• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-26 12:13:33 följande:
    Jo det känns mer än galet.
    jag letar nog mer efter ett datum som känns troligt, jag har haft äggvite flytningar till och direkt cykeln startade och fått kramper till och från, trodde först mensen skulle komma cd 43 för då hade jag flytningar och smärta men det hade jag ju cd 38 oxå så ja
    Ok låter som om din kropp kanske inte klarar av att ägglossa om du till o från får symtom som tyder på att ÄL är på G 

Hoppas denna cykel reder upp sig så du åtminstone kan börja om  
  • Mathilda88

Jag har denna månaden börjat med att temps för första gången, trodde förr det räckte med ägglossningstest - man lär så länge man lever 😅🤞. Vi har manlig faktor men hoppas kunna fixa innan ev IVF i sommar. 

Så här ser så min första kurva ut hittills. Vilka appar använder ni? Jag har Flo sen snart 1,5 år som jag trivs med.

• Cashili33
    Mathilda88 skrev 2023-02-26 13:44:09 följande:

Jag har denna månaden börjat med att temps för första gången, trodde förr det räckte med ägglossningstest - man lär så länge man lever 😅🤞. Vi har manlig faktor men hoppas kunna fixa innan ev IVF i sommar. 

Så här ser så min första kurva ut hittills. Vilka appar använder ni? Jag har Flo sen snart 1,5 år som jag trivs med.

Jag använder fertility friend 

Nu har jag inga andra kurvor från dig att jfr med men din kurva ser bra ut tkr jag 

när har du BIM? 
  • Cashili33
    Mathilda88 skrev 2023-02-26 13:44:09 följande:

Vilken tid på dygnet  tempar du 
  • Nellygirl93

Behöver hjälp av er som är proffs på temp! Detta är första cykeln jag tempar!

Igår (lördag 25e) fick jag positivt ÄL test (CB  digitala lila tester) och i tre dagar innan hade jag blinkande gubbe. Detta är tempkurvan, borde dagens temp vara högre eller? 

• Mathilda88
    Cashili33 skrev 2023-02-26 14:33:39 följande:
    Jag använder fertility friend 

Nu har jag inga andra kurvor från dig att jfr med men din kurva ser bra ut tkr jag 

när har du BIM? 
    Okej, tack! Jag har BIM 1/3, så nu om ngn dag bara. Jag tempar på morgonen varje dag i samband med att jag vaknar :)
  • Foodie92

Nellygirl: den ökar när du ägglossat 😊 brukar oftast dimpa ner innan den börjar öka. Ägglossningstest visar bara LH ökningen, så när din temp ökar kommande dagar så har ÄL skett

• Nellygirl93
    Foodie92 skrev 2023-02-26 18:40:21 följande:

Nellygirl: den ökar när du ägglossat 😊 brukar oftast dimpa ner innan den börjar öka. Ägglossningstest visar bara LH ökningen, så när din temp ökar kommande dagar så har ÄL skett

Så enligt tempen hade jag ägglossning i fredags? Och därför den ökade tempen igår? Trots att testen sa lite annorlunda? så Förvirrande ????😂 men jag bör ha en högre temp nu kommande dagar OM ÄL skett? 
  • Foodie92

Nja de ska vara flera dagar av förhöjd temperatur över medellinjen. Du har en spik och en dipp som inte ska ses efter ÄL utan de ska fortsätta vara högt 😊

• Cashili33
    Nellygirl93 skrev 2023-02-26 18:52:56 följande:
    Så enligt tempen hade jag ägglossning i fredags? Och därför den ökade tempen igår? Trots att testen sa lite annorlunda? så Förvirrande ????😂 men jag bör ha en högre temp nu kommande dagar OM ÄL skett? 
    Du kan inte ha ägglossning före du fått positivt test ( om du inte missat peaken eller så men det verkar du inte gjort ). Så om du hade positivt test den 25:e så blev ägglossning komma inom ett par dygn ( olika för alla ). När ÄL väl sker så ska man generellt ha tre högre mätningar än temperaturerna före förmodad ÄL  ( iaf för att appen ska fatta ditt mönster ) och sen k a n den ev dippa lite men den ska hålla sig över din baslinje till mensen. 

Det finns dock ett fenomen som kallas fall back rise där  tempen direkt efter första stigningen droppar för att sen klättra upp igen, så du får hålla utkik vad tempen gör 

Det ser ut som om din temp svajar väldigt mycket i follikelfasen med både låga och höga tempar så jag tror det kommer ta några månader för din app att lära känna dig och dina mönster 

Du ser ut att ha väldigt sen ägglossning , brulée du ha det ?