• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-06-26 14:27:12 följande:

"kan man kalla det stoppat"??? Allvarligt, när det gäller virus, så är det väldigt viktigt om det är HELT stoppat eller inte. Och det är det inte. När det finns fall kvar så kan det öka igen och sprida sig. 

Just när ett virus kommer att finnas där över längre tid, så verkar det inte vara en så bra idé med två månaders lockdown. Folk orkar inte vara isolerade jätte-länge eller ens kortare tid om det är en väldigt strikt lockdown. Om man ändå inte får bort smittan utan bara får ner den, och sedan ökar den kanske till samma nivå under nästa två månaderna, då är man i samma situation som i början.  Och så har man minst 8 månader kvar då. 

Då tycker jag att den svenska strategin låter vettigt. Vi har en nivå på isolering som folk klarar av och som de kan ha kvar under hela pandemin. Och antal döda och svårt sjuka minskar hela tiden. 

Ja, om man har facit över framtiden kan man påstå att man lyckats stoppa viruset.

Tillhör man de som saknar framtidsfacit så blir det genast svårare i och med att man måste börja gissa. Min gissning är att en vidareutvecklad kinesisk modell förmodligen effektivt kan begränsa smittan, men inte stoppa den. Det skulle i så fall vara en modell hela eller delar av regioner/städer når man upptäcker smitta och dessutom har ett avancerat elektoniskt smittspåtningssystem/övervakningssystem där man kan övervaka allas rörelser på identifierbar individnivå.

Kina kommer, tror jag, att lyckas begränsa smittan hyfsat, med undantag fför lokala utbrott lite då och då.

Våra grannländer komemr knappast att lyckas lika väl, de är ju trots allt en del av en västerländsk tradition där man ser Orwells 1984 som en dystopi, inte en utopi.

Det som skulle kunna stoppa smittan till stora delar vore förstås ett effektivt vaccin kombinerat med tvångsvaccinering.

Trots att vi i Sverige har misslyckats med att skydda många åldre är jag mycket tacksam för att jag bor i här och att Sverige som land - bildligt talat - inte deltar i WHO:s maskeradbal där de kinesiska metoderna och Xi Jinping hyllas.
  • sextiotalist

"kan man kalla det stoppat"??? Allvarligt, när det gäller virus, så är det väldigt viktigt om det är HELT stoppat eller inte. Och det är det inte. När det finns fall kvar så kan det öka igen och sprida sig. 

Just när ett virus kommer att finnas där över längre tid, så verkar det inte vara en så bra idé med två månaders lockdown. Folk orkar inte vara isolerade jätte-länge eller ens kortare tid om det är en väldigt strikt lockdown. Om man ändå inte får bort smittan utan bara får ner den, och sedan ökar den kanske till samma nivå under nästa två månaderna, då är man i samma situation som i början.  Och så har man minst 8 månader kvar då. 

Då tycker jag att den svenska strategin låter vettigt. Vi har en nivå på isolering som folk klarar av och som de kan ha kvar under hela pandemin. Och antal döda och svårt sjuka minskar hela tiden. 

Det finns väl endast ett virus man stoppat helt. Smittkoppor.

Rent krasst så är det bara flockimmunitet som kan stoppa ett virus helt och då krävs det att det inte har något annat värddjur Smittkoppor fick man genom vaccinering och endast människan som värddjur. Problemet med SARS-viruset är att det har andra värddjur än människan.

Det vi kan hoppas på att det blir snällare och slutar som ett förkylningsvirus.
  • Anonym (bastu)

Svenska strategin är en total katastrof på alla fronter. Vi har fortfarande en hög och oviss (den kommer säkerligen gå upp efter demonstrationerna och midsommarfirandet och att folk fortfarande inte sköter sig) pågående smitta med 10 gånger fler döda än våra grannländer tillsammans och med personer i riskgrupper som tvingas sitta isolerade i månader och på obestämd tid! Glömmer du bort dem eller? Räknas inte dem? Där har vi en grupp som riskerar att bli deprimerade och nedvärderade av samhälle och regering. 
  • KillBill
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-26 15:50:41 följande:
    Svenska strategin är en total katastrof på alla fronter. Vi har fortfarande en hög och oviss (den kommer säkerligen gå upp efter demonstrationerna och midsommarfirandet och att folk fortfarande inte sköter sig) pågående smitta med 10 gånger fler döda än våra grannländer tillsammans och med personer i riskgrupper som tvingas sitta isolerade i månader och på obestämd tid! Glömmer du bort dem eller? Räknas inte dem? Där har vi en grupp som riskerar att bli deprimerade och nedvärderade av samhälle och regering. 
    Både det faktum att färre och färre patienter behöver intensivvård och att antalet dödsfall i covid 19 minskar gör att det inte mycket som talar för att situationen kommer förvärras .  Denna bild är dagsfärsk. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (bastu)
    KillBill skrev 2020-06-26 16:09:56 följande:
    Både det faktum att färre och färre patienter behöver intensivvård och att antalet dödsfall i covid 19 minskar gör att det inte mycket som talar för att situationen kommer förvärras .  Denna bild är dagsfärsk. 
    Nej just nu går det nedåt, men det tar ju 2-3 veckor innan folk börjar bli allvarligt sjuka av coronaviruset, och det har varit många som brutit mot "råden" det senaste. I min lilla stad är det som folk i stort sett lever på som vanligt nu. Men vi får hoppas att det fortsätter att gå ner.
  • KillBill
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-26 16:17:23 följande:
    Nej just nu går det nedåt, men det tar ju 2-3 veckor innan folk börjar bli allvarligt sjuka av coronaviruset, och det har varit många som brutit mot "råden" det senaste. I min lilla stad är det som folk i stort sett lever på som vanligt nu. Men vi får hoppas att det fortsätter att gå ner.
    Denna bild är tagen igår i Bournemouth på brittiska sydkusten Folk är ta mig fan inte kloka. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Pope Joan II
    KillBill skrev 2020-06-26 16:46:13 följande:
    Denna bild är tagen igår i Bournemouth på brittiska sydkusten Folk är ta mig fan inte kloka. 
    Nej, det är ju inte utan att man funderar på nyttan av att försöka hålla liv i dem. 
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2020-06-26 15:04:06 följande:
    Det finns väl endast ett virus man stoppat helt. Smittkoppor.

Rent krasst så är det bara flockimmunitet som kan stoppa ett virus helt och då krävs det att det inte har något annat värddjur Smittkoppor fick man genom vaccinering och endast människan som värddjur. Problemet med SARS-viruset är att det har andra värddjur än människan.

Det vi kan hoppas på att det blir snällare och slutar som ett förkylningsvirus.
    Hur gör det flockimmunitet omöjligt, om det är ett annat värdsdjur? 
  • AndreaBD
    Du verkar på något sätt inte se realiteten. Ja, folk tvingas sitta isolerade. Antigen riskgrupperna, eller också hela befolkningen. Och det är säkert många som mår dåligt. Men jag förstår inte vad du vill. Du ville ju att färre skulle dö. Vad ska man göra då? Lock-down? Då mår folk ännu sämre. Det finns inga enkla lösningar. Ingen kan trolla. 

Våra grannländer har haft tur jämfört med oss, ungefär så som vi har haft tur jämfört med Italien. Förstår du vad jag menar? Den som får smittan först, är förstås sämst förberedd. Visst, vi hade några veckors "förvarning", men det räcker inte riktigt. 
  • FDFMGA
    Jag anser att man ska vara hyfsat noggrann med detaljer, i synnerhet om detaljerna är människoliv.

Nej, vi har inte 10 gånger fler döda än våra grannländer tillsammans har, i så fall skulle vi ha nästan 12.000 döda.

Jag gissar att du fick uppgiften från kritikerklustrets tråd, men då handlade det om ett inlägg där någon skådat in i framtiden och gjort beräkningen utifrån antalet döda när pandiemin är över och ska summeras.

Tyvärr glömde hen att berätta när den är över och hur det kom sig att den tog slut utan hen fokuserade i stället på att våra politiker då kommer att skylla ifrån sig på de experter de litade på.

Tyvärr har jag fått punka på min tidsmaskin, så jag kan varker dementera eller verifiera att det kommer att sluta som hen beskrev - men min gissning är att dödligheten länderna emellan kommer att jämna ut sig så småningom och att sarscov2 är något vi får lära oss att leva med.

Min gissning är också att den här pandemin kommer att te sig som ett piss i Mississippi jämfört med de framtida katastrofer och pandemier som kommer att komma i klimatförändringarnas spår. Men då blir det inte våra föräldrar som får ta smällen utan våra barn.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?