• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Mitchelina skrev 2023-06-05 15:43:38 följande:

Har ju bara fått blinkande gubbe, inte fast så är ju inte helt positivt Ältest ännu. Har inte fått några älflytningar än heller, typ helt torr, fått använda glidmedel senaste gångerna vid sex, runt Äl brukar det inte behövas.

nä, hur kan man göra det?

Ok antar då du använder de lila testen 
    och nej då stämmer det att du ej fått ÄL än 

man kan ta prover hos typ gyn / Vc eller liknande 

men kanske blöder du för att du är torr? 
  • Mitchelina
    Cashili33 skrev 2023-06-05 19:16:06 följande:
    Ok antar då du använder de lila testen 
    och nej då stämmer det att du ej fått ÄL än 

man kan ta prover hos typ gyn / Vc eller liknande 

men kanske blöder du för att du är torr? 
    Ja precis är de lila, inte de rosa

ja asso jag hade ju sex dagen innan, så kan ju va nått sånt?
  • Hejasommaren

Jaha.. CD 32 idag och ingen av de positiva ÄL-testerna verkar ha genererat någon ägglossning. Vad gör man?😩
  • Sanlin90

Tror jag kanske haft ägglossning nu tillslut och är på äl+4-5 vad tror ni även om tempen är låg är den ju över/på cl nu?

• Mitchelina

Mina 2 cykler ser väldigt olika ut, den ena sjönk tempen efter mens, men min nuvarande så ökade den? körde vanligt ägglossningstest CD 10, ej positivt men ändå 2 streck. Sen kört CB lila som haft blinkande gubbe sedan CD 12-15, (idag CD15). Men testa ett ?vanligt? idag som bara vart 1 streck, alltså verkligen negativt. Enligt temp har jag ju verkligen inte ägglossat än. och inte haft så jättemycket flytningar, kanske lite igår och idag. Cervix känns högre upp igår och idag än tidigare. Är ÄL på g elle vad händer hahha? Överanalyserar allt.
  • Amaaanda00

Det va någon som delade En jättebra sida här på familjeliv där man kunde räkna om sin temp, så alla tempar hamnade på samma tid? Vet någon vilken jag menar? 

• FruEklund
    Cashili33 skrev 2023-06-05 15:25:44 följande:
    De rosa CB ÄL test brukar Max ge utslag 2 dygn 
    de lika som visar två hormon kan ge utslag upp till 4 dygn 
    man har inte en LH ökning 1 vecka FÖRUTOM om en ägglossning ej går igenom 
    då försöker  kroppen igen 

Okej tack för svar! 

Jag försökte lista ut när ägglossningen egentligen skedde. Tempen började stegra 1/6 och gjorde det i tre dagar. Från 4/6 har temperaturen i princip varit stabil på samma temp. Jag tog ÄL test 3/6 som då visade glad gubbe. Enligt min app borde ägglossning varit 2/6 (enligt min senaste mens).
    Vi har haft sex 30/5, 3+4/6 så vi borde ju ha prickat in ägglossningen då? 
    Hur tidigt kan man testa 🙈  känner väl en del symtom men skulle också kunna vara inbillning förutom att magen är uppblåst och jag har konstant "mensvärk". 

• Maymom
    FruEklund skrev 2023-06-09 18:13:06 följande:

Okej tack för svar! 

Jag försökte lista ut när ägglossningen egentligen skedde. Tempen började stegra 1/6 och gjorde det i tre dagar. Från 4/6 har temperaturen i princip varit stabil på samma temp. Jag tog ÄL test 3/6 som då visade glad gubbe. Enligt min app borde ägglossning varit 2/6 (enligt min senaste mens).
    Vi har haft sex 30/5, 3+4/6 så vi borde ju ha prickat in ägglossningen då? 
    Hur tidigt kan man testa 🙈  känner väl en del symtom men skulle också kunna vara inbillning förutom att magen är uppblåst och jag har konstant "mensvärk". 

Utifrån din temp skulle jag säga ÄL 1/6. Men ältestet pekar ju på 3-4/6...
    kanske två ägg som släppt?