• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • t123
    Cashili33 skrev 2023-02-27 18:45:38 följande:
    Har du bild på det ? Lättare att förstå då ? 

Ja! Lägger in förra cykeln här:

Tycker alltså att tempen innan äl ligger så högt, inte alls som jag är van vid! Den cykeln började efter en kemisk graviditet. Men jag blev alltså gravid, men i vecka 5+0 började jag blöda. Och det verkar fortsätta med tempen den här cykeln också som alltså är på bilden jag visade ovan!

När jag blev gravid i oktober (som visserligen slutade med MA i vecka 12) såg tempen ut såhär innan äl och så har det alltid varit innan det också:

Det kanske inte ens har någon betydelse men det är märkligt att basaltempen blir annorlunda plötsligt! 😅

• Cashili33
    t123 skrev 2023-02-27 20:09:05 följande:

Tycker alltså att tempen innan äl ligger så högt, inte alls som jag är van vid! Den cykeln började efter en kemisk graviditet. Men jag blev alltså gravid, men i vecka 5+0 började jag blöda. Och det verkar fortsätta med tempen den här cykeln också som alltså är på bilden jag visade ovan!

När jag blev gravid i oktober (som visserligen slutade med MA i vecka 12) såg tempen ut såhär innan äl och så har det alltid varit innan det också:

Det kanske inte ens har någon betydelse men det är märkligt att basaltempen blir annorlunda plötsligt! 😅

Beror säkert på knas i hormonerna 
  • Amaaanda00

Vad tycker ni om min tempkurva? Idag när jag vaknade hade jag en temp på 37.10. Har aldrig haft en temp över 37 direkt på morgonen. är det ett bra tecken? 🙈
  • Maymom
    Amaaanda00 skrev 2023-02-28 05:44:36 följande:

Vad tycker ni om min tempkurva? Idag när jag vaknade hade jag en temp på 37.10. Har aldrig haft en temp över 37 direkt på morgonen. är det ett bra tecken? 🙈
    Om den stannar kvar där uppe så kan det vara gott tecken, sk trifasisk kurva förekommer främst vid graviditet. Men höjningen brukar ofta komma runt ÄL+10. du är ÄL+6 gissar jag? Så lite tidigt att säga. Det är vanligt med en dipp först innan det höjs.
  • Amaaanda00
    Maymom skrev 2023-02-28 06:40:19 följande:
    Om den stannar kvar där uppe så kan det vara gott tecken, sk trifasisk kurva förekommer främst vid graviditet. Men höjningen brukar ofta komma runt ÄL+10. du är ÄL+6 gissar jag? Så lite tidigt att säga. Det är vanligt med en dipp först innan det höjs.
    Tack för svar! Jag hoppas verkligen att den fortsätter hålla sig så här hög dom närmaste dagarna 🤞🏼 🥰🤰
  • t123
    Cashili33 skrev 2023-02-28 05:23:24 följande:
    Beror säkert på knas i hormonerna 
    Jag tänker också det! Och att det eventuellt spelade in för missfallet jag hade förra veckan. Får se hur det artar sig den här cykeln, hoppas verkligen tempen vandrar ner lite mer nu så det blir som vanligt!
  • Mathilda88
    t123 skrev 2023-02-27 20:09:05 följande:

Fascinerande kurvor! Spännande att titta på och jämföra ja 😃
  • Foodie92
    Mathilda88 skrev 2023-02-28 22:08:06 följande:

Min kurva, BIM imorgon 1/3. 

Hoppas den håller sig hög nu när du vaknar😊
  • Mathilda88
    Foodie92 skrev 2023-03-01 08:10:36 följande:
    Hoppas den håller sig hög nu när du vaknar😊
    Tack för omtanken ❤️ Tyvärr har den dykt idag, från 37,3 senaste dagarna till 36,8 idag. Har trots allt haft en äggledarinflammation hela denna cykeln och inne på antibiotikakur nummer 3, så ägget har kanske inte ens kommit in i livmodern? Väntar nu bara på mensen helt enkelt.