• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90
    Brallans skrev 2023-01-02 10:37:24 följande:
    Hej 

Upplever att tempen ibland kan dippa runt äl+4-5 för att sen gå upp igen, jag skulle tro att FF har förutspått din äl rätt baserat på din graf :) 
    ååh hoppas våra ?ligg? är ju perfekta isf!
  • Brallans
    Sanlin90 skrev 2023-01-02 10:59:39 följande:
    ååh hoppas våra ?ligg? är ju perfekta isf!
    Spännande håller tummarna :) 
  • Sanlin90

Idag va tempen nere på 36,27 la den som avvikande då jag knappt sovit inatt men har sån lustig känsla i ländryggen, som om den är trött samtidigt som jag har diffus molvärk i magen. 

• Elliot1

Godmorgon! 

Någon som vet om det är vanligt att tempen sjunker redan 4 dagar innan mens? Jag ska ha mens imorgon, tempen dök på äl+9 och har legat lågt sen dess. Fick en hög temp igår men hade druckit lite vin kvällen innan. Uteslöt den inte för kände mig inte bakis och hade sovit ordentligt osv. Trodde inte det skulle påverka så mycket av 2-3 glas vin men idag var ju som sagt tempen låg igen :( 

Känns ju inte superlovande om progesteron börjar sjunka redan 9 dagar efter äl, med en lutealfas på 12 dagar? 

• Sanlin90

Blir osäker om äl varit men sovit nästan noll sista två nätterna då dottern sovit mellan oss, hoppas det är det som påverkar :/ märkt tidigare stt jag verkar få lägre temp när jag sovit dåligt. 
  • Brallans
    Sanlin90 skrev 2023-01-04 08:02:26 följande:
    Blir osäker om äl varit men sovit nästan noll sista två nätterna då dottern sovit mellan oss, hoppas det är det som påverkar :/ märkt tidigare stt jag verkar få lägre temp när jag sovit dåligt. 
    Sover jag dåligt får jag med lägre temp, hoppas du får en god natts sömn och tempen hoppar upp igen :) 
  • Cashili33
    Elliot1 skrev 2023-01-04 06:55:08 följande:

Godmorgon! 

Någon som vet om det är vanligt att tempen sjunker redan 4 dagar innan mens? Jag ska ha mens imorgon, tempen dök på äl+9 och har legat lågt sen dess. Fick en hög temp igår men hade druckit lite vin kvällen innan. Uteslöt den inte för kände mig inte bakis och hade sovit ordentligt osv. Trodde inte det skulle påverka så mycket av 2-3 glas vin men idag var ju som sagt tempen låg igen :( 

Känns ju inte superlovande om progesteron börjar sjunka redan 9 dagar efter äl, med en lutealfas på 12 dagar? 

Precis som du säger kan tempen börja sjunka några dagar före , speciellt om man har lite sämre progesteron den cykeln eller generellt 
  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-05 15:09:43 följande:
    Precis som du säger kan tempen börja sjunka några dagar före , speciellt om man har lite sämre progesteron den cykeln eller generellt 

Precis.. 

Misstänker lite att mitt progesteron är för lågt. Tog ett prov denna cykel, exakt 7 dagar efter ägglossning. 

Funderar på att ta ett även nästa cykel för att jämföra!

• Cashili33
    Elliot1 skrev 2023-01-05 16:58:56 följande:

Precis.. 

Misstänker lite att mitt progesteron är för lågt. Tog ett prov denna cykel, exakt 7 dagar efter ägglossning. 

Funderar på att ta ett även nästa cykel för att jämföra!

Vad var resultatet då? 
  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-05 18:07:32 följande:
    Vad var resultatet då? 

Det var på 48 nmol/L! 

Så nej inte superlågt såklart, men jag har fått till
    mig att man bör ligga en bit över 50 iallafall ur ett fertilitetsperspektiv. 

Tog provet pga att jag haft mycket problem med PMS, något korta menscykler, PMS nästan direkt efter ägglossning osv. Och uppenbarligen då svårigheter med att bli gravid.. :)