• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Amaaanda00
    Zizzom skrev 2023-01-27 18:14:18 följande:

Hur ska man tempa? Har ett dilemma där jag två dagar testat när jag vaknade vid 04.45 men i morse blev det inte förrän 07.15. Idag hade tempen ökat 0.3°. Som tidigast vaknar jag vid 02.45 och helgen blir det kanske inte förrän vid 7-8 tiden. Ska jag sätta larm vid 3 för att tempa varje dag eller?

Du måste temp någorlunda samma tid varje dag +- 1 timme. innan du kliver upp. 
  • Zizzom
    Amaaanda00 skrev 2023-01-27 21:30:31 följande:
    Du måste temp någorlunda samma tid varje dag +- 1 timme. innan du kliver upp. 
    Skit då får jag ta den runt 04 varje morgon så det inte blir dumt när jag jobbar eller helg.. Tack för svar Glad
  • Amaaanda00
    Zizzom skrev 2023-01-27 21:44:42 följande:
    Skit då får jag ta den runt 04 varje morgon så det inte blir dumt när jag jobbar eller helg.. Tack för svar Glad
    Tempar du med NC? För dom har ju den fiffiga funktionen att senaste två mättningarna syns när man startar tempen. bara för att man just ska kunna sätta ett alarm, snabbt ta tempen och sen somna om. och sen skriva in tempen när man vaknar på morgonen 😊
  • Zizzom
    Amaaanda00 skrev 2023-01-27 23:06:21 följande:
    Tempar du med NC? För dom har ju den fiffiga funktionen att senaste två mättningarna syns när man startar tempen. bara för att man just ska kunna sätta ett alarm, snabbt ta tempen och sen somna om. och sen skriva in tempen när man vaknar på morgonen 😊
    Jag använder mig av FF. Har precis börjat så vill gärna göra rätt. För att jag ska börja lära mig min cykel bättre, så man kanske kan lyckas få en liten ☺️
  • Symetrical
    Zizzom skrev 2023-01-27 18:14:18 följande:

Hur ska man tempa? Har ett dilemma där jag två dagar testat när jag vaknade vid 04.45 men i morse blev det inte förrän 07.15. Idag hade tempen ökat 0.3°. Som tidigast vaknar jag vid 02.45 och helgen blir det kanske inte förrän vid 7-8 tiden. Ska jag sätta larm vid 3 för att tempa varje dag eller?

Om jag vore du hade jag satt ett mellanvärde som min normala temptid, vilket ju borde bli typ 05 för din del. Sen de dagar du tempar ett par timmar tidigare eller senare än den tiden använder du dig av den här omräknaren 😊
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
  • Zizzom
    Symetrical skrev 2023-01-28 06:20:09 följande:
    Om jag vore du hade jag satt ett mellanvärde som min normala temptid, vilket ju borde bli typ 05 för din del. Sen de dagar du tempar ett par timmar tidigare eller senare än den tiden använder du dig av den här omräknaren 😊
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Tack så mycket, det ska jag använda mig av ☺️
  • Amaaanda00

Tror ni att NC satt ägglossnings på fel dag? känns så konstigt att tempen gjorde en jätte kraftig höjning idag. Vad kan det annars vara? vad tror ni? 
  • Symetrical
    Amaaanda00 skrev 2023-01-30 08:52:46 följande:

Tror ni att NC satt ägglossnings på fel dag? känns så konstigt att tempen gjorde en jätte kraftig höjning idag. Vad kan det annars vara? vad tror ni? 
    Tycker att det är svårt att se vad det står, men hade du positivt ältest på cd 12 och 13? Isf tror jag snarare äl cd 13 än cd 14. Att tempen ökade ytterligare idag är inga konstigheter. Man får ofta en liten tempdipp kring äl +3, för att sen få högre temp därefter. Progesteronet är nämligen som högst på äl +7-8 😊
  • Amaaanda00
    Symetrical skrev 2023-01-30 13:59:35 följande:
    Tycker att det är svårt att se vad det står, men hade du positivt ältest på cd 12 och 13? Isf tror jag snarare äl cd 13 än cd 14. Att tempen ökade ytterligare idag är inga konstigheter. Man får ofta en liten tempdipp kring äl +3, för att sen få högre temp därefter. Progesteronet är nämligen som högst på äl +7-8 😊
    Ja precis positivt på cd 12 och 13 kl.07 på morgonen och sen negativt på cd 14 på morgonen 🥰 tack för svar, då vet jag att det kan vara helt normalt 
  • Hawaiipizza

Detta är min kurva på NC. Försöker bli gravid med första barnet. Är lite orolig över att jag inte haft någon vidare stegring, är ju knappt över det gråa strecket. Har bim imorgon (har en kort lutealfas vanligtvis, ca 10 dagar). Tror ni att det är kört denna månad? Eller finns det hopp ändå?