• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Elliot1
    Happy80 skrev 2023-01-18 17:28:33 följande:
    För mig har det ibland stått förväntad ägglossning en viss dag, men när appen sedan får mer data (fler dagar) så kan den ändra den och sätta ÄL till ett tidigare datum. Den brukar oavsett inte bekräfta ÄL förren tempen legat över coverline ett par dagar, för dig är det ju bara en dag än så länge och tempen ligger ju precis ovan linjen, 

Jag är ju extremt otålig så jag kanske inte skulle varit så snabb med att lägga in det. Men tyckte liksom inte att det fanns någon anledning att flytta fram ägglossningen. Blev stressad pga att min man inte är hemma 🙃 

Tycker det mesta tyder på att ägget släpper/släppt idag. Har varit uppblåst hela dagen och nu på eftermiddag/kväll så har jag rejält med ägglossningssmärtor vilket jag (tror) jag alltid har i samband med att det släpper. Får vänta några dagar och se, eftersom han inte är hemma kan jag ju inte göra något åt saken ändå.. 

Sen vet jag ju inte om dagens temp är pålitlig heller, eftersom jag legat och vridit mig i sängen en stund. 

Det här med tempning och tester är nog inte min grej, blir mest frustrerad 😅

• Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-18 17:07:08 följande:
    Appen räknar väl 24 -48 h från positivt ÄL test 

Jo det vet jag men fick inte riktigt ihop kombinationen med tempen och testerna. Känns märkligt att den flyttade den en dag framåt, positivt test kom ju dessutom en dag innan beräknad ägglossning. 

Jaja, är ju bara vänta och se antar jag, mannen och jag har ju gjort vad vi kan eftersom han inte är hemma och det känns i hela kroppen att ägget släpper/släppt idag 

• Cashili33
    Elliot1 skrev 2023-01-18 17:56:47 följande:

Jo det vet jag men fick inte riktigt ihop kombinationen med tempen och testerna. Känns märkligt att den flyttade den en dag framåt, positivt test kom ju dessutom en dag innan beräknad ägglossning. 

Jaja, är ju bara vänta och se antar jag, mannen och jag har ju gjort vad vi kan eftersom han inte är hemma och det känns i hela kroppen att ägget släpper/släppt idag 

Förstår inte riktigt hur du menar 
    Menar du att ditt ägg släppt så snabbt som mindre än 12 h före första positiva ÄL testet ? 

det brukar ta lite mer tid än så 

tempen brukar gå ner precis före ÄL och sen öka
    för att appen ska kunna bekräfta ÄL ska tempen vara högre än dina senaste tempningar strax före ÄL i minst tre dagar 

• Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-18 20:29:46 följande:

Förstår inte riktigt hur du menar 
    Menar du att ditt ägg släppt så snabbt som mindre än 12 h före första positiva ÄL testet ? 

det brukar ta lite mer tid än så 

tempen brukar gå ner precis före ÄL och sen öka
    för att appen ska kunna bekräfta ÄL ska tempen vara högre än dina senaste tempningar strax före ÄL i minst tre dagar 

Nej det menar jag inte utan jag tyckte det var konstigt att appen flyttade fram ägglossningen när jag fått både en rejäl tempsänkning på tisdagen (dvs dagen före beräknad ägglossning) samt ett positivt test ganska sent på kvällen samma dag (tisdagen). Jag tog inget test på dagen då jag inte var hemma så jag har ju ingen aning om hur länge det varit positivt. Förstod inte varför ägglossningen helt plötsligt flyttades en dag framåt bara. 

Men det spelar ingen roll, jag var otålig när jag skrev inlägget samt att jag inte riktigt kan NC ännu.

• Cashili33
    Elliot1 skrev 2023-01-18 21:58:15 följande:

Nej det menar jag inte utan jag tyckte det var konstigt att appen flyttade fram ägglossningen när jag fått både en rejäl tempsänkning på tisdagen (dvs dagen före beräknad ägglossning) samt ett positivt test ganska sent på kvällen samma dag (tisdagen). Jag tog inget test på dagen då jag inte var hemma så jag har ju ingen aning om hur länge det varit positivt. Förstod inte varför ägglossningen helt plötsligt flyttades en dag framåt bara. 

Men det spelar ingen roll, jag var otålig när jag skrev inlägget samt att jag inte riktigt kan NC ännu.

Mm appar är appar och de går bara på algoritmer hehe 
    Har du dessutom inte använt NC länge så kan lnte appen dina vanor , temp osv
    håller tummarna för dig 
  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-19 04:39:19 följande:
    Mm appar är appar och de går bara på algoritmer hehe 
    Har du dessutom inte använt NC länge så kan lnte appen dina vanor , temp osv
    håller tummarna för dig 

Tack :) 

Såklart verkar det som att jag inte hade ägglossning igår ändå, jag tog ett test igår eftermiddag som jag är osäker på om det var positivt eller negativt. Brukar typ aldrig ens lyckas fånga peak (använder inte tester varje månad) och nu plötsligt har jag lyckats två dagar i rad tydligen. La in det som negativt först eftersom jag var osäker och så hade jag rejäla smärtor igår var svullen på kvällen så jag var bombsäker på att tempen skulle gått upp imorse. Men icke, den var fortfarande låg idag. Högre än tidigare ja, men under coverline. Ändrar jag i appen så testet igår var positivt så säger den ägglossning idag, vilket nu känns rimligt men tråkigt. 

Brukar sällan ha ägglossning senare än dag 14, men givetvis ska det bli så bara för att min man är borta..

• Cashili33
    Elliot1 skrev 2023-01-19 07:00:30 följande:

Tack :) 

Såklart verkar det som att jag inte hade ägglossning igår ändå, jag tog ett test igår eftermiddag som jag är osäker på om det var positivt eller negativt. Brukar typ aldrig ens lyckas fånga peak (använder inte tester varje månad) och nu plötsligt har jag lyckats två dagar i rad tydligen. La in det som negativt först eftersom jag var osäker och så hade jag rejäla smärtor igår var svullen på kvällen så jag var bombsäker på att tempen skulle gått upp imorse. Men icke, den var fortfarande låg idag. Högre än tidigare ja, men under coverline. Ändrar jag i appen så testet igår var positivt så säger den ägglossning idag, vilket nu känns rimligt men tråkigt. 

Brukar sällan ha ägglossning senare än dag 14, men givetvis ska det bli så bara för att min man är borta..

Lägg en bild på ÄL testet så kan jag se om jag kan tolka om det är positivt eller negativt 
  • Cashili33

Är det nån som tempen som oxå använder prog, typ cyclogest? Märker nån högre temp av det ? 

har tagit progesteron kräm förut och då inte märkvärt märkt av nån höjning i temp , speciellt inte ju närmare bim man är .. 

• Lojsan DN
    Cashili33 skrev 2023-01-19 19:27:51 följande:

Är det nån som tempen som oxå använder prog, typ cyclogest? Märker nån högre temp av det ? 

har tagit progesteron kräm förut och då inte märkvärt märkt av nån höjning i temp , speciellt inte ju närmare bim man är .. 

Japp jag har använt progesteron och det ger förhöjd temperatur, inte skyhögt men någon enstaka 0,någoting bara. 

• Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-19 19:25:55 följande:
    Lägg en bild på ÄL testet så kan jag se om jag kan tolka om det är positivt eller negativt 

Jag tog ett till igår, som jag också tolkar som positivt. Men då började jag också tveka på om det första verkligen var helt positivt, det är på gränsen. Då har jag alltså fått positivt test två dagar i rad och de månader som jag tidigare kört med ÄL-tester (gör det inte varje månad) så har jag aldrig lyckats fånga peaken typ. 

Men ja som sagt nu fick jag positivt igår också så har inte riktigt koll på när jag faktiskt har/hade ägglossning. Brukar vara mycket mer säker? 

I förrgår: 

Igår: