• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2020-06-26 17:51:16 följande:
    Jag anser att man ska vara hyfsat noggrann med detaljer, i synnerhet om detaljerna är människoliv.

Nej, vi har inte 10 gånger fler döda än våra grannländer tillsammans har, i så fall skulle vi ha nästan 12.000 döda.

Jag gissar att du fick uppgiften från kritikerklustrets tråd, men då handlade det om ett inlägg där någon skådat in i framtiden och gjort beräkningen utifrån antalet döda när pandiemin är över och ska summeras.

Tyvärr glömde hen att berätta när den är över och hur det kom sig att den tog slut utan hen fokuserade i stället på att våra politiker då kommer att skylla ifrån sig på de experter de litade på.

Tyvärr har jag fått punka på min tidsmaskin, så jag kan varker dementera eller verifiera att det kommer att sluta som hen beskrev - men min gissning är att dödligheten länderna emellan kommer att jämna ut sig så småningom och att sarscov2 är något vi får lära oss att leva med.

Min gissning är också att den här pandemin kommer att te sig som ett piss i Mississippi jämfört med de framtida katastrofer och pandemier som kommer att komma i klimatförändringarnas spår. Men då blir det inte våra föräldrar som får ta smällen utan våra barn.
    Redan idag dör 8 000 svenskar varje år pga utsläpp men det bryr sig ingen om..

https://www.svd.se/luften-dodar-8000-svenskar-per-ar

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-06-26 14:18:11 följande:

Men det beror ju alldeles på hur många smittade man har och i vilken fas av pandemin man befinner sig. Du kan inte jämföra olika länder, som om det vore exakt samma sak. Det är olika i varje land. 

Det är ganska självklart att en karantän kan stoppa strypa en pandemi, och om det är få smittade, så kanske man får det ner till nästa noll. Men för Sverige, i nuläget, skulle det säkert inte vara en bra idé med en lockdown. Jag menar, det skulle förstås göra viss nytta, men ännu mer skada. 

?Det finns inga som helst bevis för att en nedstängning av samhället skulle ha positiv effekt för att minska virusets spridning.?

Det var det här påstående jag frågade efter en källa till.
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-26 14:32:39 följande:

Självklart så försvara alla länder sin strategi och visst leder en total lock down till resultat men du kan inte stänga ner ett samhälle hur länge som helst. Dels så klarar inte befolkningen att av att sitta i karantän hur länge som helst dels så leder en total lockdown till enorma kostnader för samhällsekonomin. Om det kommer en andra våg till hösten är det mycket troligt att de länder som valde total lock down under våren  nästa gång väljer en strategi som mer liknar den svenska.

Först om några år när Covid 19 pandemin har passerat kommer man kunna bedöma vilken strategi som var bäst. Tills dess har man säkert också hunnit forskat i varför utfallet blev så olika mellan olika länder.  Vad var den faktiska orsaken till att Belgien och Storbritannien drabbades så mycket hårdare än Sverige trots lock down och hur kom det sig att Sverige drabbades så mycket hårdare än övriga Nordiska länder? Många spekulerar i att Sverige har drabbats så hår pga. av att vi, till skillnad mot grannländerna inte stängt ner vårt samhälle men det kan finnas andra faktorer med i spelet.  

Finland kommer inte att välja den svenska strategin. Här sätts alla närkontakter till smittade i karantän. En lagändring har föreslagits/gjorts som gör det möjligt att alternera mellan närundervisning och distansundervisning i skolorna i höst.

Finland har nu hävt restriktionerna för äldre, och uppmaningen till distansjobb upphör från och med augusti.

valtioneuvosto.fi/sv/-/10616/hallitus-linjasi-neuvottelussaan-rajakysymyksista-etatyosta-ja-yli-70-vuotiaita-koskevista-suosituksista
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-06-26 14:27:12 följande:

"kan man kalla det stoppat"??? Allvarligt, när det gäller virus, så är det väldigt viktigt om det är HELT stoppat eller inte. Och det är det inte. När det finns fall kvar så kan det öka igen och sprida sig. 

Just när ett virus kommer att finnas där över längre tid, så verkar det inte vara en så bra idé med två månaders lockdown. Folk orkar inte vara isolerade jätte-länge eller ens kortare tid om det är en väldigt strikt lockdown. Om man ändå inte får bort smittan utan bara får ner den, och sedan ökar den kanske till samma nivå under nästa två månaderna, då är man i samma situation som i början.  Och så har man minst 8 månader kvar då. 

Då tycker jag att den svenska strategin låter vettigt. Vi har en nivå på isolering som folk klarar av och som de kan ha kvar under hela pandemin. Och antal döda och svårt sjuka minskar hela tiden. 

?Samma situation som i början? blir det inte. Fem saker som Finland gör annorlunda om det kommer en andra våg.

1. Mångdubblad testningskapacitet

2. Man har utbildat hundratals smittspårare och kommer att ta i bruk en spårnings-app.

3. Sjukhusen är bättre förberedda.

4. Produktion av skyddsutrustning i Finland kommer fortsättningsvis att ökas.

5. Lagarna har ändrats så att man snabbt kan reagera om det behövs.

yle.fi/uutiset/3-11414699
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 18:15:49 följande:

Finland kommer inte att välja den svenska strategin. Här sätts alla närkontakter till smittade i karantän. En lagändring har föreslagits/gjorts som gör det möjligt att alternera mellan närundervisning och distansundervisning i skolorna i höst.

Finland har nu hävt restriktionerna för äldre, och uppmaningen till distansjobb upphör från och med augusti.

valtioneuvosto.fi/sv/-/10616/hallitus-linjasi-neuvottelussaan-rajakysymyksista-etatyosta-ja-yli-70-vuotiaita-koskevista-suosituksista

Jag tror inte att Finland skulle gå i total lock down om det kommer en andra covid 19 våg.
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 18:15:49 följande:

Jag tror inte att Finland skulle gå i total lock down om det kommer en andra covid 19 våg.
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 18:03:19 följande:
    ?Det finns inga som helst bevis för att en nedstängning av samhället skulle ha positiv effekt för att minska virusets spridning.?

Det var det här påstående jag frågade efter en källa till.
    Det har jag dock inte sagt. Blandar du ihop mig med någon kanske?
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 18:23:05 följande:
    ?Samma situation som i början? blir det inte. Fem saker som Finland gör annorlunda om det kommer en andra våg.

1. Mångdubblad testningskapacitet

2. Man har utbildat hundratals smittspårare och kommer att ta i bruk en spårnings-app.

3. Sjukhusen är bättre förberedda.

4. Produktion av skyddsutrustning i Finland kommer fortsättningsvis att ökas.

5. Lagarna har ändrats så att man snabbt kan reagera om det behövs.

yle.fi/uutiset/3-11414699
    Men ser du inte, att de skillnaderna som finns bara beror på olika förutsättningar. Det är ju inte som om Sverige med flit kör en sämre strategi, utan man har inte fått till testningen (pga för lite personal och labb-kapacitet).

1. Så fort man lyckades öka det, så började man också testa mer. 

2. Sverige smittspårar också så långt som man hinner med. 

3. Svensk sjukvård har varit dålig i 20, 30 år. 

4. Det utgår jag ifrån att man gör.

5. Precis det har man gjort även i Sverige. 

Skillnader? Ser du några? Förutom att sjukvården kanske är sämre, men det är ju inte något som gäller först nu, eller som kan ändras så snabbt. Det måste man åtgärda långfristigt. 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 14:07:09 följande:

svenska.yle.fi/artikel/2020/04/01/thl-begransningarna-har-haft-effekt-regeringen-planerar-att-fordubbla-antalet

I Finland anser man att åtgärderna hade en effekt.

Kan du länka till någon text som visar det du påstår, att nedstängning inte minskar smittspridningen?

Ja, absolut har åtgärderna haft effekt. Det är nog de flesta överens om. Även Sverige har infört åtgärder som tydligt gett en positiv effekt.

Jag skriver inte heller att en total nedstängning bevisat inte haft effekt, utan att bevis för att det har gett effekt inte finns.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2020-06-26 18:03:12 följande:
    Redan idag dör 8 000 svenskar varje år pga utsläpp men det bryr sig ingen om..

https://www.svd.se/luften-dodar-8000-svenskar-per-ar

Ja, det är märkligt. En gemensam beröringspunkt är att det i bågge fallen handlar om mycket komplexa skeenden. För de 8.000 som dör årligen i Sverige av luftföroreningar så kan man ju om man har den läggningen avfärda det som pk-vetenskap, elelr att det händer inte mig, åtminstone inte på många, många år.

Medan det är uppenbart att det finns många som tror att den enkla lösningen på pandemin är munskydd och lockdown.

För övrigt så har jag ett minne av att jag tidigare i veckan lyssnade till uppgifter om hur vi svenskar ser på vetenskap, det var om jag inte minns fel bara 66 procent som hade tilltro till vetenskapen, och lägst var den förstås bland lågutbildade och populister (SD).

Och fann behöver inte söka länge på nätet för att kunna konstatera att högerpopulister är mycket kritiska till Sveriges strategi och förordar lockdown och munskydd.

Därmed inte sagt att man behöver vara högerpopulist för att vara kritisk till FHM, regeringen och Sveriges strategi.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?