AndreaBD skrev 2020-06-26 14:27:12 följande:
"kan man kalla det stoppat"??? Allvarligt, när det gäller virus, så är det väldigt viktigt om det är HELT stoppat eller inte. Och det är det inte. När det finns fall kvar så kan det öka igen och sprida sig.
Just när ett virus kommer att finnas där över längre tid, så verkar det inte vara en så bra idé med två månaders lockdown. Folk orkar inte vara isolerade jätte-länge eller ens kortare tid om det är en väldigt strikt lockdown. Om man ändå inte får bort smittan utan bara får ner den, och sedan ökar den kanske till samma nivå under nästa två månaderna, då är man i samma situation som i början. Och så har man minst 8 månader kvar då.
Då tycker jag att den svenska strategin låter vettigt. Vi har en nivå på isolering som folk klarar av och som de kan ha kvar under hela pandemin. Och antal döda och svårt sjuka minskar hela tiden.
Ja, om man har facit över framtiden kan man påstå att man lyckats stoppa viruset.
Tillhör man de som saknar framtidsfacit så blir det genast svårare i och med att man måste börja gissa. Min gissning är att en vidareutvecklad kinesisk modell förmodligen effektivt kan begränsa smittan, men inte stoppa den. Det skulle i så fall vara en modell hela eller delar av regioner/städer når man upptäcker smitta och dessutom har ett avancerat elektoniskt smittspåtningssystem/övervakningssystem där man kan övervaka allas rörelser på identifierbar individnivå.
Kina kommer, tror jag, att lyckas begränsa smittan hyfsat, med undantag fför lokala utbrott lite då och då.
Våra grannländer komemr knappast att lyckas lika väl, de är ju trots allt en del av en västerländsk tradition där man ser Orwells 1984 som en dystopi, inte en utopi.
Det som skulle kunna stoppa smittan till stora delar vore förstås ett effektivt vaccin kombinerat med tvångsvaccinering.
Trots att vi i Sverige har misslyckats med att skydda många åldre är jag mycket tacksam för att jag bor i här och att Sverige som land - bildligt talat - inte deltar i WHO:s maskeradbal där de kinesiska metoderna och Xi Jinping hyllas.