• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Mitchelina
    Foodie92 skrev 2023-05-24 12:33:51 följande:

Sanlin90: jag hade nog utgått från kurva två med omvandlare

Michelina: är de första tempningen ? Min gissning är att du har längre  period mellan ÄL och bim. Eller att äl skedde den 17e

började tempa typ strax innan ÄL förra cykeln, så typ 1,5 cykel. Hade 12 dagars lutealfas förra gången och är nu inne på dag 15. Men som sagt, kan ju vara så att Äl va senare än vad nc säger :) 
  • barnlängtan89
    Mitchelina skrev 2023-05-23 16:30:27 följande:
    Den översta kurvan liknar den jag har just nu, inte sett någon annan ha en så ?rak? och ?jämn?. Trodde det bara va jag 😅
    Ja men man säger väl att raka "lugna" kurvor är ett tecken på graviditet? :) Jag var ju det iaf en liten stund. Men också därför jag inte har höga förhoppningar på denna cykel när kurvan är superhoppig. 😅 
    Sanlin90 skrev 2023-05-24 09:30:08 följande:

Trots två låga tempar kan ägglossning ha varit? gårdagens låga TROR jag beror på att jag glömde ta mitt levaxin på kvällen och sov sisodär och inatt har jag sovit katastrofalt har vaknat många gånger och längsta sammanhängande va två timmar tror jag så den tempen bör uteslutas och jag vaknade en timme tidigare för dagen med än vanligt.
    Jag har fortfarande molvärk, ett lite hetsigare humör samt vallningar som jag haft efter äl hela livet. 

ena bilden är om jag använder temperaturomvandlare och andra utan. 

Vad är en temperaturomvandlare? :) Håller tummarna för dig och vad jobbig det låter med vallning!
  • Foodie92
    Mitchelina skrev 2023-05-24 14:18:05 följande:
    började tempa typ strax innan ÄL förra cykeln, så typ 1,5 cykel. Hade 12 dagars lutealfas förra gången och är nu inne på dag 15. Men som sagt, kan ju vara så att Äl va senare än vad nc säger :) 
    Tycker min NC ofta säger "fel"
  • Sanlin90

Kan tempen påverkas om man sover sämre efter kl 3 på natten börjar jag sova lätt och oroligt sedan 3 dagar efter där nc satt ut min äl samtidigt började jag ha fläkten på så jag har den rakt mot mig och utan täcke, min temp är som innan den beräknade ägglossningen typ men det känns verkligen som jag ägglossat för jag har mina vallningar och är pmsig, skulle isf vara äl +6 men senaste tre temparna har varit lägre och igår fick jag en minimalisk blodstrimma i lotionaktig föytning. 

hade äggviteflytnibgar runt där äl skulle vara och sen har det gått över till lotionaktiga.

• Foodie92
    Sanlin90 skrev 2023-05-25 10:34:58 följande:

Kan tempen påverkas om man sover sämre efter kl 3 på natten börjar jag sova lätt och oroligt sedan 3 dagar efter där nc satt ut min äl samtidigt började jag ha fläkten på så jag har den rakt mot mig och utan täcke, min temp är som innan den beräknade ägglossningen typ men det känns verkligen som jag ägglossat för jag har mina vallningar och är pmsig, skulle isf vara äl +6 men senaste tre temparna har varit lägre och igår fick jag en minimalisk blodstrimma i lotionaktig föytning. 

hade äggviteflytnibgar runt där äl skulle vara och sen har det gått över till lotionaktiga.

Rumstemperatur kan påverka tempen 😊 så de kan ju va en förklaring till din låga temp
  • Sanlin90
    Foodie92 skrev 2023-05-25 13:52:45 följande:
    Rumstemperatur kan påverka tempen 😊 så de kan ju va en förklaring till din låga temp
    Vissa säger att den inte kan det men jag tänker att om jag fryser lite borde den ju vara lägre ändå hehe
  • Foodie92
    Sanlin90 skrev 2023-05-25 15:58:55 följande:
    Vissa säger att den inte kan det men jag tänker att om jag fryser lite borde den ju vara lägre ändå hehe

Små temp skillnader borde inte påverka men tänker om man verkligen har luft mot sig så man fryser borde de ju påverka 😊
  • Sanlin90
    Ska försöka sova itan idag och se, har mer böod idag men bara lite brunt så det blir beigt på pappret