• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Jag blir störd på det här! Bim idag enligt ff och imorgon enligt nc men idag gick tempen upp lite igen?! Jag har intensiv molvärk som kommer och går och mitt humör är helt av banan..
  • Symetrical
    Sanlin90 skrev 2023-02-18 09:08:19 följande:

Jag blir störd på det här! Bim idag enligt ff och imorgon enligt nc men idag gick tempen upp lite igen?! Jag har intensiv molvärk som kommer och går och mitt humör är helt av banan..
    Kanske läge får ett nytt test?!? 😉 Tycker att jag såg något på ditt andra! ✊🏼✊🏼
  • Sanlin90

Har tagit varje dag dom är negativa nu, det va bara det från abblo som visade något en gång, igår visa det inget igen :(

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-18 09:52:21 följande:

Har tagit varje dag dom är negativa nu, det va bara det från abblo som visade något en gång, igår visa det inget igen :(

Att tempen går lite upp o ner kan va helt normalt 
    när tempen väl går ner så kan den ta ett litet skutt upp för att sen falla igen 

Att den föll 0,3 grader talar nog tyvärr för mens :( 

når du blir gravid kommer tempen öka mycket mer  
  • Sanlin90

Ja jag sov inte mucket sämre än vanligt heller annars brukar ju det sänka min temp väldigt mycket men tror jag sov normalt.

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-18 14:01:06 följande:

Ja jag sov inte mucket sämre än vanligt heller annars brukar ju det sänka min temp väldigt mycket men tror jag sov normalt.

Tempsänkning ihop med negativa test kanske tyvärr talar sitt 
    lycka till nästa månad ! 
  • Sanlin90

Kan lutealfasen vara olika? Förra månaden fick jag mens äl+11 och nu är jag på äl+13 och ingen mens men tempen dippade idag igen. 

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-19 13:44:04 följande:

Kan lutealfasen vara olika? Förra månaden fick jag mens äl+11 och nu är jag på äl+13 och ingen mens men tempen dippade idag igen. 

Ja den kan variera lite 
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-19 13:44:04 följande:

Hur är tempen nu då