• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-22 18:05:31 följande:
    Men varför var det negativt i morse .. är det inte mysko 
    såg typ en skugga då 

Du kanske är en av dom som ger starkare senare på dagen. Fast det ökar ganska snabbt när det väl sätter igång.

Vad fick dig att testa igen? 

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 20:40:39 följande:

Du kanske är en av dom som ger starkare senare på dagen. Fast det ökar ganska snabbt när det väl sätter igång.

Vad fick dig att testa igen? 

Ja jag vet lnte , oroar mig lite om det ska fortsätta va svagt på morgone för det är ju inte så det ?ska va ? 

jag testade för att jag kände att varje gång jag varit så här varm så har jag varit gravid 
  • Nellygirl93

Jag hakar på här!

Börjar tempa nu och vill lära mig allt! Så ska bli kul att följas åt här 😊

• Cashili33
    Nellygirl93 skrev 2023-01-22 22:33:31 följande:

Jag hakar på här!

Börjar tempa nu och vill lära mig allt! Så ska bli kul att följas åt här 😊

Välkommen ! 

tempning lär dig massor om kroppen och jag kan ju säga såhär: hade jag inte tempat och känt till min kurva och hur den ter sig före mens , då hade jag nog inte fattat att jag va gravid 
    då hade jag kanske slutat med progesteron efter 14 dagar när testet va negativt och det hade kunnat bli förödande 
    att bara sluta snabbt är farligt så jag är tacksam att jag lärt mig detta 

feel free to Ask om du undrar något ! Kram 

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 17:58:51 följande:

Det där är ju ett solklart positivt test. Grattis! 

Tack till dig för pepp hela tiden !!! 

jag ska försöka va positiv och tro på detta ❤️

• Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-23 04:58:08 följande:

Tack till dig för pepp hela tiden !!! 

jag ska försöka va positiv och tro på detta ❤️

Ja självklart, så glad för din skull. 🤗

Om man har mf i bagaget så vet jag att det kan vara svårt att vara positiv till det hela. Men kämpa på och lycka till nu 🥰

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-23 05:14:21 följande:

Ja självklart, så glad för din skull. 🤗

Om man har mf i bagaget så vet jag att det kan vara svårt att vara positiv till det hela. Men kämpa på och lycka till nu 🥰

Jag många tankar spökar ❤️
  • Nellygirl93

Cashili33 : Åh tack! Va spännande, läst massa om det nu senaste dagarna!

Jag befinner mig runt ÄL nu (förhoppningsvis) men tar det sig inte denna gången så har jag åtminstone en månads graf på temp till nästa ÄL 😊 just nu vill jag mest kunna se att ÄL faktiskt skett!

Har en gammal NC temp men kör med FF appen, börjar så helt enkelt 😃❤️

• Cashili33
    Nellygirl93 skrev 2023-01-23 07:26:10 följande:

Cashili33 : Åh tack! Va spännande, läst massa om det nu senaste dagarna!

Jag befinner mig runt ÄL nu (förhoppningsvis) men tar det sig inte denna gången så har jag åtminstone en månads graf på temp till nästa ÄL 😊 just nu vill jag mest kunna se att ÄL faktiskt skett!

Har en gammal NC temp men kör med FF appen, börjar så helt enkelt 😃❤️

Ja så gör jag med 
    NC temp men FF appen. Gillar inte grafen i NC. 

Ja man kan behöva typ 3 månader för att appen ska kunna se trender .. men blir du gravid nu så är det ju toppen ❤️

• Blomsan

Någon som kan svara på varför min temp känns så hög denna cykel? Och då har jag ändå uteslutit de Dagar med vin kvällen innan, tagit temp mellan kl 06-07 varje dag,