clearblue ägglosningstest den 6/5 hade även ägglossningssekret . Men har sedan den 10/5 testat positivt på vanliga ägglossningstest. Alltså snart en vecka .... Jag tycker inte att min temp har höjts något nämnvärt som att jag inte haft någon ägglossning ? 
    Någon som varit med om liknande? Ser inte lovande ut denna cykel. Har dessutom ganska oregelbunden mens.. hoppas på hjälp att bli klokare 😊

Ser inte ut som att du haft ÄL. Kanske blir sen eller utebliven ÄL pga att du var sjuk.
  • Syskonförsök

När som helst kan den nog vända uppåt och ägget har släppts! Bara att sexa på och hoppas de kommer en ökning i temp snart. Om inte kan de vsra då att ägglossningen uteblir helt. 

Köttbullar skrev 2023-05-17 13:03:06 följande:

Hejsan!