• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Freddie92

Men senaste månaderna har jag verkligen inte haft några symtom alls i princip mellan ÄL och mens, utan bara på dagen som mensen kommer - så då undrar man ju? Alltså om ex. Mensvärken igår utan mens idag är ett tecken.

Men i know, kan lika gärna vara jag som bara hoppas och att jag har tydligare hormonsymtom denna cykeln utan att det är graviditet 🤷🏼?♀️

Man hoppas ju bara 🤞🏻😊

• Freddie92

Smileysarna blev helt andra än de jag skrev, har inte gjort en Man och ett kvinnotecken, haha ?

• Cashili33
    Freddie92 skrev 2023-01-14 18:06:18 följande:

Men senaste månaderna har jag verkligen inte haft några symtom alls i princip mellan ÄL och mens, utan bara på dagen som mensen kommer - så då undrar man ju? Alltså om ex. Mensvärken igår utan mens idag är ett tecken.

Men i know, kan lika gärna vara jag som bara hoppas och att jag har tydligare hormonsymtom denna cykeln utan att det är graviditet 🤷🏼?♀️

Man hoppas ju bara 🤞🏻😊

Det är bara vänta och se om ett positivt test dyker upp :) 

värk efter ÄL kan bero på att allt drar ihop sig igen ( äggledare osv) 

håller tummarna för dig ! 
  • Matildaaa

Beroende på om jag räknar ägglossningstestet på cd 15 som positivt eller ej räknar appen att jag haft ägglossning dag 15 respektive dag 17, vad tror ni? Hjälp mig! :) 
  • Symetrical
    Matildaaa skrev 2023-01-18 07:46:34 följande:

Beroende på om jag räknar ägglossningstestet på cd 15 som positivt eller ej räknar appen att jag haft ägglossning dag 15 respektive dag 17, vad tror ni? Hjälp mig! :) 
    Jag skulle inte räkna det som positivt, även om det är absolut starkast. Skulle tippa på att du missade peaken, kanske under natten till cd 15, eftersom det var så pass mycket svagare redan på eftermiddagen 😊
    Utifrån både test och flytningar skulle jag tippa på äl cd 16 eller ev natten till cd 17. Tror att ff har svårt att spå exakt pga för få tempar innan förmodad äl. Dessutom ser jag att du tagit tempen lite fel tid flera dagar (de tempar som ser ut som trianglar). Om man tar avvikande tid kan man med fördel räkna om dessa och föra in tillsammans med rätt mätningstid med hjälp av exv den här sidan 
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
  • Matildaaa
    Symetrical skrev 2023-01-18 08:21:25 följande:
    Jag skulle inte räkna det som positivt, även om det är absolut starkast. Skulle tippa på att du missade peaken, kanske under natten till cd 15, eftersom det var så pass mycket svagare redan på eftermiddagen 😊
    Utifrån både test och flytningar skulle jag tippa på äl cd 16 eller ev natten till cd 17. Tror att ff har svårt att spå exakt pga för få tempar innan förmodad äl. Dessutom ser jag att du tagit tempen lite fel tid flera dagar (de tempar som ser ut som trianglar). Om man tar avvikande tid kan man med fördel räkna om dessa och föra in tillsammans med rätt mätningstid med hjälp av exv den här sidan 
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Tack för att du tog dig tid att svara, jag tänker också att jag missade peaken, testade på eftermiddagen cd 14. De senaste cyklarna har varit 35 dagar så jag tänkte att jag börjat tidigt haha! Vi har en förkyld 11 månaders hemma som vaknar 1711 gånger per natt, så tempningen är lååååååångt från optimal! ;)
  • Elliot1

Någon som bra på NC som kan hjälpa mig tolka detta? Ägglossningen var beräknad idag (onsdag). Igår (tisdag) fick jag först en rejäl tempsänkning och på kvällen positivt ägglossningstest. Idag när jag såg att tempen hade stigit så flyttades beräknad ägglossning till imorgon (torsdag)?

Varför? Är det för att tempen stigit men fortfarande anses för låg? Tyvärr hade jag varit vaken en stund innan jag tempade idag, jag vaknade innan klockan ringde men jag trodde det var mitt i natten så jag försökte somna om och låg därför halvvaken en stund. Sen ringde plötsligt mannens klocka och då tempade jag. Men oavsett om jag utesluter den tempen så flyttar NC ägglossningen till imorgon. 

Jag vet att den inte är bekräftad och att det bara är att ligga på, men min man är borta över natten så vi kommer inte kunna ha något mer sex förrän tidigast imorgon kväll (hans simmare är lite långsamma så vi vill verkligen maxa liggandet kring ägglossning). 

Är ny med NC så vet inte riktigt hur den funkar/räknar än. 

• Cashili33
    Elliot1 skrev 2023-01-18 09:56:26 följande:

Någon som bra på NC som kan hjälpa mig tolka detta? Ägglossningen var beräknad idag (onsdag). Igår (tisdag) fick jag först en rejäl tempsänkning och på kvällen positivt ägglossningstest. Idag när jag såg att tempen hade stigit så flyttades beräknad ägglossning till imorgon (torsdag)?

Varför? Är det för att tempen stigit men fortfarande anses för låg? Tyvärr hade jag varit vaken en stund innan jag tempade idag, jag vaknade innan klockan ringde men jag trodde det var mitt i natten så jag försökte somna om och låg därför halvvaken en stund. Sen ringde plötsligt mannens klocka och då tempade jag. Men oavsett om jag utesluter den tempen så flyttar NC ägglossningen till imorgon. 

Jag vet att den inte är bekräftad och att det bara är att ligga på, men min man är borta över natten så vi kommer inte kunna ha något mer sex förrän tidigast imorgon kväll (hans simmare är lite långsamma så vi vill verkligen maxa liggandet kring ägglossning). 

Appen räknar väl 24 -48 h från positivt ÄL test 
  • Happy80
    Elliot1 skrev 2023-01-18 09:56:26 följande:

För mig har det ibland stått förväntad ägglossning en viss dag, men när appen sedan får mer data (fler dagar) så kan den ändra den och sätta ÄL till ett tidigare datum. Den brukar oavsett inte bekräfta ÄL förren tempen legat över coverline ett par dagar, för dig är det ju bara en dag än så länge och tempen ligger ju precis ovan linjen,