• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90
    Ja det blir lite meckigt för dom brukar inte luckas se mina äggstockar på vul oftast, dom har bara lyckats någon gång annars gömmer dom sig bakom livmodern.
  • Foodie92
    Sanlin90 skrev 2023-02-26 08:04:39 följande:
    Ff tog bort att äl skett efter dagens låga temp. 
    Din tempkurva är verkligen annorlunda. Det saknas en del dagar innan så man kan se för de kan va så att din medellinje ändrats. Har du ändrat hur och när du tar tempen ?
    Har du kört med ÄL stickor ?
    Det kan vara så att du inte ägglossat denna månad, de e svårt att se, men antar man att ÄL skett senare i din cykel så "makes det more sense" och att den går ner lite är ok i såna fall.

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-26 08:04:39 följande:
    Ff tog bort att äl skett efter dagens låga temp. 
    Antingen kommer mensen idag eller så kke du ej hade ÄL 
    Är svårt för appen att helt avgöra eftersom den bara kalkylerar data som du för in :) 

tror som Foodie92 sa att du måste mäta din temp tydligare i follikelfen så att appen vet vad din baslinje är före och efter ÄL liksom.. 
  • Sanlin90
    Jag fick ju ta bort tempar för jag va sjuk det är ju det som gjorde att det blev galet tror jag och störde, enligt nc va äl antingen cd 38 eller om jag utesluter dom tre höga ändrar den till cd 44 och jag hade äl cd 45 förra cykeln så om den håller samma längd typ som innan stämmer ju cd 43-44 bättre
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-26 09:29:01 följande:
    Jag fick ju ta bort tempar för jag va sjuk det är ju det som gjorde att det blev galet tror jag och störde, enligt nc va äl antingen cd 38 eller om jag utesluter dom tre höga ändrar den till cd 44 och jag hade äl cd 45 förra cykeln så om den håller samma längd typ som innan stämmer ju cd 43-44 bättre
    Tycker ändå inte din kurva isf stämmer med en tydlig ÄL ökning 
    säg att du hade ÄL cd 44. Då ökade din temp knappt något på 5 dgr och sen ett jättedropp idag. 
    så brukar inte kroppen bete sig om en ägglossning gått igenom. 
  • Sanlin90

Nej det är väldigt märkligt alltihopa, min kropp beter sig ändå som den brukar mellan äl och mens men det har den gjort sen cd 38 men då borde jag ju ha mens närsom helst isf. Annars är det högst oklart varför jag plötsligt mitt i cykeln får högre temperaturer när jag inte gjort någonting annorlunda

• Sanlin90

Såhär ser nc ut om jag utesluter alla dom höga temparna innan (jag sov dock inte dåligt men tänker att det KAN ju varit förhöjd temp efter sjukdom längre än jag trodde men tror inte jag kan tänka någonting om den här cykeln egentligen

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-02-26 11:54:45 följande:

Såhär ser nc ut om jag utesluter alla dom höga temparna innan (jag sov dock inte dåligt men tänker att det KAN ju varit förhöjd temp efter sjukdom längre än jag trodde men tror inte jag kan tänka någonting om den här cykeln egentligen

Jag tänker att det blir lite ?fel? att leta ÄL med hjälp av en tempkurva i efterhand
    Det blir som att man konstruerar något som skall passa in på de data du fört in 

Än viktigare än kanske om det ens kändes i kroppen som om du hade ÄL runt cd 44? Är det rimligt att den kom då ? 

Får heller inte ihop hur äggblåsorna liv fungerar om man har ÄL cd 44. De kan ju inte vuxit från din mens ? som de vanligtvis gör utan då u de ju börjat nån stans mitt i sin cykel

Det är underligt och spännande att det kan va så olika , men jag önskar att du kunde få hjälp för så här kan du ju inte hålla på varje månad om du försöker bli gravid 

jaga ägglossning i 40-50 dgr känns galet , men det kanske bara är jag 😊

• Sanlin90
    Jo det känns mer än galet.
    jag letar nog mer efter ett datum som känns troligt, jag har haft äggvite flytningar till och direkt cykeln startade och fått kramper till och från, trodde först mensen skulle komma cd 43 för då hade jag flytningar och smärta men det hade jag ju cd 38 oxå så ja