• Anonym (Anna)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Hej,

Har uppstått en lite märklig situation nu när min man som jag har två gemensamma barn tillsammans med, hastigt gick bort i en hjärtinfart i veckan. 

Vi håller på med allt det praktiska med dödsannons i tidningen. Makens mamma och pappa vill gärna stå med i annonsen, vilket jag är ok med. Men de menar att de måste/ska stå högst upp i annonsen?

Vad gäller egentligen? Jag och min man var gifta med barn i bilden, och jag har således sett det som en självklarhet att jag och våra gemensamma barn står högst upp och att vi är "närmast" anhöriga? 

Hur ser ni på det? 
    Tycker om mina svärföräldrar, men har funderat på att be dom skriva en egen annons i så fall om de måste stå högst upp? Är det rimligt att resonera så eller överreagerar jag? Hur hade ni tänkt i denna situationen? 

Hade verkligen uppskattat att höra hur ni tänker och resonerar.
    Tack! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-05 17:18
    Tack för era svar, blir lite klokare och att jag verkar tänka i rätt banor.

Mina svärföräldrar och jag har alltid i övrigt kommit bra överens så jag har blivit lite förvånad över att situationen ens har kunnat uppstå.

Själva annonsen är väl en liten sak, som gjort att bägaren runnit över. Dom vill vara ytterst involverad i allt nu i samband med dödsfallet vilket dränerar mig otroligt, eftersom det just nu är så pass mycket annat som är så jobbigt för både mig och barnen.

Barnen är ganska stora och vill gärna vara med i att planera begravningen, tillsammans med mig. Det blir ganska jobbigt när farmor och farfar vill vara med och ha bestämda åsikter, om något som är barnens önskan. För mig är det viktigt att barnen får vara en stor del i att välja psalmer och tårta om de känner att de vill det.

Känns som jag dräneras på all form av energi och har fullt upp och ingen ork att ta någon större hänsyn till deras bestämda åsikter. Mitt fokus ligger främst hos barnen, sen hos mig för att vara en bra mamma. Känns som jag håller på att explodera mot dom snart och kan inte hålla inne någonting. Känns så jobbigt, då vi alltid kommit bra överens och jag hoppats få stöd att hantera detta för att vara en bra mamma. Istället känns det som att allt bara blir ännu tuffare.. Jag måste vara en bra mamma, särskilt just nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-06 12:58
    Tack för fint stöd från så många. Det värmer. Trodde aldrig att jag skulle få så många svar.

Absolut så förstår jag att det är väldigt jobbigt och kämpigt för mina svärföräldrar. Det är det för oss alla. Jag värderar inte smärtan hos någon, jag förstår att det är en chock och en enorm sorg för dem. Vi har alltid haft en fin relation, jag och svärföräldrarna. Det har aldrig varit något bråk och jag har alltid känt mig välkomnad med värme. Men det är kämpigt för alla. Jag kämpar med barnen som är 10 respektive 14 som ligger hemma med kraftiga ångestattacker. Vi gråter ihop, men jag måste finnas där, vara ett stöd, lägga band på mig för att orka.. Jag har knappt sovit.. Inte kunnat tänka på mig. För självfallet måste jag göra allt för mina barn... Barnen vill vara med och planera begravningen. Och för mig är det viktigt att de får vara ytterst delaktiga, det är deras pappa... Jag tror att det är viktigt i deras process och att vi får minnas, sakna..

Jag tycker oerhört mycket om mina svärföräldrar.. Men jag orkar inte just nu att de ska kritisera det som är viktigt för barnen just nu. Absolut får det välja en psalm eller liknande. Men inte allt! Jag vill ha svärföräldrarna hos oss, jag vill att de ska vara delaktiga i våra liv. Jag hade önskat att jag kunnat luta mig mot dem som jag tidigare alltid känt att jag kunnat göra.. Jag vill att de ska vara här.. Jag vill att de ska träffa våra barn och prata minnen. Det hade betytt allt för mig och barnen. Det hade betytt allt om de kom över en stund. Men tyvärr känns det jobbigt att de inte gör det. De träffar andra och lever med att träffa andra då de haft corona, och fått det bekräftat.

Det känns därför otroligt tufft när jag kämpar dag och natt... Samtidigt som jag knappt orkar något. Jag kräver och förväntar mig inte att de ska stötta mig som de tidigare gjort mot mig och min man och våra barn. Jag förstår att allt är jobbigt för mina svärföräldrar med i denna stund, men de har varandra att luta sig åt. De har inte barn som ligger med ångestattacker hela nätterna.

För mig är det en chock för det är ju mannen jag har/hade allt tillsammans med. Hela mitt liv med. Våra underbara barn. Mannen som jag älskar och älskat varje dag så att det gör ont i mig finns inte mer. Allt vi skapat tillsammans av kärlek, underbara barn, hus, sommarstuga och fina minnen. Min trygghet är borta. Jag vill gråta, jag vill skrika, jag vill vara liten och ynklig. För det är så jag känner. Men jag måste göra allt för våra barn, som är det viktigaste just nu. Att barnen blivit ifråntagen sin pappa det är mitt fokus att finnas där. Allt rycks ifrån.. Inget i livet är viktigt längre förstår jag nu, utan det är ända som är viktigt här och nu är barnen.

Tyvärr rycks mycket trygghet från dem nu.. Pappa.. Men också hus, sommarhus som vi nog kommer behöva sälja på sikt. En stress mitt i sorgen.. Jag hade hoppats på att mina svärföräldrar som jag alltid haft en fin relation till, även våra barn.. Hade kunnat fokusera lite på dem. Det hade betytt allt för mig och för barnen. Det hade gett en smula hopp och tröst i allt som känns jobbigt. Ett samtal eller kort besök, eller en matlåda utanför dörren. Så lite... Men hade betytt allt just nu..

• Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 16:50:32 följande:

Många som undrar med begravningen och det juridiska om det ens är möjligt för svärföräldrar att få "låna" kistan. Usch, det låter så makabert att prata i dom termerna.. Men det är inte möjligt och min svägerska ha tagit över all form av kontakt med svärföräldrarna och varit tydlig med att detta aldrig kommer att vara aktuellt eller ens möjligt. 

Helt ärligt vet varken jag eller svägerskan vad som slått slint i huvudet på dom. Men är det så viktigt för dom att samla folk och ha sin "låtsasbegravning" i kyrkan med en tom kista som det i så fall blir för deras del, då det är så viktigt för dem att få välja blommor osv. får dom väl göra det. Den riktiga begravningen kommer vi att ha, och dom har själva valt att inte vara delaktiga i den. 

Så läser man detta...
     Igår 19:46#83CiteraAnmäl

Tack för alla som engagerat sitt och visat stöd för mig här i tråden. Tack. 

Tänkte skriva mitt sista inlägg innan jag lämnar tråden här. 

Det blir två "begravningar"  och där  barnens farmor och farfar håller den officiella begravningen, då de vill bestämma blommor, psalmer, program, mat osv själva. Dit bjuder de in övriga gäster att komma. 

Jag, barnen och min svägerska med familj har en liten ceremoni ensamma. Tråkigt hur det har blivit men det är i svåra stunder man inser vilka man har nära.. Tyvärr är nog barnens relation med farmor och farfar förstörd för all framtid efter de hårda orden de har fått höra efter sin pappa och min makes bortgång. 

Tyvärr verkar även min svägerskas relation till sin mamma och pappa (svärföräldrarna) fått sig en rejäl turn efter deras agerande. 

Jag tror detta blir svårt att reparera tyvärr då barnen är såpass gamla. Det är ett trauma att behöva se sin pappa falla ihop framför ögonen på en. Behöva förlora sin pappa. Men det är även ett trauma i sorgen att förlora farmor och farfar på samma gång, på ett sånt här sätt. 

Jag hoppas vi och barnen kan nå försoning i framtiden med farmor och farfar för barnens skull. Men just nu är det inte möjligt när de har tagit begravningen ifrån oss. Jag kommer aldrig förlåta att det är de som bjuder in vänner och kära till begravningen, medan vi som är primärfamilj inte är närvarande. Att vi inte kan komma överens. Jag tycker jag har försökt vara resonerlig med att föreslå att de kan få vissa ansvarsområden att bestämma över, men det var inte nog. 

Det gör ont att de inte vill komma och stötta barnen på våran ceremoni, men vad kan man begära i sådana här skeden? Ingenting. Det är tydligen i dessa stunder de rätta ansiktena kommer fram. 

Man vill bara gråta och sörja.. Men istället kommer ilskan fram som maka/mamma och sörjande.. Jag är ARG för att inte få sörja i fred med respekt. Jag är arg att inte bli respekterad. Ledsen att inte tillsammans med våra barn få ordna ett fint avslut.. Jag har erbjudit att de kan få bestämma vissa delar. Men det var inte nog. Jag känner mig trampad på, att det är på mina svärföräldrars begravning min mans arbetskollegor kommer att gå på, hans och mina gemensamma vänner. Vad kommer de säga när de ser att vi inte är där? Vi som alltid varit så nära svärföräldrarna? 

---------------

Det stämmer ju inte!

• tjolahoppsi
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-07 15:08:07 följande:

Jag tycker inte det är märkligt eller något att ha dåligt samvete över  att främst ty sig till sin egen ursprungsfamilj om man blir änka mitt i livet. Även om de också är i sorg är de trots allt i de flesta fall "längre" från den döda och det är oftast inte riktigt samma trauma att förlora t.e.x en svärson eller en svåger som att förlora ett vuxet barn eller ett vuxet syskon. Själv skulle jag nog tycka att det skulle vara mycket lättare att söka både känslomässigt och praktiskt stöd hos människor som inte själva var lika traumatiserade av sorg som jag var.

Angående relationen med svärfamiljen så är det väl om den alltid varit bra ofta  minst lika mycket för sin egen som för barnens skull man vill hålla liv i den?

Hur man agerar i krisen säger väldigt mycket om vem man är och vad man värderar och prioriterar. Självklart är det så att hänsyn tas till allas sorg. Dock sätts det ett mönster och som du sa är det inte viktigt för alla med barnbarn eller barnen till ens avlidne släkting. Då finns det heller ingen större poäng att lägga energi i att hålla igång en relation. Alla agerar olika i sorg, en del bryter ihop och orkar inte kliva upp ur sängen, andra går igång på vilka blommor som gäller. Det finns inga skyldigheter åt nåt håll. Däremot ser jag ett mönster att de som lägger fokus på barnen i denna typ av situation har ett par år senare en relation med de barnen, oavsett om de tillhör den avlidne eller den efterlevandes familj.

Efter en avliden går bort saknas en länk att hålla ihop den delen av familjen. Lite som för en skild förälder skulle fira jul med sitt ex familj. Så även om den alltid varit helt okej bra relation så krävs det energi och insats att upprätthålla det. Om då svärfamiljen inte är särskilt intresserade ebbar intresset ganska snabbt.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-07 17:20:59 följande:
    Menar du verkligen att kyrkan/prästen/whatever låter någon ha en "låtsasbegravning" med en tom kista i en kyrka, med en präst?

Nu ska jag gå igenom alla dina inlägg, det här börjar kännas... overkligt.
    Jag tror inte att TS ljuger eller hittar på.

Men det kanske inte är i Svenska kyrkan svärföräldrarna tänkt ha sin "låtsasbegravning" utan i någon helt annan församling?

Inom svenska kyrkan äger väl "låtsasbegravningar" främst rum när man inte hittat kroppen men ändå kan vara säker på att personen är död. Har för mig att det förekom efter Estonia och efter tsunamin.

Sen fins det ju enstaka dårar anställda inom Svenska kyrkan med... så hur märkligt det än låter kanske någon församling / präst där  har gått med på att låta svärföräldrarna arrangera en "låtsasbegravning".
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 16:50:32 följande:

Helt ärligt vet varken jag eller svägerskan vad som slått slint i huvudet på dom. Men är det så viktigt för dom att samla folk och ha sin "låtsasbegravning" i kyrkan med en tom kista som det i så fall blir för deras del, då det är så viktigt för dem att få välja blommor osv. får dom väl göra det. Den riktiga begravningen kommer vi att ha, och dom har själva valt att inte vara delaktiga i den. 
    Hej igen ts! Vad bra att det är ni som har den riktiga begravningen så att säga, men du skrev förut att föräldrarna ansvara för den officiella, så det blev kanske lite oklart för oss som läser. 

Det jag undrar över då (och jag förstår om du inte har lust eller ork att svara) men jag blir uppriktigt förvirrad; hur kan de anlita en kyrka och en präst om de har en tom kista? Kan en kyrka ens gå med på sånt? 
  • elmadumle

Jag hoppas ju att era vänner och andra anhöriga kommer på den begravning du och barnen anordnar, något annat är ju bara konstigt. 

• Anonym (C)

Vad jag förstår får man ha en tom kista. Kistan behöver inte ha ett stoft, bara googla och läsa. Det som är lite konstigt i så fall är att man kan ha två begravningar. Men det finns väl konstigare saker än det här som folk kunnat genomföra.

Bra om du ts kunnat hitta en lösning även om lösningen också känns tragisk. Verkar som ni iaf är överens om en sak, kanske det mest väsentliga, om din man ska bli kremerad eller gravsatt, för det kan annars göra att saker och ting drar ut ännu mer på tiden.

Hoppas du känner dig nöjd med den begravning du och dina barn ordnar för er.

• Alessia
    Anonym (C) skrev 2020-06-07 18:56:42 följande:

Vad jag förstår får man ha en tom kista. Kistan behöver inte ha ett stoft, bara googla och läsa. Det som är lite konstigt i så fall är att man kan ha två begravningar. Men det finns väl konstigare saker än det här som folk kunnat genomföra.

Bra om du ts kunnat hitta en lösning även om lösningen också känns tragisk. Verkar som ni iaf är överens om en sak, kanske det mest väsentliga, om din man ska bli kremerad eller gravsatt, för det kan annars göra att saker och ting drar ut ännu mer på tiden.

Hoppas du känner dig nöjd med den begravning du och dina barn ordnar för er.

Är det inte minnesstund egentligen när man har tom kista  - eller ingen alls. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-07 12:39:50 följande:
    Med all respekt, men deras son betydde nog mer än alla andra inklusive barnbarnen.
    De kanske inte orkar se barnbarnen för att dt blir FÖR plågsamt som läget är nu?

Jag vet inte, men det är min gissning.

Varför är så många för att beröva svärföräldrarna DERAS sorg?
    Och hur kan man ensa närma sig tanken på att DE ska stå och laga mat fr att lämna i lådor hos ts????

Alltså, jag fattar inte
    Varför är du för att beröva sorgen för de som den avlidne träffade varje dag. Den han delade sin säng med om nätterna. De han vaknade och somnade med varje dag. Varför vill du beröva dem deras sorg?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-07 18:17:07 följande:
    Jag tror inte att TS ljuger eller hittar på.

Men det kanske inte är i Svenska kyrkan svärföräldrarna tänkt ha sin "låtsasbegravning" utan i någon helt annan församling?

Inom svenska kyrkan äger väl "låtsasbegravningar" främst rum när man inte hittat kroppen men ändå kan vara säker på att personen är död. Har för mig att det förekom efter Estonia och efter tsunamin.

Sen fins det ju enstaka dårar anställda inom Svenska kyrkan med... så hur märkligt det än låter kanske någon församling / präst där  har gått med på att låta svärföräldrarna arrangera en "låtsasbegravning".
    TS har ju skrivit att de ville ha en liten ceremoni, bl.a. pga Corona.

Svärföräldrarna ville kanske bjuda in alla de kunde komma på, en "officiell" i bemärkelsen offentlig, öppen, publik begravning, inte i bemärkelsen den "riktiga".

Till TS, skönt att höra:
    * att dina barn kommer vara på den "riktiga" begravningen
    * att du får så mycket hjälp att sortera ut det här

Jag önskar dig all lycka. Skickar massor med virtuella *KRAMAR* Hjärta
  • Anonym (Gro)
    tjolahoppsi skrev 2020-06-07 18:16:53 följande:
    Hur man agerar i krisen säger väldigt mycket om vem man är och vad man värderar och prioriterar. Självklart är det så att hänsyn tas till allas sorg. Dock sätts det ett mönster och som du sa är det inte viktigt för alla med barnbarn eller barnen till ens avlidne släkting. Då finns det heller ingen större poäng att lägga energi i att hålla igång en relation. Alla agerar olika i sorg, en del bryter ihop och orkar inte kliva upp ur sängen, andra går igång på vilka blommor som gäller. Det finns inga skyldigheter åt nåt håll. Däremot ser jag ett mönster att de som lägger fokus på barnen i denna typ av situation har ett par år senare en relation med de barnen, oavsett om de tillhör den avlidne eller den efterlevandes familj.

Efter en avliden går bort saknas en länk att hålla ihop den delen av familjen. Lite som för en skild förälder skulle fira jul med sitt ex familj. Så även om den alltid varit helt okej bra relation så krävs det energi och insats att upprätthålla det. Om då svärfamiljen inte är särskilt intresserade ebbar intresset ganska snabbt.
    De allra  flesta relationer ebbar nog mer eller mindre ut förr eller senare om bara den ena parten anstränger sig för att upprätthålla relationen eller visar intresse att hålla igång relationen .

Jag tänker att barnens ålder kan spela stor roll för hur den fortsatta relationen till svärfamiljen blir. Tonåringar och äldre barn  har ju t.e.x  ofta en egen relation till eventuella kusiner, som de håller igång via sociala medier och kanske kommer då kusinerna tillsammans med egna initiativ och förslag  om att familjerna ska fortsätta med de traditioner de tidigare har haft och fortsätta  fira jul, påsk eller midsommar på det sätt de alltid tidigare har gjort.

Att fortsätta umgås med delar av partnerns  familj eller släkt efter en separation eller skilsmässa tror jag inte är så extremt ovanligt. Men det beror nog en del på hur separationen /skilsmässan gick till och vad som utlöste den.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Moa) skrev 2020-06-07 20:24:06 följande:

Svärföräldrarna ville kanske bjuda in alla de kunde komma på, en "officiell" i bemärkelsen offentlig, öppen, publik begravning, inte i bemärkelsen den "riktiga".

Till TS, skönt att höra:

Så kan det ju vara. Men de flesta skulle nog uppfatta den tomma kistan på svärföräldrarnas "begravning"  som något groteskt och makabert i sammanhanget.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Moa) skrev 2020-06-07 20:24:06 följande:

Till TS, skönt att höra:

Precis, jag kanske inte var helt tydlig. Med officiell menar jag att de bjuder in alla som vill komma, ett större arrangemang. 

Dock har min svägerska och hennes man varit väldigt tydliga mot barnens farmor och farfar att de rent juridiskt inte är möjligt för dom att anordna och ta den ifrån oss. Känns skönt att ha dem i ryggen och de har varit tydliga med att de tycker att svärföräldrarna borde tänka till en extra gång och att de själva inte kommer vilja gå på något sådant, utan vill ha en gemensam tillställning tillsammans med primärfamiljen (oss).  Dock vet ingen av oss, har någon aning om hur dom tänker längre och jag tror att vi alla har släppt allt kring det nu och känner att de får göra som de vill. 

Kommer dom ordna något "liknande" och benämna det "begravning" blir det som sagt mer en minnesstund, då något annat inte är juridiskt möjligt egentligen. Jag har ingen aning om hur det fungerar kring sådana där saker i svenska kyrkan, och jag orkar inte sätta mig in i det.. Det känns bara olustigt. Som någon sagt, så har jag ingen aning om ens svenska kyrkan ens lägger tid på sådana tillställningar. Jag kan inte uttala mig och jag har ingen aning hur de tänker längre, då vi inte pratar. Vill de anordna något liknande och bjuda in massa folk och det är viktigt/känns bra för dem så får dem ta och göra det.

Dock är jag tacksam över det stöd vi fått och att all övrig närmaste familj vill samlas tillsammans med oss den dagen. Om svärföräldrarna ångrar sig och vill komma, är de självfallet välkomna. Men det är jag, barnen som anordnar den juridiska begravningen ihop. Samtidigt är jag väldigt tacksam att min svägerska och hennes familj velat vara involverade och kommit med fina önskningar. Det känns skönt att kunna bjuda in övrig släkt, vänner och mannens kollegor att delta via videolänk. 

Jag känner mig lugn och släpper allt kring detta nu. Nu ska jag fokusera på mig, min sorg och framförallt mina barn. Tack för alla tips och råd. Jag skäms inte över något.

Ha det fint och var rädda om varandra. <3
  • Anonym (Anna)

Vill också passa på att tacka många som engagerat sig i tråden och stöttat. Det har givit mig styrka. Även fast det är bakom en skärm har det betytt mycket. Trodde aldrig att jag skulle få ut så mycket av att skriva här. Flera kommentarer som jag läst här har gett mig fin styrka och mycket ork. Tack för er tid ni tagit er. 

Trevlig kväll! 

• Anonym (vn)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 22:21:48 följande:
    Precis, jag kanske inte var helt tydlig. Med officiell menar jag att de bjuder in alla som vill komma, ett större arrangemang. 

Dock har min svägerska och hennes man varit väldigt tydliga mot barnens farmor och farfar att de rent juridiskt inte är möjligt för dom att anordna och ta den ifrån oss. Känns skönt att ha dem i ryggen och de har varit tydliga med att de tycker att svärföräldrarna borde tänka till en extra gång och att de själva inte kommer vilja gå på något sådant, utan vill ha en gemensam tillställning tillsammans med primärfamiljen (oss).  Dock vet ingen av oss, har någon aning om hur dom tänker längre och jag tror att vi alla har släppt allt kring det nu och känner att de får göra som de vill. 

Kommer dom ordna något "liknande" och benämna det "begravning" blir det som sagt mer en minnesstund, då något annat inte är juridiskt möjligt egentligen. Jag har ingen aning om hur det fungerar kring sådana där saker i svenska kyrkan, och jag orkar inte sätta mig in i det.. Det känns bara olustigt. Som någon sagt, så har jag ingen aning om ens svenska kyrkan ens lägger tid på sådana tillställningar. Jag kan inte uttala mig och jag har ingen aning hur de tänker längre, då vi inte pratar. Vill de anordna något liknande och bjuda in massa folk och det är viktigt/känns bra för dem så får dem ta och göra det.

Dock är jag tacksam över det stöd vi fått och att all övrig närmaste familj vill samlas tillsammans med oss den dagen. Om svärföräldrarna ångrar sig och vill komma, är de självfallet välkomna. Men det är jag, barnen som anordnar den juridiska begravningen ihop. Samtidigt är jag väldigt tacksam att min svägerska och hennes familj velat vara involverade och kommit med fina önskningar. Det känns skönt att kunna bjuda in övrig släkt, vänner och mannens kollegor att delta via videolänk. 

Jag känner mig lugn och släpper allt kring detta nu. Nu ska jag fokusera på mig, min sorg och framförallt mina barn. Tack för alla tips och råd. Jag skäms inte över något.

Ha det fint och var rädda om varandra. <3
    I dödsannonsen skriver ni dag och tid för begravningen, då kommer folk att komma till begravningen. Det kommer att bli den riktiga officiella tillställningen.
    Om du vill meddelar du arbetsplatsen.
    Svenska kyrkan anordnar inte två begravningstillfällen.
  • Anonym (vn)
    Anonym (vn) skrev 2020-06-08 10:28:26 följande:
    I dödsannonsen skriver ni dag och tid för begravningen, då kommer folk att komma till begravningen. Det kommer att bli den riktiga officiella tillställningen.
    Om du vill meddelar du arbetsplatsen.
    Svenska kyrkan anordnar inte två begravningstillfällen.
    ok, såg nu att ni bjudit in via videolänk.

• Anonym (Sommarfrid)

Jag hoppas begravningen blir så bra och minnesvärd den nu kan bli mitt i sorgen! Svärföräldrarna får göra som de vill, nån begravning blir det ju inte fråga om på något sätt och vis.

Ta hand om er!  {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (A)
    elmadumle skrev 2020-06-07 18:25:57 följande:
    Jag hoppas ju att era vänner och andra anhöriga kommer på den begravning du och barnen anordnar, något annat är ju bara konstigt. 
    Håller med
  • Mamma Mu 77

Jag förlorade min man och mina döttrar sin pappa i en bilolycka. Jag tror att om min svärmor levt så hade hon gjort ungefär som dina svärföräldrar. Låt ingen köra över dig, detta är ert farväl, ingen ska lägga sig i hur du och barnen vill ha det. Jag valde en borgerlig begravning då min man inte var så "kyrklig" av sig, det blev väldigt fint och personligt. Jag tänkte också tipsa om Vimil, en grupp för oss som förlorat någon mitt i livet och sedan finns det många facebookgrupper för ensamma föräldrar.

Jag skickar många varma kramar och ta bara en dag i taget, jag vet vad ni går igenom just nu

Ellinor & Lovisa
  • Anonym (Nellie)

Hur har det gått med begravningen och relationen till svärfamiljen?

Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?