• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-20 05:24:00 följande:

Nej inte bara i slutet, tempen höjs redan dagen efter du börjat med tabletterna, höjs tempen ytterligare i slutet av cykeln kan det vara en trifasisk kurva. Släng in grafen om du har någon så blir det lättare att tyda 😃 

Har lagt in grafen om du vill kika 
  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-20 11:38:30 följande:
    Det kan den absolut göra! Vissa månader skjuter min i höjden medan den andra månader kryper upp 😊
    Okej, tack för svar!! Kul att se hur det ser ut imorgon då 😊
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-20 06:14:17 följande:
    Den ser ju faktiskt trifasisk ut, det är ett gott tecken 😃
    Har du några symtom? 
  • Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-20 20:55:17 följande:
    Har du några symtom? 
    Ja alltså jag tror det men jag vet inte vad som är vad eftersom cyclogest kan ge 
    men tyckte det va lite mysko med så hög temp så sent ..

tog ett test idag där jag tycker mig skymta ett svagt streck men blir osäker 

men jag är väldigt varm , ömma bröst , lite lätt molande  i magen 
  • Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-20 20:55:17 följande:
    Har du några symtom? 
    Negativ test idag , ännu högre temp (37,19) men verkar ju inte va gravid ändå.. så då är det konstigt nog troligen cyclogest som höjt tempen så här i slutet 
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-20 21:19:38 följande:
    Ja alltså jag tror det men jag vet inte vad som är vad eftersom cyclogest kan ge 
    men tyckte det va lite mysko med så hög temp så sent ..

tog ett test idag där jag tycker mig skymta ett svagt streck men blir osäker 

men jag är väldigt varm , ömma bröst , lite lätt molande  i magen 

Men det här låter ju spännande! När börjar du ta preg? Börjar du som jag ca 2 dagar efter ÄL så ska ju inte tempen hoppa så sent.

Om du anar något så är det inte konstigt med den grafen 😃 Har du kort på testet och nästa test, släng in så man får se. 
    Hur ligger tempen i dag? 

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-21 06:33:39 följande:

Men det här låter ju spännande! När börjar du ta preg? Börjar du som jag ca 2 dagar efter ÄL så ska ju inte tempen hoppa så sent.

Om du anar något så är det inte konstigt med den grafen 😃 Har du kort på testet och nästa test, släng in så man får se. 
    Hur ligger tempen i dag? 

Jag fick direktiv om att ta 4 dgr efter ÄL .. 

men testet var negativt idag så det måste va cyclogest då 

man kan ju inte va gravid med negativa test 
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-21 07:50:10 följande:
    Jag fick direktiv om att ta 4 dgr efter ÄL .. 

men testet var negativt idag så det måste va cyclogest då 

man kan ju inte va gravid med negativa test 

Såg inte att du hann skriva innan mig innan. 😄

Men nää tempen ska inte bete sig så här så långt efteråt. Något är det som händer i kroppen, det syns ju tydligt. 

Hur lång lutealfas brukar du ha, för du är på ÄL+14 om jag räknat rätt? 

Testerna du använder kanske inte är känsliga nog. Eller så är det förtidigt bara 😊 

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-21 08:28:51 följande:

Såg inte att du hann skriva innan mig innan. 😄

Men nää tempen ska inte bete sig så här så långt efteråt. Något är det som händer i kroppen, det syns ju tydligt. 

Hur lång lutealfas brukar du ha, för du är på ÄL+14 om jag räknat rätt? 

Testerna du använder kanske inte är känsliga nog. Eller så är det förtidigt bara 😊 

Men om ägget fäste när tempen steg så borde det väl synas nu på test ? Fattar inget ja ..

jag brukar ha kortare lutealfas utan progesteron, typ 12-13 dgr .. men med kräm som jag tagit förr 14 

jag fattar verkligen inget 
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-21 08:30:47 följande:
    Men om ägget fäste när tempen steg så borde det väl synas nu på test ? Fattar inget ja ..

jag brukar ha kortare lutealfas utan progesteron, typ 12-13 dgr .. men med kräm som jag tagit förr 14 

jag fattar verkligen inget 

För om ett ägg fäster så kan det gå upp ytterligare.Vill inte ge dig falska förhoppningar här, säger bara att det kan bli så. 

Det behöver inte synas riktigt en om det skulle vara nått  🤗

Har du några känningar av att mensen ska komma igång? Preg kan ju förlänga ett par dagar, men ska du ha mens så sjunker tempen eller du får blödning oavsett preg eller inte.