• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-21 09:34:44 följande:

All Progesteron ger tempökning, och jo det kan jag intyga att det gör. 

Oki :) 
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-21 09:36:53 följande:
    Oki :) 

Hur ser tempen ut för dig i dag? 😃

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 10:13:08 följande:

Hur ser tempen ut för dig i dag? 😃

Typ samma som igår 
    37,09 tror jag den va 

men testen äe negativa 
    jag tog ett nyss , ett testa tidigt , som man ser nån skugga på men det känns orimligt att det inte Ens skulle nå upp till 10 ml/iu nu? Eller ? Jag vet ju inte när eventuellt ägg fäste , hur sent det kan fästa osv. 

Fäste  det för 2-3 dgr sen ja då är man kanske inte uppe i 10 men min tempa steg ju före det 

• Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-22 10:27:35 följande:

Typ samma som igår 
    37,09 tror jag den va 

men testen äe negativa 
    jag tog ett nyss , ett testa tidigt , som man ser nån skugga på men det känns orimligt att det inte Ens skulle nå upp till 10 ml/iu nu? Eller ? Jag vet ju inte när eventuellt ägg fäste , hur sent det kan fästa osv. 

Fäste  det för 2-3 dgr sen ja då är man kanske inte uppe i 10 men min tempa steg ju före det 

Men va spännande! Det kan ju som sagt fortfarande vara tidigt, som du skriver så kan ägget fäst senare. 
    Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan ta upp till 5- 7 dagar innan det syns på ett hemma test efter implantation. Så jag kommer hålla tummarna för dig. 😃
  • Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 12:28:49 följande:
    Men va spännande! Det kan ju som sagt fortfarande vara tidigt, som du skriver så kan ägget fäst senare. 
    Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan ta upp till 5- 7 dagar innan det syns på ett hemma test efter implantation. Så jag kommer hålla tummarna för dig. 😃
    Tack snälla du !
    jag är själv rätt skeptisk haha 
  • Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 12:28:49 följande:
    Testade precis + med ett ?tidigt ? men vågar inte tro på ngt alls än då allt känns så mysko 
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-22 14:52:31 följande:
    Testade precis + med ett ?tidigt ? men vågar inte tro på ngt alls än då allt känns så mysko 

Va näää gjorde du? 😱😃 Åh va roligt! 
    Har du bild? Va det ett digitalt eller ett vanligt test? 

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 17:23:56 följande:

Va näää gjorde du? 😱😃 Åh va roligt! 
    Har du bild? Va det ett digitalt eller ett vanligt test? 

Det lila är ett tidigt , det blå ett ?vanligt ?
  • Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-22 17:24:57 följande:

Det lila är ett tidigt , det blå ett ?vanligt ?

Det där är ju ett solklart positivt test. Grattis! 

• Cashili33
    Lojsan DN skrev 2023-01-22 17:58:51 följande:

Det där är ju ett solklart positivt test. Grattis! 

Men varför var det negativt i morse .. är det inte mysko 
    såg typ en skugga då