• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90
    Cd 55 jag har fått äl på cd 300 ca oxå i september så min kropp är jäkligt opålitlig
  • Sanlin90

Hur stor skillnad kan det göra på tempen om man sover med öppen mun? Vaknade idag och va snustorr i munnen och sådär så man känner att det är kallt inne i munnen och tempen va bara på 36,02?! 

• Foodie92
    Sanlin90 skrev 2023-05-29 09:10:23 följande:

Hur stor skillnad kan det göra på tempen om man sover med öppen mun? Vaknade idag och va snustorr i munnen och sådär så man känner att det är kallt inne i munnen och tempen va bara på 36,02?! 

Har mycket med de att göra med så ha munnen stängd ett tag sedan tempa 😊

C vitamin gjorde mycket för mig denna månad hade en bra ökning av tempen och såg stabilt ut (liknande verkligen en gravidkurva) men den störtdök som den brukar med mensen så nu vet jag att de nog berodde på c vitaminet
  • Sanlin90

Kag har tagit c vitaminbrus några dagar nu men det gör säkert inget på så kort tid men jag misstänker nog att tempen hade varit lägre idag ändå bara att den störtdök pga öppen mun Tungan ute

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-06-01 08:48:51 följande:
    Det ser nog snarare ut som jag hade äl för tre dagar sedan kan jag tycka. 
    Fats redan mellan dag 50-55 var ju tempen lite högre än normalt 
    kan tyvärr inte utläsa ngt vettigt av din kurva då det varit många saker som påverkat tempen 
    när hade du mens senast ?
  • Sanlin90
    Jag hade en provera mens den 4de april senast, jag är kluven lite för jag hade pms symton några dagar men nu är dom som bortblåsta med
  • Hejasommaren

hoppar in här i tråden. Fick konstaterat i februari att jag har de klassiska pärlbanden på äggstockarna. Blodprovet visade dock ej PCOS. Fick Provera-mens 28 feb-3 mars. Min första egna riktiga ägglossning 22 april, CD 60 typ (orkar inte räkna exakt dag). Sen min första egna mens sedan p-piller-stopp (slutade i juli-22) 7-10 maj - lycka! 

sedan den egna mensen har jag snällt gått och väntat på ägglossning. Trodde verkligen den skedde 24 maj (och således på ÄL+9 idag) men min Tempkurva visar ju tydligt att den så inte skett. Tycker generellt att tempkurvan är väldigt ?PCO:ig?, dvs väldigt hoppig. antar att det bara är att gå och vänta på symptom på nytt ÄL-försök men blir snart tokig. Någon som har tips eller tankar?

lägger in två bilder där enda skillnaden är att jag har tagit bort höjningen CD21+22 eftersom jag sov lite längre då. 

• barnlängtan89
    Sanlin90 skrev 2023-06-02 08:57:19 följande:

Lär bli mens idag eller imorgon iaf, tempen sjönk tom under normaltemp

Är det så kanske de iaf kan vara skönt att få börja om på en ny cykel eftersom denna verkar rätt strulig. <3